Veilig Karpervissen – Deel 3 – Bart-Jaap Koorn

In de driedelige serie ‘Better Safe Than Sorry’ gaat Bart-Jaap in op belangrijke aandachtspunten in de karpervisserij. Na het bewaren van karpers en carp care is het nu tijd voor de veiligheid van onszelf óp het water.


Stel: het is het einde van de zomer, en woest beukende Zuid-Wester van windkracht 7 staat op de oever te blazen… Je zou zeggen: ideale omstandigheden, immers dit soort condities ‘stinken’ naar vis. Het water zit vol met zuurstof en de karper is op z’n sterkst. De hengels moeten in, de vis moet gevangen worden…

Stormachtige condities kunnen niet alleen funest zijn voor je materiaal, maar het kan zelfs je leven kosten!

Stormachtige condities kunnen niet alleen funest zijn voor je materiaal, maar het kan zelfs je leven kosten!

Op kleine binnen wateren, vijvers en kanaaltjes schuilt er weinig gevaar in deze omstandigheden. Gevaarlijker wordt het echter wel zodra je op wateren van een aanzienlijke grootte aan de slag gaat of bent. Die ene stek op een 160 meter uit de kant, dat ene plaatje of mosselbankje waar al die runs vandaan komen. “Die hengel moet terug. Koste wat kost.” Maar wat als het je je leven kost? Er zijn in het verleden helaas al meerdere trieste voorbeelden geweest van medevissers die het leven hebben gelaten tijdens een trip. Vaak omdat ze door hun drang naar ‘karpervlees’, onverantwoord grote risicio’s namen. In dit korte laatste en laatste artikel uit deze reeks wil ik proberen wat handvaten mee te geven om veilig je ‘bootwerk’ te doen.

Zwaar beladen, is dit wel verstandig?

Zwaar beladen, is dit wel verstandig?

Reddingsvest

Ik betrap mezelf er ook op dat ik mijn reddingsvest niet altijd gebruik maar ik weet dondersgoed dat het eigenlijk wel zou moeten! Hoe stom het er ook uitziet, maar een reddingsvest kan in sommige situaties letterlijk je enige redding zijn. Velen willen niet met zo’n knaloranje vest aan in de boot zitten.

boot-zwemvest

Op www.zwemvest.nl kun je groene zwemvesten bestellen.

Gelukkig is daar een oplossing voor in de vorm van donkergroene, zwarte of camo kleurige reddingsvesten. Zorg dat indien je een reddingsvest aanschaf, je dan ook een echt reddingsvest koopt en niet zo’n simpel flutdingetje welke voor schijnveiligheid zorgt. Let er bij de aanschaf op dat je een vest voor jouw gewichtsklasse koopt, dit zorgt voor het juiste drijfvermogen. Reddingsvesten zijn per definitie bedoeld om je lichaam zodanig in het water te krijgen dat je op je rug drijft en dat je gezicht dus boven water blijft. Lang niet alle reddingsvesten voldoen hieraan heb ik gemerkt. Kijk dus goed wat je koopt.

Bart-Jaap-Koorn-veilig-karpervissen-2

Mocht je over boord slaan in een hevige storm, dan is het dus erg prettig dat je blijft drijven ondanks je kleding welke water op zal zuigen. Nog mooier zou zijn als je weer in je boot kunt komen en je je boot niet kwijt raakt omdat deze bij de weg drijft.

Om dit te voorkomen gebruik je een lifeline, safeline of hoe je het ook wilt noemen. Dit is een lijn die je aan je boot maakt en welke je aan jezelf vastmaakt zodat de boot nooit verder dan een x aantal meter bij je vandaan kan drijven. Op deze manier kun je de boot altijd naar jezelf toe terugtrekken om weer aan boord te klimmen. Dat aan boord klimmen kan soms ook nog erg lastig worden, dus zorg dat je aan de achterzijde van je boot bij je spiegel een touw met daarin een lus hebt hangen. Zodoende kun je je voet in de lus plaatsen en heb je een opstapje om wat makkelijker de boot in te klauteren.

Bart-Jaap-Koorn-veilig-karpervissen-4

Deze lifelines zijn kant en klaar te koop via diverse winkels in diverse lengtes. Ik heb er 1 zelf gemaakt door aan een sjorband 2 musketonhaken te knopen. 1 hiervan haal ik door de hendel van mn boot en klik de lijn er in vast. De ander hang ik aan m’n broeksriem. Indien je de lijn lang genoeg maakt kun je er ook voor kiezen om de lijn om je middel te slaan en de haak daarin te haken.

Een angstige ervaring uit de praktijk

Is er echter zinkgevaar voor je boot, zoals met een platbodem het geval is is het niet raadzaam om een lifeline om te hebben. Ik heb op 21 december 2012 een onwijs nare ervaring gehad toen mijn platbodem te zwaar beladen was en door een ongelukkige samenloop van omstandigheden water pakte en zichzelf vervolgens volgas het water in boorde. In enkele seconden tijd liep de boot vol en lag ik in water van slechts enkele graden te dobberen.

De boot des onheils...

De boot des onheils…

Ik had geen reddingsvest om en in mijn stomheid droeg ik ook nog eens een warmtepak omdat het winter was. Een bijna dodelijke combinatie omdat het koude water voor een directe verkramping van m’n lichaam zorgde en het warmtepak zorgde dat ik amper vooruit kwam toen ik wilde zwemmen. Gelukkig is dit goed afgelopen maar het deed me beseffen welke risico’s we soms nemen tegen beter weten in. Gelukkig had ik geen lifeline om, omdat de boot binnen enkele seconden nagenoeg volledig onder water verdween. Het volledige verhaal lees je in deze editie van KWO Boulevard.

Zorg dus dat je je spullen in orde hebt voordat je het (grote) water op gaat: boot, zwemvest, motor en een volle accu. Foto: Arjan Verkoelen.

Zorg dus dat je je spullen in orde hebt voordat je het (grote) water op gaat: boot, zwemvest, motor en een volle accu. Foto: Arjan Verkoelen.

Ik heb ook standaard in mijn auto een tas met reservekleding liggen voor het geval dat, het neemt amper ruimte in en je bent maar wat blij dat je droge kleding kan aantrekken na een onfortuinlijk moment.

Resume

Zolang het zomer is en de watertemperatuur hoog is, is het vaak geen ramp als je te water raakt. Maar tijdens de overige 3 seizoenen (met lage watertemperaturen) liggen grote ongelukken echt op je te wachten.

Doe voorzichtig aan de waterkant, des te langer geniet je van deze fantastische hobby  ;-)

Doe voorzichtig aan de waterkant, des te langer geniet je van deze fantastische hobby 😉

Niets is zo verraderlijk als het water. Denk dus niet “dat overkomt mij niet” want het kan iedereen in een moment voor onbedachtzaamheid plots overkomen. Zorg dat je voorbereid bent en onthoud, spullen zijn vervangbaar maar het leven niet.

Be safe guys!

Bart-Jaap Koorn

Bekijk ook