Een najaarstrip naar Slovenië – Karpervissen op Bled met Richard en Boy

Het is heel wat kilometers wegtrappen en de visserij is gebonden aan veel regels, maar de karpervissers die er slim vissen kunnen ongekend mooie karpers vangen? We hebben het over het bekende Balkanwater: het Meer van Bled. Wat Cassin voor Zuid-Frankrijk is, is Bled voor de Balkan: een water waar je ooit eens gevist moet hebben! KWO Members Richard Lokker en Boy van Leeuwen dachten hier ook zo over en afgelopen najaar reisden zij af naar het verre oosten…

Onze eerste trip

Richard en Boy vertellen: Onze namen zijn Richard & Boy en wij vissen samen al jaren fanatiek op karper, voornamelijk op het Haringvliet en de omliggende wateren. Samen waren we nog nooit in het buitenland geweest. Dat kan natuurlijk niet en daarom besloten we om gelijk goed te starten met een najaarstrip naar het prachtige Meer van Bled in Sloveni.

Samen waren we nog nooit in het buitenland geweest.

De eerste week van oktober zouden we afreizen naar het oosten en de voorbereidingen konden niet vroeg genoeg beginnen. De boilies werden besteld en de rigboxen volgeknoopt met een flinke variatie aan rigs. De mensen die ons kennen weten wel dat er altijd iets mis moet gaan. Zo belden we vijf dagen voor de vertrekdatum maar eens naar de hengelsportzaak met de vraag of onze boilies al geleverd waren. Toen we de boilies bestelden zou dit geen probleem moeten zijn, maar nu bleek helaas dat de bestelling er nog steeds niet was. ‘Shit, wat nu?’, zeiden we tegen elkaar. Gelukkig hebben we in het verleden goede resultaten geboekt met de Voodoo + van Dream Baits en voor onze najaarstrip besloten we dus omlast minutewat van deze boilies te laten komen.

De kofferbak werd volgegooid met de Voodoo+ van Dream Baits.

Vertrekken maar

Op 3 oktober was het dan eindelijk zover! De navigatie werd ingesteld op Sloveni en we konden beginnen met rijden. Vooraf wisten we dat het een flinke rit was en daarom stopten we rond 22:00 bij een hotel in Mnchen langs de Duitse autobahn. Na een nacht goed slapen startten we de auto weer rond 08:00 en reden we al snel het prachtige Alpengebied in.

De autorit naar Sloveni is al een attractie an sich. Het Alpengebied ligt er in oktober namelijk prachtig bij.

Vlak nadat het middaguur gepasseerd was, arriveerden webij ons appartement aan het meer van Bled. Hier dumpten we snel de spullen op de hotelkamer om vervolgens de gehuurde fietsen op te halen in het dorp. Na een rondje gefietst te hebben, kwamen we twee Belgen tegen. Zij vertelden ons dat er slecht werd gevangen en dat het heel druk is, voornamelijk op de bekende stekken.Zelf hadden ze er al bijna een week opzitten met nog maar twee gevangen karpers. Even ging er een nare gedachte door ons heen, maar als snel zeggen we tegen elkaar: ‘Dit gaat ons niet gebeuren, wij pakken het anders aan!’.

Dit gaat ons niet gebeuren, wij pakken het anders aan!

Helaas is het niet toegestaan om een rubber- of voerboot te gebruiken op Bled. Na het rondje fietsen dronken we een biertje naast ons appartement en lieten we alles even bezinken. Hoe gaan we het doen?Voor ons appartement zagen we de toeristen regelmatig vertrekken in houten roeiboten die voor het appartement liggen. We besloten om voor even de toerist te spelen en samen met een zak boilies en de Deeper een verkenningsronde over het meer te maken.

Even de toerist spelen in de roeiboot, maar… 🙂

…ondertussen wel met een zak boilies en de Deeper.

Tijdens het varen viel ons op dat er op een gedeelte van het water niet gevist werd. Dit kwam mede omdat het een aardig stuk lopen is met spullen. We vonden hier een mooie plaat op 14 meter diepte en besloten deze aan te voeren met de Voodoo+ en wat Drukz van Cuyten boilies die we nog hadden liggen. Door te voeren met een zowel een zoete als een vismeel boilie probeerden we onze kansen te spreiden.

Cassin mag dan voor Frankrijk het karperwalhalla zijn, het Meer van Bled is dit voor de Balkan!

Google Maps

We hadden beiden een goed gevoel bij de stek, maar er was nog een ander probleem dat moest worden opgelost. Ons appartement stond compleet aan de andere kant van het water en de stek is erg moeilijk bereikbaar. Na enig speurwerk op Google Maps vonden we vanaf een nabij gelegen parkeerplaats een klein pad naar beneden. Vanaf daar is het nog slechts enkele honderden meters lopen met de spullen.

Ons appartement, uh.. vishok, stond aan compleet de andere kant van het meer.

De onderlijnen die we gingen gebruiken waren vrij simpel. De bodem op Bled is doorgaans hard en onze stek was vrij van obstakels. Hierdoor besloten we om gewoon met onze onderlijnen te vissen die we thuis ook altijd gebruikten. Deze bestaat uit een stukCombilink van Nash in combinatie met de Nash Fang X maat 5 en een Korda kicker. De ‘Ronnie’ is gemaakt van fluorcarbon en ook voor deze rig is de Fang X van Nash uitstekend om te gebruiken.

De bodem op Bled is doorgaans hard en onze stek was vrij van obstakels.

Met deze onderlijnen moesten de karpers van het machtige Bled gehaakt worden.

Omdat de taluds best steil waren, gebruikten we wel een fluorcarbon voorslag van 0,40mm en een zwaar inline lood met vlakke kanten. Tijdens het inwerpen van de hengels bevestigden we een ouderwetsePVA-string met 4 boilies aan de haak. Super simpel, maar het werkte perfect tegen het in de knoop gooien!

De taluds op Bled zijn relatief stijl. Daarom kozen we ervoor om een stevige voorslag te monteren.

De eerste visdag

We besloten om rond 05:00 naar de stek te gaan om zeker te zijn dat er niemand anders ging zitten. Gelukkig was dit het geval en hadden we het rijk voor ons alleen. Na alle spullen klaar te hebben gemaakt en de stek te hebben aangevoerd, gingen om klokslag 06:00 de hengels te water. Beiden hadden we geen idee wat we konden verwachten, maar de springende karpers zorgden in ieder geval voor een flink vertrouwen.

Vanaf de parkeerplaats was het nog een flinke wandeling naar de stek.

De uren vlogen voorbij en rond 10:00 stond de zon al lekker hoog in de lucht te schijnen. Plots volgde er een keiharde run! Geen piepen, gewoon vol gas ervandoor! De adrenaline gierde door onze lijven, dit hadden we niet zo snel verwacht! Het bleek een schub te zijn van ruim in de dertig pond. Snel werd de hengel weer ingelegd en voordat we het wisten liep er een andere hengel af. Een 13 kilo zware ghostkarper zorgde ervoor dat we beide van de ‘nul’ af waren.

De eerste Balkan karper was al binnen enkele uurtjes vissen een feit!

Het snel terugplaatsen van de hengel zorgde ervoor dat deze gave ghost er met de boilie vandoor ging.

Springende karpers

Rechts van onze stek zagen we heel veel vis springen. Eigenlijk te ver uit de kant om te gooien, maar we probeerden het gewoon. We veranderden de rig naar een ?Ronnie?, omdat je deze door het stijve materiaal moeilijk in de knoop kan gooien. Dit bleek een gouden zet, want amper vijf minuten na het verleggen van de hengel kregen we beet.Na een niet al te lang gevecht, kwam de vis boven en wisten we niet wat we zagen. Dit was hoe dan ook een PR voor Boy!

Hoe dan ook een PR voor Boy!

Na het wegen bleek het inderdaad een nieuw record voor Boy te zijn… Maar liefst 24,6kg aan karpervlees!

We kregen geen seconde rust, want op het moment dat we de vis hadden teruggezet, volgde weer een run. Een korte sprint later en ja wel hoor: hangen! Dit bleek een echte vechtersbaas te zijn, want de vis bleef maar de diepte in duiken. De kant liep gelijk af naar zeven meter en dit wisten de karpers maar al te goed. Toen de vis in het net lag keken we elkaar aan. Ook voor Richard zou dit wel eens een nieuw PR kunnen zijn. De naald van de weger sloeg door de 22kg heen en bevestigde inderdaad een nieuw record!

Wat een droomstart! De eerste visdag en gelijk allebei een nieuw record in the pocket!

Het einde van de middag naderde en de actie bleef uit. Maar who cares? We konden wel spreken van een echte droomstart! Na een lekker avondmaal besloten we om de hengels nog n keer goed in te werpen en de avond uit de vissen. Niet veel later werd dit beloond met een aanbeet, maar de vis zwom zich helaas vast in een onzichtbaar obstakel. Kort hierna volgde nog twee herkansingen en wisten we beide een spiegel van 16 kilo te vangen. Enkele kilo’s boilies vlogen het water in en we begonnen met het opruimen van onze spullen. Een geslaagde eerste dag!

Een geslaagde eerste dag!

We sloten de dag af met twee prachtige…

…spiegelkarpers van ruim 16 kilo.

Rustige stek

De volgende dag zorgden we dat we er weer vroeg bij zijn. We besloten om al rond 04:30 te vertrekken om er zeker van te zijn dat we de stek hadden. Het rare was dat het meer vrij druk was met vissers, maar in onze zone zat wederom niemand te vissen.Vandaag fietste Boy naar de stek en volgde ik later met de barrow met spullen.

In onze zone zat wederom niemand te vissen.

Wat heerlijk als je het rijk voor je alleen hebt.

Alle hengels lagen iets over zessen weer ‘spot on’. Hoewel we gisteren de hele dag in de zon zaten met de wind op de kant, was het nu windstil en bewolkt. Tegen het eind van de ochtend begonnen we dan toch wat te twijfelen. Richard ging maar eens wat boodschappen doen, zodat we in de middag konden verkassen naar een andere stek. Precies op het moment dat hij wilde wegfietsen, volgde er een mooie run. Een korte dril volgde en er lag eenwederom een prachtige spiegel van 17 kilo in het net.

Net op het moment dat Richard boodschappen wilde gaan doen, vloog de hengel er weer vandoor!

Snel werd er nieuw voedsel ingeslagen en amper een uurtje later kregen we wat losse piepen. We renden naar de betreffend hengel en zagen de top mooi krom gaan. Na een stevige dril schepten we een 16 kilo zware spiegelkarper. Zou het dan weer los gaan?

Yes! Zou het dan weer los gaan?

Maar helaas, de dag eindigde zonder meer aanbeten en we besloten om de spullen om te ruimen.We besloten om lekker uit eten te gaan, maar dat liep een beetje uit de hand… Na wat leuke tentjes bezocht te hebben kwamen we om 04:00 licht wankelend aan in het appartement. Zondag was toch onze rustdag en dat kwam heel goed uit, want met een lichte kater konden we mooi de stek aanvoeren om maandagochtend weer verder te vissen.

Lekker uit eten en een klein feestje vieren… Vissen is meer dan alleen vangen! 😉

Goldrush

Maandag vingen we weer twee vissen, 15,8 en 15 kilo. Doordat de dag een beetje stil verliep, besloten we om dinsdag bij de landtong te gaan vissen. Aan deze kant van het water is het altijd erg druk, dus we hoopten dat de stek vrij was. Gelukkig was dit het geval en vol goede moed visten we de hele dag door. Helaas wel zonder actie, totdat er rond 20:00 dan eindelijk een hengel afliep. Het was een bizarre ghostkarper van mid-twintig pond. Even later liep er nog een hengel af wederom hing er een kleurrijk geval aan de hengel. Goldrush!

Over goudvissen gesproken… Deze karper had inderdaad last van een kleine identiteitscrisis.

Die avond besloten we om nog n keer op onze vertrouwde stek te gaan voeren. Dik tien kilo boilies werden verspreid over de stek. Zo hoopten we om op onze laatste dag nog wat mooie vissen te vangen. Uiteindelijk vingen we nog twee gave spiegelkarpers van hoog in de twintig pond.

Het stevige voeren wierp de laatste…

…dag zeker haar vruchten af!

Het is mooi geweest

Achteraf gezien hadden we na de eerste dag veel meer moeten voeren om ook later in de week nog optimaal te kunnen profiteren. Achteraf is makkelijk praten, maar dit gaan we zeker meenemen in onze volgende trip! Wat we van tevoren hadden gezien en gelezen hadden over Bled, bleek helemaal waar te zijn of misschien nog wel beter.

Wat een fantastische plek om te vissen!

Richard en Boy komen zeker terug naar Bled!