Een voorjaar karpervissen in eigen land

Na een knetterdrukke periode komt de visserij van Joery weer op gang. Voordat de buitenlandse trips aan de beurt zijn vist hij eerst in eigen land. En stiekem bevalt hem dit maar al te doen!

Begin maart hebben wij dan eindelijk de sleutel van ons huis gekregen. In mijn vorige blog was hier al het een en ander over te lezen en nu is het moment daar! Op 10 maart vond de overdracht plaats en die middag hebben we dit natuurlijk gelijk gevierd met enkele goede vrienden en de nieuwe buren. Een mooi begin in ons nieuwe huis.

Kennen jullie dat spreekwoord over 'de laatste loodjes'...?

Kennen jullie dat spreekwoord over ‘de laatste loodjes’…?

Op visgebied was het de afgelopen maanden niet erg wild. Doordat het klussen en verhuizen veel tijd in beslag nam bleef er weinig vrije tijd over om daadwerkelijk met karpervissen bezig te zijn. Eind april kwam hier langzaam verandering in en werden de eerste uurtjes aan het vissen besteed. Deze eerste sessies werden ingevuld met het zoeken naar een nieuw water, ik was toe aan een nieuwe uitdaging.

Vergeten wateren

Ik wilde dit voorjaar lekker mobiel vissen en had speciaal daarvoor een nieuwe Scope-uitrusting aangeschaft. Het water wat ik op het oog had lag verscholen tussen een aantal weilanden en was moeilijk te bereiken met de auto. Dit had natuurlijk verschillende voordelen. Er werd amper op karper gevist en de vissen die er zwemmen zien er nog prachtig uit. Een ideale combinatie om dit water eens flink onder de loep te nemen.

Het Scope concept is ideaal voor korte mobiele sessies.

De fiets werd uit de schuur gehaald en mijn uitrusting werd aangepast zodat alles gemakkelijk op de tweewieler mee kon. De eerste avondsessies stonden in het teken van het verkennen van het water en om wat inzicht te krijgen in het bestand. Tijdens deze korte sessies ben ik geen enkele visser tegen gekomen en dat deed me deugd.

De eerste vissen worden gevangen op het 'vergeten water'.

De eerste vissen worden gevangen op het ‘vergeten water’.

Wat een rust bestaat er nog rond bepaalde wateren terwijl andere wateren continu druk bevist worden. Ieder zijn ding, maar ik vermaak me hier voorlopig wel even. De rust, de omgeving en prachtige onbeschadigde vissen zijn een streling voor het oog en hopelijk kan ik er binnenkort meer over vertellen.

Wat?! Een voerboot?

De tweede grote verandering dit voorjaar was de zoektocht en aanschaf van een voerboot. Jaren geleden riep ik nog “geef mij maar die centen, dan roei ik ze wel uit voor je” maar nu, jaren later moet ik mijn woorden dan toch terug nemen.

Voerboot-karper-vissen

Door wat veranderingen in mijn visserij en dan vooral mijn visserij in het buitenland, moest ik er toch aan geloven. Mijn zoektocht begon tijdens Carp Zwolle maar hier kon ik gewoon niet vinden wat ik zocht. De kennis ontbreekt bij veel dealers en dat stond me tegen. Via een aantal vismaten kwam ik bij Ruud in Berkhout terecht.

Ruud heeft als hobby het bouwen van voerboten onder de naam RC Voerboten. Ik maakte een afspraak en enkele dagen later werd ik hartelijk welkom geheten in zijn werkplaats. Ruud hoorde mijn verhaal aan en samen kwamen we tot de keuze voor één van zijn boten.

Tijdens mij gesprek met Ruud kwam ik erachter dat hij iemand is die heel veel kennis en ervaring bij zich draagt. Deze kennis en ervaring is dan ook duidelijk terug te zien in zijn boten. De gebruikte materialen komen niet uit de modelbouw zoals bij veel andere boten maar uit de Robot-techniek.

Elk onderdeeltje straalt kwaliteit uit. Deze combinatie zorgt voor een serie boten die overal ingezet kan worden. Voor meer informatie of bij interesse kan je altijd een kijkje nemen op de website van Ruud, klik hier.

Het verschil tussen de standaard motoren en de motor die Ruud in zijn voerboten gebruikt is hier duidelijk zichtbaar

Zie hier het verschil tussen de standaard motoren en de motor die Ruud in zijn voerboten gebruikt.

Let’s go fishing

De rest van het voorjaar werd er eigenlijk overal een beetje gevist. Ik had wat weekendjes gepland met vrienden en ben een nachtje op pad geweest met een jongen van mijn werk. Deze jongen is bloed fanatiek en vist eigenlijk op van alles en nog wat maar voornamelijk op karper en in de winterperiode op snoek.

Jeffrey met de eerste karper die hij tijdens zijn eerste nachtje vissen weet te vangen.

Jeffrey had alleen nog nooit een nachtje gevist. Door wat omstandigheden op het werk kregen wij de mogelijkheid om zijn wens toch eens in vervulling te laten gaan. Een spannend moment voor deze jonge visser! Doordat we ruim 24uur de tijd hadden wilde ik ergens vissen waar we ook het klokje rond vis konden verwachten. Op die manier vergroot ik de kans dat we daadwerkelijk iets konden gaan vangen.

Sommige plannetjes zijn niet zo ingewikkeld.

Ik koos voor het water waar ik het afgelopen najaar ook al een aantal weken gevist had. Bij aankomst was er niemand te bekennen en dat was mooi mee genomen.

Tijdens ons rondje wandelen konden we een aantal vissen waarnemen in een bepaalde hoek van het water. De keuze was snel gemaakt en de hengels werden op de beoogde plekken gelegd. Het spannende en lange wachten kon dan eindelijk beginnen.

Ik kan me nog goed mijn eerste nachtje vissen herinneren en kon me goed voorstellen dat dit voor Jeffrey ook erg spannend moest zijn. Het werd een geslaagde sessie waarin we enkele prachtige vissen mochten bewonderen. In de ochtend vingen we zelfs twee stokoude vissen waaronder de topvis van het water. Een vis die ik vorig jaar al eens mocht vangen en nu instant ook op de kant kwam.

Tijdens de vroege ochtenduren weet ik twee stokoude vissen te vangen waaronder de topvis van het water.

Ik had natuurlijk een plannetje gemaakt en hoopte dat dit goed zou uitpakken. Gelukkig voor ons pakte dit goed uit en zo werd dit “werknachtje” ook voor mij een nachtje om niet snel te vergeten.

Voorjaar is voor mij: inspelen op de omstandigheden.

Weekendje Brabant

Na dit succesvolle nachtje stond er nog een gezellig weekendje Brabant voor de deur. Samen met Ed zijn we vertrokken naar het zuiden om daar het weekend vissend door te brengen. Beide zijn we wel gecharmeerd van het kanaal en de keuze was daarom ook snel gemaakt. Helaas was het erg druk maar ondanks dat hebben toch een aantal stekken kunnen bevissen en zelfs nog een paar mooie vissen gevangen.

Door het bezoek van enkele goede vrienden werd het ook nog eens een erg gezellig weekend. Al met al hebben Ed en ik ons zeer goed vermaakt en reden wij op zondagmiddag met een goed gevoel terug naar huis.

Mooie momenten in het Brabantse land.

De zomer staat nu voor de deur en die zal voornamelijk in het teken staan van korte sessies op Het vergeten water. Lekker mobiel op de fiets en hopelijk erachter zien te komen wat er allemaal rond zwemt op dit mooie water. Eind augustus begint dan eindelijk het buitenland avontuur weer en vertrek ik met Laura naar het zonnige zuiden voor een weekje visvakantie.

Later in het jaar staat er nog een lange sessie met Bas gepland en eind oktober ook nog een weekje met Ed op pad. Al met al mooie vooruitzichten waar ik erg naar uitkijk. Op naar nieuwe avonturen!

Eind augustus eindelijk weer naar het buitenland. Op zoek naar maagdelijke karpers in het verre zuiden!