KWO Fieldtest: De Canon Eos 750D door het oog van een karpervisser

Maak creatieve foto’s, speel met licht, kleur de hemel, fotografeer je vangst, film in HD, transporteer foto’s naar je telefoon of tablet en bedien je camera op afstand via WIFI. Dit én meer is de Canon Eos 750D, bekeken door de ogen van een karpervisser!

Nu wil het dat fotografie een hobby is binnen een hobby, waardoor ik maar wat graag met de camera op pad wilde gaan! In deze review zou ik natuurlijk kunnen ingaan op de technische specificaties en de vraag of je beter kunt fotograferen in RAW of lekker makkelijk op JPEG. Maar, willen jullie dit lezen? Indien dit het geval is, adviseer ik om een tutorial op te zoeken op Youtube. In eerste aanleg willen wij denk ik gewoon weten of deze camera brute platen kan maken, handig is voor ons als karpervisser en voldoende flexibiliteit en kwaliteit bied in relatie tot de aanschafwaarde. Oja, en waarom je vrouw het zou moeten toestaan deze camera te kopen 🙂

Een dikke bak vastgelegd met de Eos 750D.

De camera

Worden jouw man-vis foto’s nu gemaakt met een kleine compacte camera, dan jeukte jouw handen vast en zeker al eens om eens een plaat te schieten die als foto van de week in de Boulevard kan komen te staan toch?

Canon Nederland stelde ons een Eos 750D camera in combinatie met een 18-135 IS STM lens ter beschikking. Dit model richt zich op de beginnend fotograaf waardoor de ‘’echte cracks’’ op fotogebied nogal eens neerbuigend kunnen doen en een dergelijke body betitelen als ‘’plastic fantastic’’. Gebruik jij een foto camera voornamelijk voor het karpervissen en wat privé, dan ga je (op de prijs na) geen bijzondere verschillen vinden in de extra opties en de fotokwaliteit van een veel duurdere full-frame camera.

Canon-review-jordy-op-t-hof (2)

Canon-review-jordy-op-t-hof (3)

De Eos 750D is dan ook een camera die kwa formaat, prestaties en aanschafwaarde zeer geschikt is voor onze doelgroep! De platen die ik er mee heb gemaakt zijn van meer dan prima kwaliteit en scherpte (mede afhankelijk van de lens). De camera voelt solide aan en de bedieningsknoppen zitten duidelijk en logisch geplaatst.

Een prachtig decor!

Een prachtig decor!

De lens

De gebruikte camera werd geleverd inclusief een 18-135 IS STM lens. Het mooie van deze lens is dat je een aanzienlijk zoombereik hebt en prima platen kunt schieten van zowel je vangsten als alles er omheen!

De Canon objectieven met STM zijn geoptimaliseerd om mee te kunnen filmen. 2 vliegen in 1 klap zeg ik dan maar meteen. Scherpstellen en zoomen gaat geruisloos, nauwkeurig en uiterst vloeiend. Ik fotografeerde en filmde mooie beelden met een professionele full-HD kwaliteit, zonder de bekende grote verlopen in scherpte of het horten en stoten tijdens het zoomen. Wanneer ik met mijn vinger bewoog over het lcd scherm, verlegde ik de focus van de voor naar de achtergrond in een prachtige overgaande beweging! Dit zie je normaal alleen op tv! De bediening gaat uiterst geleidelijk en tijdens het filmen blijft de opname vrij van hinderlijke achtergrondgeluiden door AF of zoom motoren. Een goedkoper alternatief is de 18-55 STM kitlens.

Canon_EF-S_18-135mm_IS

Fotografeer dynamisch en film stil en vloeiend in full-HD.

360 graden kantelbaar scherm

Handig voor de karpervisser die veel alleen op pad gaat is het kantelbare scherm dat ook nog eens 360 graden kan roteren! Ben je dus een visser die -net als ik- vaak is toegewezen op het maken van een goede selfie, dan is het wel zo makkelijk dat je jezelf goed kan zien in het super scherpe 3 inch tft lcd scherm.

De live view modus maakt het daarbij ook nog eens mogelijk om de instellingen 1 op 1 aan te passen. Dus, ben je een beginnend fotograaf, en ben je nog niet al te bekend met de instellingen die je zelf kunt doen in o.a. de M (manual) stand, dan kun je toch een prachtige plaat schieten. Door simpelweg de live view modus in te schakelen zie je hoe iedere aanpassing aan de instellingen (sluitertijd, iso en diafragma) zal resulteren als het eindresultaat in de foto.

De Eos 750D digitale spiegelreflex camera.

Fotograferen op A+ (automatisch)

Een moderne DSLR kan, net als een compact camera, foto’s maken op de automatische stand. En ‘’with Canon, you can’’….. of toch niet? De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de Eos 750D niet in alle situaties de belichting even goed inschat. Ik ben dan ook van mening dat je -voor een echt goede foto- in het merendeel aan situaties bent aangewezen op de M (manual) stand of de overige opties die de camera je bied. Je moet het dus wel zelf gaan doen. Maar, met behulp van het live view systeem zal dit zoals gezegd geen probleem zijn. Je leert immers supersnel welke instellingen je in bepaalde situatie het best kunt gaan toepassen. En geloof mij, iedereen kan dit. Heb je eenmaal de smaak te pakken dan wil je nooit meer iets anders!

Een leuke vis voor de lens van de 18-135 IS STM.

Hot shoe

De Eos 750D heeft een hot shoe aansluiting voor rand apparatuur die je separaat kunt aanschaffen. Zelf gebruik ik deze voor een externe flitser, een ringlamp (flitser) en eventueel het monteren van mijn remote of microfoon. De interne flitser doet het overigens meer dan prima. Maar wil je net dat beetje extra kunnen doen met flitslicht, dan kan een externe flitser in de toekomst een leuk extraatje zijn. Een ringlamp kost je trouwens slechts een paar tientjes. Het bied je de mogelijkheid ook in de nacht goed belichte video opnames te maken. Tevens kun je een prachtige glare van uitgebalanceerd licht over de flank van de vis te leggen in een mooi ochtend of avond decor.

Op de hot-shoe zit mijn externe flitser.

Canon-review-jordy-op-t-hof (5)

Door de camera handmatig (M) in te stellen, kun je tot leuke resultaten komen.

Wifi

De camera beschikt over een vernuftige optie. Met behulp van de ingebouwde wifi ontvanger kun je een netwerk maken. Je legt daarbinnen verbinding tussen de camera en een smartphone, tablet of printer. En dit kan ook wanneer je in the middle of nowhere langs de waterkant zit! Je hebt dus geen open wifi verbinding nodig.

Canon-review-jordy-op-t-hof (9)

Verbind de camera eenvoudig met je smartphone of tablet.

Maar waarom zou dit nu handig zijn aan de waterkant? Zelf heb ik het gebruikt om tijdens de sessie foto’s van de camera naar de telefoon of tablet te transporteren. De bestandsgrootte is gecomprimeerd ten opzichte van wanneer je dit zou doen via een cardreader of kabel naar een laptop of desktop, maar voor internet gebruik zijn ze van prima kwaliteit! Ik kon de foto’s aan de waterkant direct op mijn tablet bewerken in de Adobe Lightroom Cloud en ze delen met jullie op social media. Hoewel dit laatste kennelijk een beetje een dingetje aan het worden is 🙂

Bekijk en bewerk je foto's snel en gemakkelijk.

Bekijk en bewerk je foto’s snel en gemakkelijk.

Bedienen op afstand

Canon-review-jordy-op-t-hof (18)

Met de camera geplaatst voor de boot wacht ik op het moment dat de ijsvogel haar plaats in neemt.

Een ander pluspunt voor ons karpervissers is de mogelijkheid om de camera op afstand te bedienen. En daarmee doel ik niet alleen op de sluiter, maar vooral juist op de sluitertijd, de iso waarde en het diafragma! Zo kwam er dagelijks een ijsvogeltje op mijn boot zitten. Te schuw om er echt een vanaf een acceptabele afstand een leuke foto van te kunnen maken, dus plaatste ik de camera op een statief en positioneerde deze met een verbonden wifi connectie naast de boot. Verderop wachtte ik met de tablet in de hand op het moment dat de ijsvogel weer positie in nam. Ditmaal echter recht voor de lens van mijn camera! Snel nog even de juiste settings instellen en afdrukken met een vinger op het scherm. Je kunt jezelf dus wel indenken welke mogelijkheden deze optie je nog meer kan bieden. IHEV!

Vanaf een afstand de camera bedienen via wifi.

Het resultaat.

Het resultaat.

Doe het samen!

Kun je al een beste foto maken? Zorg er dan ook voor dat je maat dit kan! Zorg er dus voor dat je samen weet hoe de camera werkt of neem vooraf even de tijd om de camera zelf goed in te stellen! Canon verkoopt trouwens begrijpelijke handleidingen in boekvorm en die kan ik je zeker aanbevelen!

Zorg dat je samen weet hoe de camera werkt!

Koop filter(s)

Op de lens van je camera kun je (separaat aan te schaffen) polarisatie of UV filter monteren. Zelf ga ik graag oppervlaktevissen en vind het dan ook prachtig om een in het water gespotte vis ‘’uit zijn element’’ te tillen wanneer ik er een foto van maak. Zo kun je met een goede polarisatie filter de schittering van het water halen en de karper echt veel beter vastleggen. En het mooie is ook dat de irritante schittering van de zon op de flank van een schubkarper kan worden gereduceerd. Dit is een optie die je niet snel kunt toepassen bij een compact camera.

Met een goede filter zie je ineens een stuk meer.

Nadelen

Heeft de camera nu eigenlijk ook nadelen (voor ons karpervissers) ? Niet veel, maar laat ik er wel een aantal benoemen:

• De 750D heeft geen elektronische waterpas, dus schiet je via het oculair dan moet je wel echt nog even checken op je foto’s recht zijn. Met de software kun je dit nadien nog iets herstellen.
  • Het lcd scherm van de camera gaat niet vanzelf uit op het moment dat je besluit om snel een foto te schieten door het oculair. In het donker soms wel irritant.
  • De camera krijgt zijn stroom uit losse accu’s. Dus wanneer je langere tijd ergens verblijft en niet kunt opladen ga je meer accu’s nodig hebben. Een los batterij pack is een optie, maar maakt de camera lomp. Ik opteer er dan ook voor een 12v acculader aan te schaffen waarmee je het batterij pack van je camera aan de waterkant of in de auto kunt opladen. De accu’s gaan zeker met gebruik van de live view modus en het schieten van veel foto’s niet bijzonder lang mee. Dit komt o.a. omdat de camera de interne spiegel moet klappen, iets wat je bij een compact niet hebt!
  • Ben je al Canon gebruiker dan is de kans groot dat je huidige accu’s niet passen in dit nieuwe model.
Canon-review-jordy-op-t-hof (14)

Met de 750D leg je de mooiste details vast.

Voordelen

• Meer spatwaterdicht in vergelijking met een compact camera en te voorzien van een cover die vuil weert en de camera nog wat meer stootvast maakt als je er zoals ik mee rond huppelt door de bosschages.
  • Door de wifi verbinding kun je foto’s snel terugkijken op je tablet, delen op social media of fotografeer van afstand met de remote functie.
  • Touch screen met swipe functie. Beweeg door je foto’s zoals op je mobiele telefoon.
  • Met 19 focuspunten en een sensor van maar liefst 24 megapixels kun je echt prachtige foto’s maken.
  • Je kunt ook speelse foto’s van je kids en de huisdieren maken. Het formaat van de camera is niet lomp, waardoor je partner nog met een beetje trots naast je durft te lopen tijdens een dagje dierentuin. Je kunt haar nu dus gemakkelijk gaan overtuigen er een te kopen. Zeg daarbij dat zij de camera ook kan gebruiken, maar in de praktijk komt dat er toch niet van 🙂
Met het kantelbare scherm kun je lekker creatief aan de slag.

Het pakket

De Canon 750D is verkrijgbaar als body en als kit met een Canon 18-55 mm STM of een Canon 18-135  mm STM lens. De body kost je los momenteel circa € 600 euro. Bezit je nog geen Canon lenzen dan bied de complete kit uitkomst. De kit met body en 18-55 STM lens is verkrijgbaar vanaf 655 euro en de kit met body en 18-135 STM lens is verkrijgbaar vanaf 859 euro. Deze prijzen zijn onderhevig, dus controleer ze zelf nog even!

De camera wordt geleverd inclusief een accu, acculader, draagband en een USB kabel. De software die wordt meegeleverd is heel uitgebreid en staat op drie DVD’s: een DVD Portret & landschapsfotografie, een DVD met de gebruiksaanwijzing in vele talen en een DVD met diverse software, waaronder Canon’s RAW software en een picture style editor.

Ook naast het vissen kun je de leukste foto's maken.

Ook naast het vissen kun je de leukste foto’s maken.

Conclusie

Zelf ben ik al jaren een tevreden gebruiker van Canon. Het gebruiksgemak is hoog en de kwaliteit is goed. Ik raad deze camera dan ook zeker aan voor de doelgroep karpervissers. Kortom, zoek je een betaalbaar en kwalitatief goede, gemakkelijk bedienbare fotocamera, koop dan deze Eos 750D of een van de andere instapmodellen uit de Eos range.

Winteraanbieding Canon

Vanuit Canon werden wij getipt dat er tijdens de winterpromotie een vette aktie is! Kies voor een cashback van € 45,00 op de EOS 750D of voor € 75,00 euro Canon-tegoed die je kunt inwisselen op wellicht wel een extra lens. Meer weten, klik even op de link: http://www.canon.nl/winterpromotie/

Winactie!

Canon win actie plaatje

Klik op de afbeelding om mee te doen!