Volg Karperwereld Online op: facebook  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.     HOME   |   CARPBOARD |   NIEUWSBRIEF   |   CONTACT   |   ADVERTEREN   |  TEAM KWO |  KARPERMERKEN  | KARPER-ABC  | KARPER VIDEO'S

Auto karpervisser brandt uit in Tilburg  
29-09-2014  Het moet een nachtmerrie zijn geweest: zit je lekker te vissen... brand je auto volledig uit, vlak achter je stek nog wel! Dit drama overkwam Dennis, en het erge is: brandstichting is niet uitgesloten!
Ernesto over zijn boek Sprekende Hengels  
29-09-2014  De afgelopen maanden heeft Ernesto Kamminga keihard gewerkt aan zijn boek 'Sprekende Hengels'. In deze update vertelt Ernesto wat we kunnen verwachten en krijgen we een glimp van de layout.
KWO BOULEVARD  
28-09-2014  Marcel Jongbloets tekent overeenkomst met zijn visservrouw, ongelukje met gigantische lading mais, september bakken, nieuw Solar aas, Belgische kanaalkarpers en Pieter de Jongh op dreef in Frankrijk!
Wat gebeurde er afgelopen weken in en rond De Tacklebox?  
28-09-2014  In deze update vertelt Martin Post over het reilen en zeilen in zijn winkel. We zien vangende klanten, nieuwe producten en de vernieuwde (mobiele) website.
De 3 Topfilmpjes van Karperfilmpjes.nl  
26-09-2014  Deze week in de vrijdagmiddag update: Nederlandse bakken (tot 29 kg) voor Bas van den Broek, prachtige onderwater beelden van aasopnames en we gaan zig-riggen in ItaliĆ« met Bastiaan Cappendijk.
KWO Productnieuws - September  
26-09-2014  Welke producten mag je niet missen en wat zit er in de pijplijn? Je leest het in KWO Productnieuws. Een nieuw maandelijks item waarin je de laatste nieuwtjes ziet van onze partners.

Het is momenteel 30-09-2014 17:57

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24-05-2010 13:51 

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 0 keer
Hallo luitjes,

Ik wil gaan penvissen, maar is het dan ook noodzakelijk om een vrijloopmolen te gebruiken. Of is dat alleen een keuze die je moet maken? Zijn er dan ook nog voor- en nadelen met een vrijloopmolen penvissen?

Groeten,
Romano

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24-05-2010 15:28 
Gebruikers-avatar

Heeft bedankt: 1 keer
Voordeel is dat je met een simpele klik lijn kan geven zodat je je haak kan beazen

Nadeel is dat een molen met baitrunner altijd zwaarder is

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24-05-2010 22:30 
Gebruikers-avatar

Heeft bedankt: 9 keer
Is bedankt: 1 keer
Ben je van het strakke-lijnvissen en wil je eens een keer gaan penvissen, dan kan je best je vrijloopmolen daarvoor te gebruiken. Speciaal een molentje aanschaffen voor een enkele keer pennen is dan niet noodzakelijk.

Het vrijloopgedeelte heeft verder totaal geen nut bij het penvissen. Het gaat er juist om dat je aanslaat bij de beet.

Mocht je gewoon regelmatig willen gaan pennen, dan zou ik wel een ander molentje erbij aanschaffen.
Zoals Taco al zei is het een toegevoegd gewicht wat niet hoeft. Omdat je toch zoveel mogelijk de hengel in de hand hebt, kan elk extra gewicht op den duur toch behoorlijk gaan doorwegen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25-05-2010 09:10 

Een vrijloopmolen is veel te zwaar en vaak te groot. Omdat je dicht aan de kant vist heb je ook niet zo'n grote spoel nodig als met afstand vissen.
Ikzelf heb een molentje waar 100m lijn op gaat (0.22), dat is voldoende.
Maar speciaal een molen aanschaffen is ook weer zoiets, als je dat toch doet dan zou ik (mijn mening):

-klein molentje
-licht molentje
-slip voorop

Ikzelf heb voor beide penhengels een Mitchell Avocet S2000.
Google die maar eens! Ik heb er niet voor niks 2. En dat molentje kost heeeel weinig voor die kwaliteit (25 euro betaald)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25-05-2010 09:45 
Gebruikers-avatar

Heeft bedankt: 1 keer
Als je zover gaat dat je een nieuwe molen haalt, kun je het beste een keer met de hengel naar een hengelboer rijden om de juiste molen uit te zoeken, qua gewicht. Ik zelf heb daarnaast gekozen voor een exemplaar met een goede slip en hoge inhaalsnelheid. De hoge inhaalsnelheid is handig omdat je lijn niet onder spanning staat en bij het inhalen de lijn mooi strak op de spoel gedraaid wordt.

Om nog eens antwoord op je vraag te geven: een vrijloop systeem is nutteloos met het pennen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25-05-2010 16:10 

Oke, bedankt voor de reacties heren. Ik ben weer een stukje wijzer geworden. Ik had nog een vrijloopmolen liggen, dus vandaar de vraag of het eigenlijk echt nodig was, maar daar is dus geen sprake van. Ik denk wel dat ik de eerste paar keer toch even probeer met die vrijloopmolen en als het pennen me dan goed bevalt kan ik altijd nog een extra molentje aanschaffen. Ik heb trouwens ook nog een klein molentje liggen met de slip voorop.
Een Shimano Nexave 1000 of is deze dan weer net iets te klein?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26-05-2010 06:45 
Gebruikers-avatar

Heeft bedankt: 398 keer
Is bedankt: 283 keer
Ik persoonlijk vind dat net wat te klein. Niet qua lijncapaciteit mar meer het feit dat je bij een snel naar je toe zwemmende vis het niet kunt bijdraaien. En dat probleem heb ik meermaals met een 2500 uit die serie ook gehad. De 4000's van Shimano, SEIDO, NEXAVE of het wat dan ook zijn in dit opzicht dan de beteren.

Zou in ieder geval wel voor een slip voorop gaan, daar de slipknop direct de spoel remt, en niet zoals bij de slip achterop via de molen-as. Mijn ervaringen met een slip achterop is dat ze na verloop van tijd toch iets gaan haperen waardoor je altijd wat meer kracht nodig hebt voordat de spoel op gang komt. Nog een advies is dan ook (en dat geldt ook voor afstandshengels) om de slip altijd los te draaien indien niet gebruikt.

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm

Profiel  

script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js">
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]