Boekbespreking Sprekende hengels

De afgelopen week heeft Martin Post het boek van Ernesto Kamminga doorgespit en in deze boekbespreking vertelt Martin waarom het zeker de moeite waard is om a.s. zaterdag naar De Tacklebox te komen voor de signeersessie van Ernesto.

Een karperboek schrijven in een tijd waar internet de media steeds meer lijkt te domineren. Je moet het maar durven! Ernesto Kamminga trok de stoute schoenen aan. Na jaren researchen en schrijven kwam hij in november met zijn boek Sprekende Hengels op de proppen. Het resultaat is verbluffend!

Conditionering is 1 van de basis elementen in de visserij van Ernesto Kamminga.

De belangrijke basis van Ernesto zijn visserij is voornamelijk ontstaan door zijn beroep als rattenvanger. Zijn dagelijkse observaties aan wateren en de bewoners ervan maken dat zijn kennis over de biotoop van een karper (zowel onder als boven water) indrukwekkend is. In de eerste hoofdstukken over Karperpsychologie en Jaargetijden keert Ernesto de biotoop letterlijk binnenstebuiten In haarscherpe bewoordingen en vele voorbeelden legt Ernesto haarfijn de denkwijze van een karper uit. Dat die informatie cruciaal is voor het verdere boek wordt meermaals benadrukt. Mijn advies; lees deze hoofdstukken twee keer want ze zijn het dubbel en dwars waard.

TB-ernesto-kamminga

Wat volgt zijn schitterende hoofdstukken over Stekkeuzes, Aasaanbiedingen, Rigs, Voer etc. etc. Ernesto combineert daarbij op voortreffelijke wijze ‘ouderwetse’ technieken zoals Freelinen en Penvissen met de modernste tactieken zoals Zigvissen. Wanneer je goed let op de subtiele details die in het boek zijn verwerkt, dan zie je dat Ernesto alles tot in perfectie beheerst! Een kort maar opvallend hoofdstuk in het boek is de gastbijdrage van David Wouters. In zijn hoofdstuk over maanstanden wordt doormiddel van enkele voorbeelden en statistieken een helder beeld geschetst over de invloed van maanstanden in de karpervisserij. Een must read!

Sprekende hengels bevat bijna 300 pagina's aan relevante informatie over karpervissen.

Sprekende hengels bevat bijna 300 pagina’s aan relevante informatie over karpervissen.

Wat mij betreft is Sprekende Hengels een aanvulling voor iedere karpervisser. Om het boek te kwalificeren is het goed om te weten dat Sprekende hengels past in het rijtje met karperboeken van bijvoorbeeld Rini Groothuis of Luc de Beats. Sprekende hengels is heerlijk om te lezen. Maar bovenal een naslagwerk voor een nieuwe generatie karpervissers! Een naslagwerk waar we nog jaren plezier van hebben en waar veel vissers een completere en betere karpervisser door zullen worden!

Signeersessie bij De Tacklebox

Aanstaande zaterdag, 20 december, zal Ernesto in Beilen aanwezig zijn bij De Tacklebox om zijn boek te signeren. Dé kans om Ernesto te ontmoeten en om al je vragen omtrent karpervissen aan hem te stellen!

Be there!

Be there!

Martin Post