Cassien september 2010

Helaas is het restaurant gesloten maar ik zie nog een man op het terrein lopen waarvan ik vermoed dat het Pierre is, de uitbater van het gelijknamige restaurant.

In mijn beste Frans probeer ik een gesprekje met hem aan te knopen en vraag hem uiteindelijk of het mogelijk is om een carte de pêche bij hem aan te schaffen. Hij kijkt eerst wat moeilijk maar na wat licht aandringen gaat hij overstag. Uiteraard waren de la carte de pêche vacances uitverkocht en mocht ik het dubbele tarief neertellen voor een jaarvergunning. Het is inmiddels 19.00 uur en het begint al wat te schemeren. We besluiten om het materiaal uit de bus te halen en de Vortex 240 Roll up en de Vortex 310 Deluxe alvast op te pompen. Onze eerste nacht zullen we slapen op de stretchers in de verlengde LT VW bus, toch wel handig zoveel ruimte.

Traditie
De laatste 12 jaar is het de traditie dat wij (mijn vriendin en ik) twee weken vakantie plannen, eind september begin oktober. Waar we heen gingen maakte mij niet zoveel uit als het vakantiehuisje maar op loopafstand lag van een viswater waar gevist kon worden. Dit jaar zou het anders worden, we zullen onze eerste week doorbrengen in onze tent en er zijn hier geen sanitaire voorzieningen bij de hand, voor karpervissers vaak geen probleem maar voor Nynke zal dit toch wel even wennen zijn. Gelukkig treffen we deze week schitterend weer en dat scheelt toch een slok op de borrel. De tweede week van onze vakantie zitten we in een luxe villa met zwembad die op een uurtje rijden ligt van Cassien. De tweede week zal er niet gevist worden maar zullen we de omgeving van de Provence en Cote d’Azur verkennen.

cassien age douma21

Maandagochtend om 9.00 uur zijn de boten volgeladen met al het materiaal en kan er worden gezocht naar een stek. Nynke ziet al gelijk een mooie stek die gelegen is aan het centrale gedeelte / begin van de zuid arm, daar heb je de gehele dag zon is haar redenatie van een mooie stek. Ik heb mijn zinnen gezet op de noord arm maar die blijkt toch goed vol te zitten met voornamelijk Duitsers en Italianen. Dus met hangende pootjes terug naar de stek van Nynke. Boten uitpakken en het kamp opslaan. Eerst met de dieptemeter het bodemverloop bekijken en hoe het hier zit met de obstakels. Obstakels genoeg aanwezig maar op een aangepaste manier kan hier zeker goed gevist worden. Mijn franse overburen vissen onder de eigen kant en op de oever waar wij zitten verblijven geheel geen andere vissers. Dit betekent weinig lijnen in het water wat hier zeker in je voordeel werkt. Overdag zit ik met de verrekijker mijn overburen en de Italianen die meer richting brug te observeren. Het is mij opgevallen dat ze allen vrij standaard vissen, markertjes uit met daarop een paar scheppen tijgers als voer.

cassien age douma20

Afwijkend aas
In Leeuwarden had ik mijn wensen neergelegd bij Arjan waar mijn Cassien bollen aan moesten voldoen. Ik vis nu alweer zo’n vijf jaar met de Robin Red Fish boilie en het stond buiten kijf dat ook deze trip de RRF bol mijn wapen zou zijn. Het mooie van Sunrise Baitservice is dat je op de bestaande boillierange aanpassingen kan laten doen. In samenspraak met Arjan, zijn kennis over karpervoer ligt een stuk hoger dan dat van mij, wordt er o.a. voor gekozen om de flavours en additieven achterwege te laten en de bol wat harder/taaier te maken door middel van een wat hogere dosering ei albumine en redcell. Door het aas te laten draaien in diverse verschillende maten en vormen zoals tonnetjes en dumbells probeer ik zo afwijkend mogelijk te zijn. Op dinsdagavond staan de dozen met gevacumeerde aangepaste RRF dumbells in verschillende maten voor mij klaar.

cassien age douma14

Het begin
Op de namiddag gaan ook bij mij de eerste boillies te water, wel een stuk verspreider dan bij mijn buren overigens. Tegen de avond worden de lijnen uitgevaren. De diepte waarop ik deze eerste nacht vis varieert van 6 meter tot 15 meter. Als het na een paar dagen (hopelijk) duidelijk wordt op welke diepte de karpers azen zullen alle hengels rond deze diepte gevist worden. De eerste nacht blijft het wat aanbeten betreft rustig. Silke, onze altijd waakse hond, had daarintegen een druk nachtje en vond het nodig om een paar keer blaffend de tent uit te rennen. Een paar nachten later sta ik oog in oog met een vos en dit zal de reden wel zijn geweest dat Silke onze nachtrust verstoorde. Rond 10.00 uur ga ik mijn lijnen binnendraaien, overdag wil ik geen lijnen in het water om eventueel rondhangende karpers af te schrikken. Net voordat ik mijn laatste hengel wil binnendraaien volgen er een paar piepjes en de top buigt licht door. Waarschijnlijk een Poisson Chat, kunnen hier werkelijk een plaag zijn.

Als ik met de Vortex boven de plek kom waar ik de avond ervoor mijn rig heb gedropt wordt de hengel bijna uit mijn handen getrokken. Na een prachtige dril van dik tien minuten kan ik de eerste karper van deze trip netten, een spiegel van 21,5 kilo kon de 14mm RRF dumbell niet weerstaan, Yeahhhh!!! Ondanks deze aanbeet bij daglicht besluit ik toch om de lijnen overdag niet te water te laten, vertouwen kweken. Gedurende de dag ben ik bezig met voeren, rigs knopen, wat eten en lekker zonnen. Tegen de avond worden dan de lijnen weer uitgevaren. Om 01.00uur krijg ik een run op mijn meest rechtse hengel. Het is deze nacht erg mistig en ik kan mij maar slecht oriënteren. Helaas vindt deze vis een obstakel en ik kan maar met moeite ons kamp terugvinden. Nynke staat mij buiten al ongerust op te wachten, wat duurde dat lang joh! Dit blijkt de enigste aanbeet te zijn deze nacht. In de ochtend eerst maar eens de plek uitpuizen waar de vis zich had vastgezwommen. Bij het peilen haal ik een oude markerlijn binnen met daarin verstrengeld mijn verspeelde rigje van afgelopen nacht. Deze woensdag is het kennelijk een vertrek en verkasdag voor de vissers.

cassien age douma6

cassien age douma4

cassien age douma9

Komen en gaan
Mijn Franse en Italiaanse buren zoeken hun heil ergens anders op het meer en er verlaten zeker 15 vissers Cassien. Wat een weelde op Cassien, de enigste vissers waar ik nog zicht op heb zijn de twee mannen op de brugstek. De eerste aanbeet komt deze nacht weer om 01.00uur, nu is het mijn meest linkse hengel, een werkelijk schitterende spiegel van wederom 21,5kilo is de klos. Om 04.00 volgt er nog een spiegel van 15kilo, jaaahh dit zijn leuke nachtjes!

cassien age douma10

cassien age douma12

Was gisteren een vertrekdag, vandaag loopt Cassien gestaag vol met nieuwe gelukzoekers. Mijn nieuwe Italiaanse overburen blijken op zijn zachts gezegd geen kantvissers en de mannen van de brugstek verkassen naar een stek rechts van mij, tja het kon natuurlijk ook niet goed blijven gaan. De mannen rechts van mij, Albert en zijn pa, zijn twee sympathieke Brabanders waar we de komende dagen een goede band mee zullen krijgen. Bij de brug hadden ze niks kunnen vangen maar in de eerste nacht op de nieuwe stek vangt Albert een 20 kilo+ spiegel. Zijn pa vangt een nacht later ook nog een mooie gewichtige spiegel en hun weekje Cassien kan ook niet meer stuk. Cassien staat er om bekend dat 80 tot 90 procent van de aanwezige vissers naar huis gaat zonder vis en ook deze week waren de vangsten maar zeer povertjes geweest. De extra lijnen in de sector hadden bij mij wel invloed op de aanbeten en dit was een nacht zonder actie.

cassien age douma2

Jarig aan Cassien!
Vrijdag 1 oktober, Nynke haar verjaardag! Gisteren was ik naar de supermarkt geweest voor wat inkopen, de gehaalde verjaardags Tompoezen hadden uiteraard haar verjaardag niet gehaald. Gelukkig komt Albert langs met een lekkere Slagroomtaart en kunnen we het toch nog in stijl vieren, grote klasse! Mijn gevoel was dat ik door al die drukte in de sector niet meer lekker scherp zat te vissen en dat ik meer zat te wachten op een toevalstreffer. Verkassen zat er niet meer in door de drukte en we besluiten het de laatste twee nachten uit te zitten op onze stek. De laatste twee nachten vang ik nog spiegels van 13 en 13,5 kilo.

cassien age douma17

cassien age douma11

cassien age douma23

cassien age douma13

cassien age douma18

Zondag, onze zes nachten vissen zitten erop. Nynke heeft haar ook prima vermaakt afgelopen week en er zijn alweer nieuwe plannen gemaakt voor volgend jaar. Bij Pierre eten we nog een hapje op het terras en met weemoed vertrekken we naar het vakantiehuisje voor het tweede deel van onze vakantie!

cassien age douma8

cassien age douma25

Age Douma

Na een rit van 14 uur staan we bij het restaurant Chez Pierre, dat staat aan de oever van het centrale gedeelte van het befaamde Lac de Saint Cassien.