Bootvissen: een avontuur voor iedereen! – Mathis Korn

In dit artikel vertelt Mathis Korn hoe hij na n nachtje op de boot verslingerd raakte aan het bootvissen. Maar bootvissen met een relatief klein budget: hoe pak je dat aan? Mathis neemt ons tot in detail mee in zijn uitrusting en deelt zijn eerste bootavontuur met ons!


Mathis aan het woord: In de weken voor- en nadat ik mijn boot had besteld, was ik volop aan het plannen over de aankomende reizen. Mijn zoekgeschiedenis op Google, eBay, Instagram en YouTube stond VOL met zoekwoorden als bootvissen, boatfishing, elektrische motor, anker, lenspomp en ga zo maar door… Het vuurtje was flink aangewakkerd!

Een waarschuwing voor iedereen die voor het eerst gaat bootvissen: het kan bijzonder verslavend zijn!

Het begon allemaal met een reis die ik vorig jaar met mijn vriend Markus had gemaakt. Hij had me uitgenodigd om vanuit zijn boot een nachtje te vissen op een bergmeer in het zuiden van Oostenrijk. Markus had een fraaie cabine cruiser met vaste boot-rodpods, stereo, een zonnedek en ga zo maar door. De boot maakte flink wat indruk op me, zeker gezien de successen die Markus al had geboekt. Kortom: ik was besmet geraakt met het bootvissen! Het enige wat me tegenhield was de hoge prijs van ?25.000, die de boot van Markus had gekost.

Het enige wat me tegenhield was de hoge prijs van ?25.000, die de boot van Markus had gekost.

De oplossing

Een paar maanden later zie ik bij toeval op Facebook de ideale oplossing: een iBoat 500. Een rubberboot die dusdanig groot is dat er twee personen op kunnen slapen. De boot is solide, goed doordacht en voor ‘slechts’ ?3.000 ben je helemaal klaar. Na een paar klikken is de boot al op twee pallets onderweg naar mijn huis. Omdat ik in het centrum van Mnchen woon is de bezorging wel een avontuur. Gelukkig helpt de vriendelijke medewerker van het transportbedrijf me bij het uitladen n sjouwt hij de boot de kelder in. Nog diezelfde avond pak ik het ‘pakketje’ uit.

De boot wordt in drie grote kartonnen dozen geleverd.

Het valt me mee dat ik ieder apart onderdeel van de boot in m’n eentje kan verplaatsen en dat de boot zo prima in mijn kleine kelder past. Ook de verpakking (160 cm x 75 cm) is zeer acceptabel, zeker als je bedenkt dat de boot ongeveer 11 vierkante meter (5 bij 2,2 meter) groot is. De binnenkant van de boot is maar liefst 120 centimeter breed aan de kant van de spiegel, wat inhoud dat je echt enorm veel ruimte hebt!

De gigantische boot is op te vouwen tot het formaat van deze twee tassen!

De compacte tassen passen zelfs nog onder het bed in Mathis z’n Volkwagen Transporter.

Testopstelling

Twee dagen later, als de sneeuw is gesmolten in de binnentuin, is het tijd om de boot voor het eerst op te blazen. Alles past als een uurwerk in elkaar! De boot wordt uitgerold op een zeil en dankzij de elektrische pomp is de boot binnen tien minuten volledig opgepompt.

De eerste keer oppompen verloopt soepeler dan Mathis had gedacht.

Het systeem van het 7,5 centimeter dikke (zelfopblazende) matras past perfect en onder het bed heb je veel ruimte voor bijvoorbeeld tassen, voedsel, aas en andere spullen die je nodig hebt op reis. De boot heeft een laadvermogen van 1.200 kilo. Enorm veel als je het mij vraag! Tussen de twee bedden zit een 40 centimeter brede strook, die voldoende ruimte biedt voor wat bewegingsvrijheid. Ook koken is geen probleem dankzij de stevige aluminium vloer.

Op deze foto is te zien hoe de binnenkant van de iBoat eruit ziet met de twee bedden volledig gemonteerd.

Nadat de boot is opgeblazen is het tijd om de tent erop te zetten. Zelfs zonder oefening krijg ik de Black Cat tent binnen no-time op de boot gemonteerd!

De testopstelling in hartje Mnchen is geslaagd.

Er blijft maar n uitdaging over: hoe ga ik dit monster te water krijgen?! Ik schets allerlei wilde ideen met uitklapbare aanhangers en zelf gelaste constructies op papier, tot ik uiteindelijk tot een cht goed idee kom: strandwielen! Aan beide achterkanten van de tubes monteer ik strandwielen en zo kan ik de boot in m’n eentje te water laten.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Strandwielen to the rescue!

Rodpods en ankers

Nu is het tijd om n van de twee rodpods te monteren en uit te testen. Deze speciale rodpods besparen ruimte in de boot en kunnen in een handomdraai worden versteld.

De Daiwa rodpods zijn eenvoudig te verstellen, wat zeer belangrijke is bij het bootvissen.

Op het buitendek blijft er voldoende ruimte over voor een grote Zargesbox (aluminium opslagkist) van 120 liter. Ook is er nog genoeg ruimte voor een emmer met voer en een lithium accu, die de Haswing Protura elektromotor met drie PK aandrijft. Deze motor heeft genoeg power om de boot naar de juiste plek toe te varen, ook onder omstandigheden met relatief veel wind.

Doordat je maar liefst 120 centimeter binnenruimte hebt kun je een hoop spullen kwijt in de iBoat!

De Zargesbox houdt de benodigde spullen mooi droog.

De boot zal in de toekomst verankerd worden door vier ankerlijnen van elk 30 meter lang. Vier rivierankers van 20 kilo (van Raptor Boats) moeten de boot op hun plaats houden. De vier-punts verankering is belangrijk om de boot op zijn plek te houden, zeker wanneer er flink wat wind en hoge golven op het water zijn. Alleen als de boot goed blijft liggen kun je een goede beetindicatie krijgen, zonder continue piepen door het bewegen van de boot!

Alleen als de boot goed blijft liggen kun je een goede beetindicatie krijgen!

Het vastleggen van de iBoat doet Mathis met vier rivierankers van Raptor Boats.

Bijboot

Naast de grote iBoat gebruik ik een kleinere rubberboot als bijboot. Ik gebruik een boot van 2,60 meter waarmee ik onder andere de ankers uitvaar om de grote boot vast te leggen. Deze boot is voorzien van een kleinere elektromotor, een accu, dieptemeter met GPS en andere kleine onderdelen om mijn hengels uit te varen.

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een kleine bijboot, onder andere vanwege de veiligheid.

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een kleinere boot, omdat je dan geen dingen als aas kunt ‘opslaan’ op de bijboot. Ook de veiligheid komt hierbij kijken: grotere boten zijn stabieler in het water dan kleinere boten. De rubberboot wordt alleen met een karabijnhaak aan de hoofdboot bevestigd, zodat ik snel in kan stappen bij een aanbeet.

Met een relatief grote bijboot scoor je nog wat extra opslagruimte.

Vissen vanaf boten – Wanneer en waar?

Vissen vanaf de boot biedt grote voordelen in elk seizoen, maar met name in het voorjaar, wanneer de vissen veel in ondiep water of in het riet rondhangen, heb je er voordeel aan. Je kunt vanuit de meest geschikte hoek op korte afstand achter de vis aan gaan!

Met een boot kun je van dichtbij en vanaf de ideale hoek een uitdagende stek bevissen.

Ook delen van het water die normaal gesproken niet toegankelijk zijn, zoals natuurreservaten, eilanden, steile wanden, taluds en havens, zijn goed te bevissen met een boot. De enige voorwaarde is dat je je boot in de buurt te water kunt laten! Bovendien is de beetindicatie gevoeliger vanaf de boot en ben je sneller bij de vis dan wanneer je op grote afstand moet vissen.

Vanaf de kant is hier nauwelijks te vissen, maar met de boot gaat het prima.

In de zomer kun je ook flink profiteren van het bootvissen: je kunt snel reageren op springende vis door eenvoudig te verkassen. Je haalt simpelweg de ankers omhoog en je bent klaar om te gaan! Ook vissen in zwaar begroeid water is mogelijk. Ik leg de boot graag tegen een wierbed voor anker en bevis dan de schone plekken in het wier. Kortom: waar je anders honderden meters uit de kant zou moeten vissen, kun je dankzij de boot op slechts enkele meters vissen.

Misschien wel het grootste voordeel van bootvissen: je kunnen binnen mum van tijd verkassen.

In de herfst vaar ik vaak langs verschillende plekken met de bijboot, om zo verschillende stekken aan te voeren en ze later te bevissen. In de winter is het soms even op je tanden bijten buiten de tent, want op het water kan het flink koud zijn. Binnen in de tent heb ik gelukkig een gaskachel (Heatbox) met een beveiliging tegen koolmonoxidevergiftiging.

Al met al is er ieder seizoen goed te vissen met een boot.

De eerste reis

Het is half maart en we zijn in Zuid-Frankrijk. De zon schijnt terwijl we de iBoat en de bijboot uitladen.

Dankzij de elektrische pomp is de boot binnen no-time opgeblazen.

Door de proefconstructie op de binnenplaats bij mijn huis loopt alles gesmeerd. In minder dan een uur hebben we de boot uitgeladen en koers gezet naar de stek.

Ook de strandwielen doen hun werk.

De boot glijdt moeiteloos over het turquoise-kleurige water van de Alpenmeren. De plek die ik heb uitgekozen op Google Maps is goed te bereiken.

De kapiteinspet gaat op en er wordt koers gezet naar de stek.

Na een paar minuten worden de vier ankers geplaatst en ligt de boot stevig verankerd voor het dichte kreupelhout. De boot is perfect gecamoufleerd en kan alleen met grote moeite worden ontdekt. Omdat alles in de boot al is voorbereid, beginnen we meteen met het plaatsen van de montages op verschillende dieptes van het water.

De boot wordt zorgvuldig tussen de takken geplaatst voor extra stevigheid n camouflage.

Het duurt een eeuwigheid voordat de laatste rig zijn plek heeft gevonden en de zon gaat inmiddels al onder. We zitten buiten de tent en koken het avondeten. Het meer komt tot rust en het gevoel is onbeschrijfelijk. De golven kletteren tegen de boot, de warme zuidenwind doet de tent fladderen en we genieten van de sterrenhemel met een glas ros.

Er wordt volop genoten van de eerste avond op de boot!

Nog voordat het glas leeg is loopt de eerste hengel af. Wat een briljante start van de sessie! Snel stappen we de bijboot in en zetten we koers naar de eerste bootkarper. Hier en daar ondervinden we nog wat hindernissen onderwater, maar uiteindelijk krijgen we de vis los. Terwijl de laatste zonnestralen over het meer heen flikkeren, trek ik de eerste vis van de sessie over het net. Een gevoel van geluk overspoelt me – tot nu toe loopt alles zoals gepland en dat gebeurt niet vaak!

De eerste echte ‘bootvis’ is binnen!

Slimme lijn

De vissen laten het ’s nachts afweten en we slapen tot de eerste zonnestralen ons wekken. Uitgerust en met een goed humeur ga ik na het ontbijt op zoek naar nieuwe plekken om aan te voeren. Als er gedurende de dag niets gebeurt, wil ik meerdere opties hebben om de vissen te slim af te zijn. Vooral in de lente, wanneer de vissen nog niet zoveel rondtrekken, moet je flexibel blijven.

Het is weer een kwestie van wachten op de volgende aanbeet.

Qua uitrusting maken we gebruik van handige 10-voets hengels en de nieuwe ISO molens van Daiwa, waarop ik een nauwelijks zichtbare Infinity-lijn heb gespoeld. Onder UV-licht verandert de Infinity Super Soft van een paarse naar een bruine kleur, waardoor de lijn goed zichtbaar is boven water. Een handige feature bij het vissen vanaf een boot. Er is zo minder gevaar dat je met de bijboot over je eigen lijn heen vaart.

Een goed zichtbare hoofdlijn is een handige feature bij het bootvissen!

Karpergeweld

Al na n dag vissen zit de bootroutine er goed in. We worden steeds handiger in het benutten van de kleine ruimtes en genieten volop van de vrijheid om ons heen. Terwijl we zitten te zonnen in het achterste gedeelte van de boot loopt er plotseling een hengel af. We vliegen de bijboot in en varen naar het midden van het water, achter de vis aan. De sterke elektromotor draait op volle toeren!

Er wordt volle kracht koers gezet naar de vis!

Ik kan het binnendraaien van de lijn nauwelijks bijhouden dus de snelheid wordt een tandje teruggeschroefd. Hopelijk zal de vis zich niet weer vastzwemmen in de obstakels onderwater. Als ik nmaal boven de vis zit blijft hij dichtbij de bodem zwemmen, hoogstwaarschijnlijk op zoek naar obstakels. Door voorzichtig druk uit te oefenen weet ik de vis te landen: een flinke brok karpergeweld!

Een flinke brok karpergeweld!

De oude vis gaat op een haartje over de 20 kilo heen. Ik had niet durven dromen dat ik bij de eerste sessie al zo’n grote vis zou vangen! Voor de veiligheid weeg en fotografeer ik de vis op de oever. In de dagen die volgen weten we nog diverse vissen over te halen tot een fotosessie. Het plan om op een directe manier, dus zonder omwegen of lange afstanden, op de normaal gesproken onbereikbare stekken te vissen gaat verder. Bootvissen is helemaal mijn ding!

Door deze fantastische spiegel van meer dan 20 kilo is de eerste boottrip meer dan geslaagd!

Checklist

Hieronder vind je een aantal dingen die je, op basis van mijn ervaring, nodig hebt om succesvol te kunnen bootvissen:

  • Stabiele en verstelbare rodpods met bootbevestigingen (zoals deze van Daiwa);
  • Reddingsvesten voor jezelf en je eventuele medevisser;
  • Stille, maar krachtige elektromotoren van Haswing (bijvoorbeeld de Protura 3.0).

Bootvissen begint met een goede, stabiele boot en een stevige tent.

  • Praktische en stevige boottent zoals de Black Cat Cave II (ook geschikt voor twee personen);
  • Beetmelders waarbij je de gevoeligheid kunt instellen;
  • Ligvlakken waar je een matras op kunt plaatsen (die van de iBoat zijn apart te bestellen);
  • Een stevige, maar niet al te zware rubberboot en bijboot, zoals de iBoat 500 en de Imperial Fishing 2,60 rubberboot.

Het kost misschien wat tijd, moeite en geld om een bootuitrusting bij elkaar te sprokkelen, maar zodra je voor de eerste keer op pad gaat ben je dat snel vergeten!

Bootvissen is echt fantastisch. Ik zou iedereen aanraden om het eens te proberen!

Succes!

Mathis Korn

Bekijk ook