Strijden op de rivier de Maas – Wim Hanegraaf

Het vroege voorjaar begon dankzij een aantal mooie vangsten best lekker voor Wim Hanegraaf (zie zijn vorige blog). De vraag was dan ook: zou Wim deze lijn kunnen voortzetten in de loop van het seizoen? Of gooiende grillen van de Maas roet in het eten? Hoe hetWim verging gedurende het vervolg van 2016 lees je in deze blog!

Wim vertelt:Half April stond een trip naar een openbaar Frans water in de agenda met vismakker Danny. Echter wilde het voorjaar door de koude temperaturen niet op gang komen. Met de staart tussen de benen werden we terug naar Nederland gestuurd, slechts n karper en een paar meervallen rijker. Dit was duidelijk niet waarop we hadden gehoopt. Gelukkig was deze enige vis wel een beste, die is alvast mooi in de pocket!

Dit jaar zijn we al vroeg op openbaar water. T

Dit jaar zijn we al vroeg op openbaar water. T vroeg zelfs…

Wim vertelt:Half April stond er een trip naar een openbaar Frans water in de agenda met vismakker Danny. Echter wilde het voorjaar door de koude temperaturen niet op gang komen. Met de staart tussen de benen werden we terug naar Nederland gestuurd, slechts n karper en een paar meervallen rijker. Dit was duidelijk niet waarop we hadden gehoopt. Gelukkig was deze enige vis wel een beste, een mooie pleister op de wonde!

Het lukte me toch nog om deze meter+ spiegel te strikken!

Terug naar de Maas

De afgelopen twee seizoenen wilde het niet lopen op de Maas. Door verkeerde keuzes en misschien wel gewoon domme pech heb ik meer geblankt dan ooit. Ineens had ik moeite om de vissen te lokaliseren. De Maas is in onze regio enorm aan het veranderen, er worden reservaten aangelgd, gedeeltes van Maasplassen worden ondieper gemaakt met slib en basaltblokken worden verwijderd. Dit is allemaal nodig om de rivieren meer ruimte te geven in geval van hoog water. Een miljarden project en dat is jammer genoeg nog lang niet klaar. Gelukkig wordt het er wel allemaal mooier van. Verschillende stekken verdwijnen en daarvoor in de plaats komen er weer nieuwe bij.

Mooie momenten aan de rivier.

Mooie momenten aan de rivier…

Net als je denkt alles te weten verandert de zaak weer. Het moeilijkste van het vissen op de rivieren is toch wel het zoeken van de vis. Als je op een put vist weet je gewoon dat er altijd vis in de buurt zit. Op een rivier kun je zomaar een sessie vissen terwijl er niet eens een karper in de buurt is geweest! Zie daar dan maar eens achter te komen…

Een welkome schub!

Het koude voorjaar hield nog lang aan maar gelukkigkwam daar half Mei eindelijk verandering in en kon ik zowaar mijn eerst Maasschub over het netkoord trekken. Toch was ik nog niet tevreden. Ik had wat concurrentie in de buurt zitten, iets dat erg zeldzaam is hier. De Maas is groot genoeg dus ging ik op zoek naar andere stekken. Na grondig speurwerk vond ik een interessante stek. Achter het talud naar de vaargeul toe lag een lange richel waar het talud 15 meter uit de kant van 3 meter diep naar 2,5 meter en daarna langzaam dieper naar de vaargeul toe. Deze interessante ‘geul’ kon ik prima aanvoeren en het voer zou er beter blijven liggen omdat de zuigende werking van de drukke scheepvaart hier minder invloed heeft. Ook zou er natuurlijk voedsel in deze richel zich kunnen verzamelen. Hotspot? We gaan het zien!

Echt een grote buitenboordmotor! Het zou verboden moeten worden ;-)

Echt een grote buitenboordmotor! Het zou verboden moeten worden 😉

Ik heb al verschillende voer-strategien toegepast maar op het moment lijkt de meest simpele prima te werken en als je er goed over nadenkt is dat ook best logisch. Rivierkarpers zwemmen vaak flinke afstanden op een dag en mede daardoor zijn ze moeilijk op n stek vast te houden. Tegenwoordig gebruik ik de dump-methode. Twee dagen van te voren voer ik ongeveer 10 kg bollen en n 10 liter emmer tijgernoten, en dat was het. Vorig jaar nog voerde ik deze hoeveelheid over 2 dagen verspreid, soms een dag ertussen. Tevens voerde ik toen ook nog de eerste dag 2 emmers duivenvoer. Dat laatste laat ik nu achterwege, scheelt meteen ook een hoop tijd en werk met weken en koken 😉

Naar het water

Het is weekend en dat betekent maar een ding. In de haven ligt mijn middel naar de vrijheid; Mijn boot! Met zijn 30 PK vliegt hij letterlijk over het water en aangezien ik over een enorm uitgestrekt visgebied kan beschikken is een beetje snelheid wel prettig. Makker Danny stond al in de haven te wachten dus we konden snel vertrekken. Eenmaal op de stek beaasde ik twee rigs met mijn favoriete bol de Xceed van TTB Baits. Om het haakaas extra hard en attractief te krijgen heb ik deze altijd in een potje soak zitten. Om het geheel af te maken zet ik boven op de bol nog een halve knalroze Bubblegum pop-up.

TTB Xceed, op de rivier in ieder geval mijn favoriet voor dit jaar.

En rig positioneer ik achter het talud in de geul en n plaats ik net achter de basalten. Aan de derde rig bevestig ik twee tijgernoten met een nep masje. Deze plaats ik net boven aan het talud. Er zijn altijd vissen met een voorkeur voor partikels of voor boilies dus als de vissen volledig gefixeerd zijn op tijgers of op boilies dan kan ik ze altijd op een van de rigs prikken. Danny beviste een stek een stukje verderop. Wij zijn van mening dat je de kansen moet spreiden. We gaan in de eerste instantie voor de vis en als we bij elkaar op een stek gaan zitten zal het best gezellig zijn maar dat is zeker niet bevorderlijk voor de vangsten.

karakter door ouderdom, ook zulke vissen komen voorbij.

Karakter door ouderdom, ook zulke vissen komen voorbij bij het riviervissen.

Ik vind het altijd heerlijk om vrijdags te gaan vissen. Even lekker ont-stressen noem ik dat. Terug naar een sessie waarbij ik lag al vroeg in de slaapzak lag… Echter werd slapen mij niet gegund. De ene winde na de andere vond mijn aas. Om gek van te worden! (toch weer stress) Windes zijn vaak enorme lastpakken in het voorjaar. Brasems kun je best goed weren door de hair goed lang te laten maar tegen windes helpt dit gewoon niet. Vaak is een winde-smoel net zo groot als die van een karper en vinden ze boilies geweldig aas, vaak wordt dit (gelukkig) ergens in juni ineens minder. Er is dan een hoop meer natuurlijk voedsel te vinden en daaraan geven ze dan de voorkeur.

De rivier geeft me de mogelijkheid om te ont-stressen.

Net na middernacht kreeg ik wel een hele harde aanbeet; een dikke fluiter dus! Na een redelijke zware dril kwam er een prachtige rijenkarper over het netkoord. Het was al de derde keer dat ik deze vis had maar dat is geen straf. Rijenkarpers zijn al zeldzaam, laat staan op de rivier.

Zulke karpers vangen op de rivier: uniek!

Daarna ging het hard en kon ik tot de vroege ochtend nog drie karpers bijschrijven. De gevonden stek en het voer deden dus prima hun werk. Het was 3-1 voor de Xceed bollen vs. tijgernoten geworden, zou ik die vierde ook gevangen hebben als ik enkel met boilies gevist zou hebben? Volgens mij zal ik er nooit achter komen. Bij Danny bleef helaas een aanbeet uit, het was niet zijn voorjaar…

Een bijzonder gebouwde spiegel was mijn wekker in de vroege ochtend.

Uiteraard stond ik de week erna te trappelen om weer te gaan vissen, dezelfde stek werd aangevoerd met het bekende recept. Deze nacht kon ik weer twee vissen bijschrijven. Twee schubs waarvan eentje toch wel het predicaat BAK mag dragen!

Eindelijk een kneiter uit de maas!

Grillen van de Maas…

Daarna ging het echter mis… Ik was zo blij als een kind in de ballenbak dat ik een lopende stek had gevonden. Helaas bleek dit niet van lange duur. De weergoden gunde me dit succes niet… Ik ben niet bepaald een mooi weer visser maar afgelopen maand Juni is er z veel regen gevallen, niet normaal! En ja, al dat water moet natuurlijk door de rivieren afgevoerd worden. Het wassende water werd onze vijand en ik kon wel janken. Ik had namelijk deze week de stek weer rijkelijk aangevoerd maar voordat de afroom-dag aanbrak was de stek onbevisbaar geworden!

De hoge waterstand maakt het vissen onmogelijk

De hoge waterstand maakt het vissen onmogelijk.

Het water stroomde door de bomen die op de kant groeien en een gigantische stroming met flink drijfvuil knalde door de maas. Daar sta je dan met je spulletjes? Rechtsomkeer en een filmpje kijken op de bank dan maar. Ik had namelijk weinig zin om op een niet aangevoerde stek plaats te nemen.

BBQ en Jeugdweekend

Het hoge water hield helaas nog weken lang aan en ik moest dus op zoek naareen nieuwe uitdaging. Gelukkig stond het volgende weekend de jaarlijkse TTB Barbecue in de Biesbosch op de planning, een samenzijn met vrienden waar ik ieder jaar weer naar uitkijk. De rivier is in de Biesbosch breder waardoor de Amer wel harder stroomde maar het met de waterstand wel meeviel.

Ook Sjoerd genoot volop van het weekend.

Echter stond dit weekend in de eerste instantie niet in het teken van vissen (al gooi ik wel een hengeltje uit) maar meer van de barbecue (en het bier uiteraard)! Het was in ieder geval top, echt een gezellige ploeg! Het meest fascinerende vond ik toch wel dat Jacco Noordermeer (de ouwe baas) meer talenten bleek te hebben dan dan alleen maar goed aas maken!Zie onderstaande video…

Het TTB jeugdweekend werd gehouden aan de hand van een soort prijsvraag, de beste inzenders met een filmpje of artikeltje mochten meedoen. Er waren uiteindelijk 8 uitverkorenen die kwamen afreizen naar het dorpje Mill. Helaas was het voor de visvangst nt iets te mooi weer. Uitgerekend dit weekend besloten de karpers om te gaan paaien. Extreem laat; eind Juni… En ja, paaiende karpers die vang je niet zo vlug.

Jeugdweekend TTB de Meern, gelukkig had ik een zakje Xceed meegenomen ;-)

Jeugdweekend TTB de Meeren, gelukkig had ik een zakje Xceed meegenomen 😉

Ik had de eerste nacht nog n hengeltje onder mijn eigen kant weggezet. Ik schaamde me eigenlijk kapot. Ik ving namelijk die nacht de grootste schub van de plas en tevens de enige vis van het weekend, oeps… Nog bedankt aan de kids die meegedaan hebben, jullie zijn toppers! Overigens kunnen die kids van tegenwoordig prima editten, zo ook deelnemer Jelle Geurden! Hij maakte deze leuke video-recap:

Mijn stek tijdens het TTB Weekend.

Deze chod moest het gaan doen.

Materialen heeft de jeugd wel!

Terug op de Maas

Wegens het aanhoudende hoge water moest ik uitwijken naar een van de weinig overgebleven stekken op de Maasplas. Gelukkig liep daar ook een hengel af en kon ik wederom een Maaskarper noteren. Ook haalde Danny zijn gram en ving hij dezelfde nacht een stuk verderop eindelijk twee vissen. Ik was super blij voor hem! De week die volgde was het helaas nog steeds hoog water dus koos ik wederom voor dezelfde stek op de Maasplas. Ik baalde de volgende ochtend dat ik geen aanbeet had gehad. Zou Danny op de andere stek meer geluk hebben gehad?

Het zijn dan wel geen monsters, ze zijn wel monsterlijk sterk!

Terwijl ik aan het overdenken was waarom ik geen aanbeet had gehad sloeg mijn hengel dubbel! Ik had mijn hengels in de boot gezet om de stek ondanks het hoge water te kunnen bevissen, dus moest door de boot om de gierende hengel op te kunnen pakken.

Eindelijk vangt Danny ook zijn vis. Hard voor weinig...

Eindelijk vangt Danny ook zijn vis. Hard voor weinig…

Het is niet normaal hoe hard runs op de Maas kunnen gaan, want ’s ochtends vertrok er, zonder enige aankondiging, een hengel. Deze ging werkelijk als de brandweer, IHEV! Ik zag al een flinke boeggolf langs de kant vertrekken, veroorzaakt door de vluchtende karper. “Dit moet wel een bak zijn.” Dit geweld duurdeongeveer 10 seconden en toen veerde de hengel recht… Direct pleurde ik de hengel de kant op. “GVD!” Ik kon me niet herinneren dat het me ooit eerder is overkomen op de rivier maar nu was het zover en het was een grote, ik weet het zeker…

Nederlandse rivieren en grote wateren: het mooiste dat er is!

Op naar de volgende blog!