First blood, op jacht naar onbekende karpers

Dat er ook in Belgie nog karpers zwemmen die nog maar zelden zijn gevangen laat Timo Verbeke zien in dit artikel. Samen met zijn collega bevist hij een diepe zandput en na een observatie doet Timo een serie bijzondere vangsten…

Al een tijdje was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, het liefste een water met onbekende vissen. Via via kwam ik op een heldere zandafgraving en op mijn werk fantaseerde ik hardop over dit meer. Tijdens een gesprek met een collega kwam naar voren dat hij ook wel eens mee wilde gaan vissen.

Timo-Verbeke-Taska-0

Wat zou dit water voor ons in petto hebben?

Tussen pot en pint door werden er dan ook snode plannen gemaakt om het watertje te bevissen. Het meer lag niet ver van zijn deur en allebei hadden we nog niet eerder op het betreffende water gevist. Het water van zo’n 16 hectare herbergt enkele mooie vissen en na wat zoekwerk krijgen we een aantal foto’s te zien van karpers die er al gevangen zijn. De foto’s laten onze hoofden op hol slaan: wát een mooie vissen! Deze moeten we vangen! Begin mei is het dan zover, tijd voor de eerst gezamelijke sessie op deze put.

Na een rit van ongeveer 140 km kwam ik aan op een afgesproken plaats. Vlug werden er samen boodschappen gedaan en daarna vertrokken we naar het water. De vooraf gekozen stek was gelukkig vrij, deze lag wel op ongeveer 200 meter van de parking vandaan. Al het materiaal werd op mijn trolly gestouwd en zo kon de volksverhuis van start gaan. Na 3 keer op en neer te zijn gewandeld kon ons tijdelijk bivak opgebouwd worden. Collega Phillippe startte met het optuigen van de hengels terwijl ik de zodiac oppompte. Na een uurtje zijn we het water gaan verkennen en al snel hadden we verschillende interessante stekken gevonden (en opgeslagen in de dieptemeter).

De stekken werden meteen aangevoerd met bloodworm pellets en krill boilies van Sticky Baits. Ik hou er van om mijn boilies te soaken. Middels de liquids ‘Cloudy Krill’ en de ‘L-zero 30’ worden de bollen zo extra attractief. Dit zal ons op deze put met dieptes tot 15 meter zeker helpen!

Ik heb maximaal vertrouwen in deze combinatie.

Qua systeem kies ik de laatste tijd eigenlijk altijd voor een iCore leader van Taska in combinatie met een wartellood. Als rig kies ik voor mijn zelfgemaakte Bungy-rigs! Snel dropte we de lijnen op de gevonden hotspots en het echte genieten kon beginnen!

Na dit gebeuren deed de avond al haar intrede. Er werd nog wat gegeten en gedronken, maar de intensieve dag eiste zijn tol waardoor we al vroeg in de slaapzak kropen. Toen ik ’s ochtends mijn ogen opende zag ik dat het alweer licht was! De nacht was voorbij gevlogen zonder ook maar één biepje uit de Delkims. Uitgeslapen, en vol energie, werd een nieuwe strategie doorgesproken; ik zou op zoek gaan naar de karpers. Aangezien het warm weer was liep ik langs de waterkant op zoek naar zonnende karpers. Op zo’n 70 meter van mijn stek, bij een overhangende boom vond ik 5 stuks. Mijn hart sloeg over en ik pakte mijn zonnebril erbij om de vissen extra goed te kunnen bekijken.

Ik observeerde de vissen en voerde wat zoete maiskorrels en wat pellets bij om te zien hoe ze zouden reageren. Bijna direct na het neerkomen van die kleine attractieve voerdeeltjes werden ze opgegeten door de aanwezige karpers. Bij deze zat een brede spiegelkarper met enkele schubben op zijn linker flank. Ook een lange schubkarper was van de partij. De andere 3 geziene vissen waren van kleiner formaat.

Terug op de stek vertelde ik alles aan Phillipe en snel draaide ik 2 hengels binnen om deze te herpositioneren. De ene werd helemaal tegen de overhangende tak gedropt terwijl de ander op een plateau links van die boom werd neer gelaten. Vol vertrouwen kon het wachten beginnen!

Na een tijdje kreeg ik vanuit het niets een aanbeet op de rechterhengel die helemaal tegen de tak aan lag. Na een korte drill vanuit de boot kon een klein schubje geschept worden. First blood! En met het gezegde “Wie het kleine niet eert is het grote niet weert” in mijn achterhoofd was ik zeer blij met dit visje.

First blood!

Na het nemen van de foto werd het schubje zijn vrijheid teruggegeven. De hengel werd opnieuw beaasd met een 20 mm krill boilie en op dezelfde positie gedropt. De tijd na de aanbeet verliep plots sneller met de gedachte dat er (hopelijk) snel nóg een ging volgen. Maar het was pas tijdens de voorbereiding van het avondmaal dat we opnieuw een aanbeet kregen. Deze keer was het de linker hengel die kromgetrokken werd. Bij het contact maken van de vis wist ik meteen dat dit een beter exemplaar was!

Ook deze karper werd vanuit de boot afgedrild en na een twintigtal minuten kon ik een vage schim waarnemen op ongeveer 6 meter diepte. Enkele minuten later kon ik hem goed zien. Ik herkende hem onmiddellijk. Het was de eerder geziene spiegelkarper! Met extra concentratie werd de vis naar het net gedirigeerd en deze was tijdelijk van mij. De naald van de weegschaal gaf een verdict van 18,3 kg aan. Wat een prachtige vis! Ook deze karper werd zijn vrijheid teruggegeven na het maken van korte foto sessie.

Een geweldige karper, een mooie beloning voor de gedane arbeid.

Met de voerboot werd de rig terug op het plateau geplaatst. Nog geen 5 minuten na het wegzetten van de voerboot schreeuwde de linker delkim al terug om aandacht. Ook deze vis was net als ik verrast door het moment. Met krachtige uithalen trok deze woeste karper verschillende meters lijn van de spoel af. Wat een krachtpatser! De drill verliep met geven en nemen en na 25 minuten drillen was de vis voor de eerste keer zichtbaar. Ik kon mijn ogen niet geloven; het was opnieuw een eerder geziene vis van onder de overhangende tak. Deze keer was het de lange, gespierde schub! De krachtpatser bleek maar liefst 16,5 kg te wegen, mission accomplished.

De kers op de taart.

Na het terugplaatsen van deze vis in zijn habitat verliep de avond zonder een verdere aanbeet. Ook de nacht leverde mij niets meer op, maar dit kon mij niets schelen. Voor de eerste sessie op een onbekend water had ik al geluk gehad om deze schatten van het water te mogen vangen. Op naar de volgende sessie met (hopelijk) nog meer onbekende karpers.