Dream Baits over de Umami lancering en een kijkje in hun R&D afdeling

KWO Redactie
umami

Bij het Belgische Dream Baits zit men nooit stil. De ontwikkelingsafdeling is continu bezig met het verbeteren van recepten en bedenken van nieuwe boilies. Zo lanceerden zij onlangs de Umami, een bol waarvan de verwachtingen zeer hoog zijn.


Recent sprak Michiel Pilaar uitgebreid met Mario Gijbels, een drijvende kracht achter Dream Baits. Het gesprek ging onder andere over de nieuwe Umami range, waar hij erg enthousiast over is. Check hieronder de visie van deze passionele aasmaker.

De mannen van Dream Baits vertellen: Wat velen niet weten is dat achter de schermen sinds 2008 al voortdurend gezocht werd hoe Dream Baits zich kan positioneren in de karperwereld. Achter de innovaties zit het brein van onze Research & Developement afdeling die nieuwe ontwikkelingen conceptualiseren en dan voorleggen aan een gepassioneerd team van vissers voor input en natuurlijk feedback vanuit de praktijk.

Serieuze zaak

Mario Gijbels en David Wouters hebben dit steeds vormgegeven sinds het ontstaan van Dream Baits. Talloze wetenschappelijke artikelen zijn geanalyseerd, fact sheets uitgepluisd en zoals bij elke aasfreak werden samples opgevraagd om tot het ultieme aas te komen. Dat Mario vaak een punthoofd kreeg van alle hersenkronkels van David was dan ook geen uitzondering. Dit alles heeft naast diverse aquariumtests geleid tot het gamma dat er vandaag staat. Allemaal no-nonsense producten die een karper kunnen verleiden om aas op te nemen, en ook daadwerkelijk te belonen om ervan blijven te eten op langere termijn.

David Wouters kijkt tevreden naar ‘zijn’ Umami.

In die zoektocht zijn we best ver gegaan: van ph-waardes, tot complexe tabellen van food extracten met de meest veelbelovende aminozuur profielen. Vervolgens via phermonen, naar appetite stimulators, deficiënte vetzuren, vitaminen/mineralen coctails, tot het analyseren van scheikundige formules. Dit alles om te snappen waarom sommige flavours of toevoegingen het zo goed doen en andere dan weer niet.

Een boilie ontstaat niet zomaar. Langdurig onderzoek gaat eraan vooraf.

Kwaliteit verkoopt zichzelf

Die lange weg heeft geleid tot waar we nu staan. Daarom zien jullie ook een evolutie in onze range en komen er nieuwe ready mades in het gamma, zien jullie een verbetering in de Amino dips, een upgrade in onze pop-ups en geven we nieuwe producten waarvan we overtuigd zijn dat ze werken een kans. Dit laatste wil trouwens niet altijd zeggen dat ze aanslaan bij het publiek. Een karpervisser maakt vaak onbewust de foute keuze voor de karper omdat het aas de visser niet altijd kan bekoren. Dit heeft jammer genoeg al te vaak geleid tot producten die prima resultaten brachten maar simpelweg niet geaccepteerd werden door karpervissers. Best jammer, want uiteindelijk ontwikkelen we aas voor karpers toch?

Uiteindelijk gaat het erom wat de karper lekker vindt, toch?

Een aas kan je niet beoordelen op een paar sessies, maar moet je beoordelen op langere termijn. Enkel dan kan je vertrouwen opbouwen zoals je dat ook doet met je favoriete haak. Daarnaast zal er meestal ook nog eens een voorkeur optreden voor een bepaald aas en dit is ook nog eens verschillend per water. Het is inmiddels jaren geleden dat we een experiment deden waarin we twee verschillende aasjes voerden en zo de aasvoorkeur te ondervinden. Zo leer je wat en kan je het minder vangend aas wisselen met een andere variant.

Door verschillende boilies te voeren (zoals hier de Umami en Vitella) ga je ontdekken waar de voorkeur ligt.

We blijven leren

De kennis die we nog maandelijks opdoen kunnen we dan ook niet onbenut laten en die staat dan ook garant voor de doorontwikkeling van onze producten. Onze visie is dat een echte foodbait het beste aas is op lange termijn. Daarmee bedoelen we een boilie met een hoge voedingswaarde, niet zomaar een snoepje. Mensen die een water aanpakken en op termijn iets willen opbouwen moeten er zeker van zijn dat elk aasje dat ze te water laten vertrouwen opbouwt. Dit zal op langere termijn garant staan voor die megasessie als de omstandigheden ideaal zijn of die ene droomvis die dan in je net ligt.

Droomvis voor David Wouters.

Deze kwaliteiten vind je terug in onze ready mades. De toevoeging van D-CELL in de volledige range is het laatste voorbeeld hoe belangrijk we deze visie vinden. Tevens vinden we het als firma erg belangrijk dat we zo ons steentje bijdrage voor het welzijn van de karper en de toekomst van onze sport.

Het kwaliteitsingrediënt D-Cell toont aan hoe serieus we ons aas nemen.

Umami

De Umami is onze doorontwikkelde Red&Spicy. Een aas dat zijn vangkracht meer dan twee decennia geleden bewees op het machtige Albert Kanaal. Dat David carte blanche kreeg om de opvolger uit te werken was dan ook geen verrassing. Kruiden hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in zijn visserij. Hij heeft dan ook de attractie, de smaak en de voedingswaarde van de opvolger opgekrikt met onze huidige kennis van zaken. David is iemand die ‘vertrouwen opbouwen’ als sleutel van zijn visserij rekent en dat was ook de insteek van dit aas: een unieke, lange termijn foodbait met een eigen karakter waar je 365 dagen mee aan de slag kan. Succes met ons nieuwe paradepaardje!

Veel succes, namens Dream Baits,

Mario & David


Wil je op de hoogte blijven van het laatste Dream Baits nieuws? Check dan zeker de website en bekijk ook de Facebookpagina.



Er zijn geen reacties

Voeg je reactie toe