Bikkelen op de rivier de Maas – Niet voor mietjes!

Groot, ruig en moeilijk… Dat zijn 3 woorden die de rivier de Maas goed omschrijven als je er met een vissersoog naar kijkt. Toch zijn Dennis Plessers en zijn maat Pablo Swennen verslaafd geraakt aan deze hard stromende rivier.De ruwe omgeving van de rivier en de mogelijkheid tot het vangen van monstervissen zorgen ervoor dat de mannen er steeds terug keren. In dit artikel geven ze ons een kijkje in hun visserij…

Dennis aan het woord: Gedurende de zomermaanden van 2015 werden Pablo en ik gebeten door de microbe van de riviervisserij. Ons doel was om gezamenlijk de woeste rivier onder de knie te krijgen en zo steeds betere resultaten te boeken. Toch liep dit niet volledig van een leien dakje, vaak volgden we de grote meute riviervissers en zo belandden we op de drukst beviste stukken van de Maas. Zoals je al kan raden gaf dit niet de gewenste vangsten, met uitzondering van paar ‘lucky shots’.

Maas_1

Voor dit soort machines vissen we op de Maas.

Informatie is de ‘key’

Wel werd er tijdens deze periode veel informatie vergaard over de rivier en onze vistechnieken werden aangepast en geoptimaliseerd. Nu restte ons nog n ding, dit was een stek zoeken ver weg van alle andere vissers. Een plek waar we volledig ons eigen ding konden doen. Een onmisbaar instrument voor onze zoektocht werd de rubberboot. Vele kilometers rivier werden afgevaren op zoek naar rust n aanwezigheid van karper.

De gevonden stekken werden steeds relatief instant afgevist, zo kregen we direct een beeld of er vis aanwezig was (of niet). Uiteindelijk, na veel zwoegen, zweten en het bekijken van kilometers rivier vonden we een echte hotspot. Deze stek werd gevonden toen we aankwamen op een ondiepe zone in de rivier. Daar zagen we direct een 20kg vis draaien onder onze boot. Dit was het teken voor ons om hier eens instant aan de slag te gaan. Slechts enkele uren later was het al raak toen de elkim krijsend aangaf dat een logge vis zich vergrepen had aan onze Garlic Squidfish RR boilie. Deze prachtige spiegel gaf ons de voldoening waarnaar we op zoek waren in ons avontuur. Dit was het resultaat van eigen zoekwerk en inzet ver weg van alle andere vissers, laat ons maar volledig ons eigen ding doen!

maas_2

‘Happy days’ met zulke spiegels in je sling.

Dit was slechts het topje van de ijsberg want er volgden in een moordend tempo die avond en nacht nog 5 andere vissen. Je kunt jezelf wellicht voorstellen hoe euforisch we onszelf voelden!

De rivier kent een prachtige variatie aan spiegels.

maas4

Een donkere spierbundel.

Back for more…

Volledig voldaan keerden we huiswaarts, vol verlangen naar de sessie die komend weekend zou volgen. Hadden we een ‘blijvende’ hotspot gevonden of zouden de omstandigheden keren en zou het blanken worden..? Alle mogelijke scenario?s spookten door onze hoofden en zoals gewoonlijk kroop de werkweek tergend langzaam voorbij, hunkerend naar onze passie, de riviervisserij.

Zodra het vrijdag was en we de rubberboot instapten richting onze gevonden stek was het van de eerste tot de laatste seconde puur genieten. Stiekem werd op een herhaling van de vorige sessie gehoopt. Enonze wensen kwamen uit! Wantwe vingen maar liefst 10 vissen dat weekend. We waren letterlijk met onze neus in de boter gevallen. Alle vissen werden afgedrild vanuit de boot, dat gafons een extra kick, met gewichten tussen de 10 en 18 kg waren we erg tevreden. Helaas bleef de vangst van een echt monster uit. Toch kon dit de feestvreugde niet drukken en we genoten volle teugen van ons succes.

maas5

maas6

Helaas kwam de winterperiode in zicht. De stroming nam gestaag toe, dit kon wel eens roet in het eten gooien voor onze komende sessie. Zoals verwacht waren de omstandigheden nu helemaal anders en zelfs met zwaar lood was onze stek niet meer te bevissen. Game over en weer konden we starten met zoeken naar andere nog wel bevisbare stukken.

Meer zoeken dan vissen

Inmiddels bleek wel dat we haast meer uren kwijt waren aan het zoeken naar stekken, dan het effectieve afromen van die gevonden hotspots. We boekten pas erg laat in december onze eerste wintervangst al bleek dit achteraf maar om een enkeling te gaan. Tochbleven we de hele winter door ploeteren, helaas zonder resultaat.

maas7

Knokken voor een visje in de winter.

Wintersucces

Volhouden was de enige sleutel tot succes. Midden Maart kreeg Pablo uit het niets een snoeiharde aanbeet, na een spannende dril vanaf de oever kwam de vis voor de eerste keer in het zicht en direct werd duidelijk dat er eindelijk, na onmenselijk veel inzet, een chte bak aan hing. Toen de enorme spiegel over de netkoord gleed was er een gezamenlijk vreugdekreet te horen. Een nieuw PB spiegel (23 kg) voor Pablo werd gepast gevierd. Ook dat is vissen, als ’team’ gedeelde vreugde bij een vis en elkaar alles gunnen. Dat is wat een goed team sterk maakt en siert, iets waren velen in falen trouwens…

maas8

Deze 23 kg Maas buffel zorgde voor feeststemming.

" Ook dat is vissen, als ’team’ gedeelde vreugde bij een vis en elkaar alles gunnen. "

Dit was de opkikker voor ons moraal, de BAK waar we de hele winter naar gezocht hadden. We hadden op dat moment niet durven denken dat dit slechts de eerste vis van een prachtige serie zou zijn. Ikging 2 dagen later een korte avondsessie doen en al snel was ik 2 vissen rijker. Plots ging alles weer vanzelf en leek het kinderspel om vis te vangen. Een leuk detail, vanaf dit moment visten we beiden met een nieuwe bol; een stevig ruikende tonijn knikker met uitsluitend natuurlijke ingredinten genaamd de Magic Tuna!

maas10

Een ijskoude rivierbuffel die ons een warm gevoel gaf!

Volgende avond gingen we beiden weer naar dezelfde stek en op een tijdspanne van 5 uur werden maar liefst 5 vissen gehaakt. Waaronder een topvis van 18 kg. Heerlijk om zo te ‘hakken’ terwijl het voorjaar in het vizier komt.

maas11

Actie genoeg…

maas9

…en dat in de late winter!

Een monsterschub

Er werd besloten om enkele kilo?s voer te verspreiden en de stek 12 uur rust te geven. Dit bleek achteraf een gouden zet te zijn want de volgende nachtsessie was het opnieuw een avond vol vis. Van de 8 aanbeten konden we er 5 verzilveren waaronder n absolute bak. Deze kwam ditmaal voor Dennis en na een zenuwslopende lange en stevige dril kwam er een monster schub uit voor hem. Wederom kon er een PB schub van 27 kg gevierd worden. Een fantastisch moment voor ons allebei!

maas12

Een nieuw PB schub van 27 kg op de Maas, ongelofelijk!

Vele foto?s uit deze sessie werden in het donker genomen omdat zakken van een vis hier niet verantwoord was. De gezondheid van een vis is belangrijker dan een dagfoto voor ons. Nadien werd deze stek nog enkele malen bevist maar zo snel het succes gekomen was, zo snel was het helaas ook weer voorbij. Typisch riviervisserij, maar laat het nu net dt zijn wat het zo interessant en uitdagend maakt voor ons. Over onze materiaalkeuze kunnen we redelijk kort zijn, onderlijnmateriaal moet sterk en schuurvast zijn, haken moeten beresterk en scherp zijn.

De door NTEC ontwikkelde producten zijn met succes in de praktijk getest.

Hiervoor hebben wij keuze gemaakt voor het end tackle assortiment van NTEC. Als aas gebruiken wij vooral kwalitatief hoogwaardige vismeelboilies, de Garlic Squidfish RR en de Magic Tuna bleken voor ons de ideale keuze te zijn, waarvoor dank aan de firma Magicbaits.

" En ding staat vast, de machtige Maas heeft voor altijd een plek veroverd in onze harten. Wij zullen nog ontelbare jaren genot hebben van deze steeds wijzigende (woeste) watermassa. Deze constante verandering zal ons nog jaren zoekwerk n visplezier bieden!"