Top 10 Pics – Derk Lagcher

In misschien wel de meest veelzijdige ‘Top 10 Pics’ tot nu toe zien we foto’s uit het fotografie leven van Derk Lagcher. Deze pics gaan terug tot het ‘dia tijdperk’. Kortom: geniet mee van de platen én de bijbehorende technische uitleg!


Het is inmiddels al wel weer een jaartje geleden dat Michiel Pilaar mij vroeg om 10 foto’s in te sturen voor deze rubriek. Ik had een soort van toezegging gedaan, echter is het er door allerlei zaken niet van gekomen om het ook te doen. Dus nu bij deze!

Zo rond het jaar 2000 is fotografie bij mij begonnen als hobby binnen een hobby bij het karpervissen. Destijds werd alles nog op dia gefotografeerd en vervolgens gedigitaliseerd met een negatief/diascanner. In 2006 kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera een KonicaMinolta D7D, in die tijd was ik superfanatiek met fotografie bezig! Tegenwoordig staat het fotograferen op een wat lager pitje, veel van de foto’s komen dan ook uit die ‘vroegere’ periode.

Van landschappen tot karpers, Derk is van alle markten thuis.

Van landschappen tot karpers, ik leg het met liefde en plezier vast.

Iets wat ik altijd heel belangrijk heb gevonden om mijn fotografie te verbeteren is het kijken naar aansprekende foto’s van anderen en deze analyseren. Wat voor een objectief/beeldhoek is er gebruikt (groothoek, tele, macro), wat maakt de compositie aantrekkelijk, waar komt het licht vandaan, wat is het standpunt geweest, waar ligt de scherpte, hoe is de scherpte diepte, is er een klein of groot diafragma gebruikt, korte of lange sluitertijd enz. Door dit soort zaken te analyseren en de achterliggende techniek te begrijpen ga je sneller het ‘lucky shot’ niveau ontstijgen!

Het schieten van een strakke foto kan net zoveel voldoening geven als een mooie vangst.

Het schieten van een strakke foto kan net zoveel voldoening geven als een mooie vangst.

Ik zal bij elke foto ook wat technische informatie zetten zodat iemand er ook misschien nog iets van op kan steken.


Eentje voor op canvas

Dit is een foto waar ik wel erg trots op ben! Deze foto heb ik ooit als test op een fotostocksite gezet en is enkele honderden keren verkocht. Hij wordt veelal gebruikt voor levensgrote prints in kantoren, woonkamers e.d.

Derk-Lagcher-karper-1A

De foto is gemaakt met een macrolens in combinatie met tussenringen (nog extremere macro) en een ringflitser; deze laatste zorgt ervoor dat je naast een perfecte belichting ook nog een zeer klein diafragma i.c.m. een snelle sluitertijd kunt gebruiken om bij zo’n extreme uitvergroting toch nog wat meer scherptediepte te creëren. De foto stamt nog uit het analoge tijdperk en is gemaakt op diafilm.


Birds on fire

Met deze foto won ik ooit de 2e prijs in een natuurfotowedstrijd van het IVN. Het is niet zoals velen denken een samengevoegde foto uit 4 verschillende foto’s, maar gewoon 1 foto van 4 eenden.

Derk-Lagcher-karper-2

Ik ben absoluut geen vogelspotter/fotograaf en mijn insteek is dan ook een zo’n mooi mogelijk beeld maken. Oftewel: liever een mooi beeld van een doodnormale vogel als een minder beeld van een bijzondere soort! In dit geval zorgden een paar wilde eenden met het tegenlicht van een laagstaande winterzon voor een mooi beeld! Vastgelegd met een 400mm objectief, diafragma f16, sluitertijd 1/3000 seconde.


Een koude winterplaat

Dit is een foto gemaakt vanaf een stek die ik in het verleden geregeld in de winter beviste. Ik had al langer in mijn hoofd hoe de foto moest gaan worden, alleen was het nog wachten op de juiste omstandigheden. Een koude nacht met vorst zorgde voor een bevroren ondergrond en lichte damp op het water dit in combinatie met de zonsopkomst en de vlagen/lijnen in de lucht zorgden voor de juiste ingrediënten om het beeld te maken zoals ik het in mijn hoofd had.

Derk-Lagcher-karper-3

De gebruikte techniek voor deze foto heet HDR (high dynamic range). De foto bestaat uit meerdere in elkaar geblende beelden met verschillende belichtingstijden om zo de grote belichtingsomvang in één beeld te krijgen. (bij één enkele foto zou ofwel de voorgrond te donker, ofwel de lucht uitgebeten wit zijn geworden omdat de sensor van de camera lang niet zo’n grote belichtingsomvang kan vastleggen als wij met onze ogen kunnen zien.)


Incoming!

Een zweefvlieg die de landing inzet. De foto is gemaakt met een macro objectief in combinatie met tussenringen en een ringflitser. Deze foto maken kostte me veel geduld, concentratie, timing en ook wat geluk! Door het sterk uitvergrootte beeld (de vlieg is ca 0,5 cm groot) trilt het beeld als een gek en kun je de vlieg ook niet aan zien komen door de zoeker. Scherpstellen doe je dan handmatig van te voren, op het moment dat de vlieg in beeld komt heb je een fractie van een seconde om de scherpstelling op de juiste plek te krijgen en af te drukken.

Derk-Lagcher-karper-4

Gelukkig kreeg ik meerdere kansen en als er dan eentje van gelukt blijkt dan ben ik blij! De gebruikte instellingen zijn: Diafragma f16, sluitertijd 1/125 seconde. De achtergrond wordt zwart doordat deze door de gebruikte instellingen volledig onderbelicht wordt. De ringflitser heeft een dusdanig klein bereik dat alleen de voorgrond er door belicht wordt. Bij macro fotografie kun je naar mijn mening altijd beter handmatig scherpstellen. Je stelt handmatig ongeveer scherp en beweegt dan met je hoofd en camera iets naar voren of achter totdat je de scherpstelling zichtbaar op de juiste plek hebt, dan druk je af!


Disco Drops

Op deze pic zie je een aantal druppels op een CD’tje! Wederom eentje gemaakt met de macrolens in combinatie met de tussenringen. Deze keer zonder ringflitser, maar belicht door strijklicht van de zon en gefotografeerd vanaf statief.

Derk-Lagcher-karper-5

Helaas heb ik bij mijn huidige camera geen macrolens meer.. Het leuke van macrofotografie is dat je er hele creatieve foto’s mee kunt maken en dat je er niet persee de deur voor uit moet! Even voor de beeldvorming: de grootste druppels op deze foto waren in werkelijkheid ongeveer 2mm groot! Instellingen: Diafragma f5.6, sluitertijd ½ seconde.


Mist-erieus

Iets wat ik ook graag mag doen is nachtfotografie. Lekker op pad zijn met de camera en statief in het pikkedonker heeft toch altijd wel een aparte sfeer. Deze brug had ik al wel vaker in het donker gefotografeerd, maar wilde hem eigenlijk in de mist hebben voor wat extra sfeer. Dus gewacht totdat de omstandigheden goed waren en dit beeld geschoten! Instellingen: Diafragma f8, sluitertijd 8 seconde.

Derk-Lagcher-karper-6


Gespot!

Bijna net zo mooi als karpers vangen is karpers spotten (en fotograferen natuurlijk!..) Vaak gaat daarom tijdens het verkennen, observeren of met het voeren de camera mee! Ik kan me uren vermaken met het observeren en eventueel fotograferen van karpers! Tevens kun je je zo natuurlijk een goed beeld vormen van de populatie.

Derk-Lagcher-karper-7

Afgelopen jaren heb ik ook enkele keren duidelijk herkenbare vissen aan de oppervlakte gefotografeerd waar ik later het seizoen ook zelf mee op de foto mocht! Dat is wel echt vet! De foto is gemaakt met een 200 mm telelens, diafragma f4, sluitertijd 1/500 seconde. Voor het fotograferen is een polarisatiefilter onmisbaar! Dit filter verminderd de weerspiegeling op het water, de werking is echter wel afhankelijk van de hoek ten opzichte van je onderwerp en ten opzichte van de zon.


The perfect common

In mijn ogen een prachtige foto van een perfecte schub uit een seizoen dat ik werkelijk niks verkeerd kon doen! Om zo’n foto te maken moet je de belichting instellen op de achtergrond (meestal nog 1 a 2 stops onderbelichten) en de voorgrond inflitsen. Een perfecte manier om een vis te fotograferen bij bijvoorbeeld zonsopkomst en zonsondergang, maar ook in de mist of in de sneeuw. Enige minpunt aan de foto is de flitsreflectie op de flank van de vis. Dit had voorkomen kunnen worden door de flitser draadloos van de camera te gebruiken en vanaf de zijkant te laten flitsen. Iets wat ik al jaren van plan ben om te gaan doen, maar wat er nog nooit van gekomen is..

Derk-Lagcher-karper-8

Tegenwoordig zie je gelukkig steeds meer vissers die zich verdiepen in de fotografie en zeer mooie platen schieten van hun vangsten, wat mij betreft echt een verademing ten opzichte van de ‘zittendindeschijthoudingdeviszovermogelijkindegroothoeklensdrukkende’ pose die je vaak ziet! Niet dat ik dat veroordeel; iedereen moet namelijk lekker zelf weten hoe die zijn foto’s maakt! Maar het is niet ‘my cup of tea’!


De schoonheid van het vergezicht

Landschapsfoto gemaakt met een ultra groothoek objectief (10mm) Dit is eigenlijk mijn favoriete manier van fotograferen; weidse, open landschappen vastleggen met de groothoek lens. Als visser kom je vaak op dit soort plaatsen, waterrijke landschappen lenen zich uitstekend hiervoor.

Derk-Lagcher-karper-9

Let er bij deze tak van fotografie op dat de voorgrond niet te druk wordt. Vlakverdeling en compositie zijn belangrijk. Weglopende lijnen in zowel voorgrond als lucht werken perfect en worden door het vertekenende beeld van de groothoek versterkt en zorgen voor een dramatisch beeld! Een grijsverloopfilter is onmisbaar voor landschapsfotografie, hiermee voorkom je dat de lucht overbelicht wordt! (belichtingsomvang weet je nog!…)


Schemeren…

Wat mij betreft het mooiste moment van de dag in de mooiste tijd van het jaar; de avondschemering in het najaar! De vissen zijn vaak los in deze tijd van het jaar, het voer heeft als het goed is zijn werk gedaan en de rigs liggen op scherp! Het is vaak genieten van de prachtige kleuren tijdens de zonsondergangen in deze tijd van het jaar.

Derk-Lagcher-karper-10

Je weet dat elk moment een hengel af kan lopen, je voelt het vaak gewoon! Technische info: De foto is gemaakt met een klein diafragma om zo een lange sluitertijd te verkrijgen. Door de lange sluitertijd (in dit geval 6 seconde) wordt het bewegende water als een zachte deken weergegeven terwijl alle stilstaande objecten er scherp tegen afsteken!


Hopelijk hebben jullie genoten van mijn fotografie. Ik kijk erg uit naar het voorjaar, nog een paar weekjes en we kunnen weer naar buiten om in een opbloeiende natuur te gaan vissen en te fotograferen.

Derk Lagcher

Bekijk ook