Fish of a Lifetime – Nick Hoondert

De regen komt met bakken uit de hemel. Ik kijk naar Michiel en zucht. We regenen nu al 3 dagen weg op de Franse camping waar we deze zomer (2010) een weekje geboekt hebben. We hebben onze vriendinnen meegenomen maar hun enthousiasme is inmiddels tot een nulpunt gedaald.

Combi-vakantie

Vooraf hadden we de dames een zonnig verblijf aan een mooi meer voorgespiegeld. Het meer is mooi maar je hebt er weinig aan als je enkel in de tent of in de kantine van de camping verblijft. De enige activiteiten die we doen is het aanvoeren van de stekken. Dit hebben we dagelijks gedaan en gelukkig hebben we beiden een goed regenpak want zelfs in de boot was het een zwembad.

Het is erg slecht weer en veel tijd wordt er door gebracht in de kantine.

Na 3 dagen voeren wordt het tijd om voor het eerst te gaan vissen en wonder boven wonder klaart het die middag op. Met de boot varen we over het honderden hectare grote meer en leggen we aan bij een steiger waar we mooi vanaf kunnen vissen. Michiel zit rechts en ik zit links. We vissen op verschillende dieptes maar en tot onze verbazing loopt er voor middernacht al een hengel af. Samen jumpen we in de Vortex en al snel zitten we boven de vis. Het is een hengel van Michiel die op het wijd ligt. Een grote vis buffelt onder de boot en zwemt zich een aantal keer vast uiteindelijk komt er een grote baal wier aan de oppervlakte en instinctief steek ik het net er onder. In één keer raak!

Beurtwissel

Als we het net ontdoen van alle wierresten komt er een fantastisch grote karper tevoorschijn. Het blijkt een extreem brede spiegel van 23,3 kg. Michiel had al de zomer van z’n leven en deze vis betekend alweer zijn . Kortom: geen reden tot klagen. Super blij met deze start zakken we de vis en varen we de hengel opnieuw uit. Vanaf nu zijn alle runs voor mij tot er een vis van ‘fatsoenlijk’ formaat langs komt. Een voordeel voor Michiel is hierbij dat hij lekker chill kan gaan pitten.

De eerste vis is meteen een prachtige vis voor Michiel.

Die nacht wordt het nog vrij druk voor mij want ik vang 3 vissen tot 14 kg. Desondanks zijn we erg tevreden over dit eerste nachtje en voeren de stek nog even stevig aan. Op de camping is het humeur van de vrouwen ook verbeterd, dit biedt kansen voor verschillende nuttige bezigheden, je kan zelf best wat bedenken… ☺

We besluiten om voor het eten nog even te gaan varen met de vrouwen. Uiteraard wordt dit ingekleed door het als ‘romantisch boottochtje’ te bestempelen. Dat er echter 2 volle emmers voer mee gaan is een detail dat al snel wordt opgemerkt. Halverwege het boottochtje wordt er ook nog een dieptemeter gemonteerd en al snel vliegt het tijgernootslijm door de lucht. De stek waar we nu voeren is vlakbij een zwemstrand waar echter vrijwel niet gezwommen is. Desondanks is het alweer de derde voerbeurt op deze stek en verwachten we morgenavond wel een visje te kunnen vangen. Nu gaan we eerst lekker uit eten!

Lekker knallen met de rubberboot. Dat kan alleen tijdens een voerbeurt zónder vrouwen  😉

De kerk in het midden houden…

De vriendinnen willen graag zo uitgebreid mogelijk dineren. Michiel kijkt echter al op z’n horloge en geeft aan dat “als we op tijd terug zijn, we misschien nog wel ff een nachtje kunnen pakken”. Dit wordt helaas direct de kop in gedrukt en om dit vrouwen besluit te bezegelen laat mijn vriendin een fles wijn aanrukken. “Zo, nu kúnnen jullie niet meer naar de waterkant!”. We leggen ons neer bij het besluit van de vrouwen en maken er het beste van. Dan maar een nachtje niet vissen, zo houden we de kerk in het midden.

De ochtend begint zoals iedere dag met lekkere broodjes en croissantjes van de plaatselijke bakker. Het weer wordt ook steeds beter en de vakantiestemming is weer helemaal terug! Na een dagje aan het meer te hebben gelegen pleuren we na het de BBQ (waarbij ik Michiel in de brand steek) de boten weer in het water en zoeken we onze tweede stek op.

De hele nacht blijft het stil maar in de ochtend vangen we twee kleinere visjes. Toch ietsjes teleurstellend na de goede voorbereiding. Maar, niet getreurd we hebben nog één nacht op de stek waar we die 46 ponder vingen!

Nick met een mooi spiegeltje. Een vis voor de toekomst!

De laatste nacht…

Na wederom een lekker chill dagje met de vrouwen verlaten we hun voor onze derde en laatste vis nacht van deze week. We gaan een ultieme poging doen om een mega bak er uit te rossen. De nacht begint goed met een mooie spiegel van 14 kg. Even later krijgen Michiel en ik tegelijk beet. Michiel gaat een helse drill aan en wordt he-le-maal gek van een meerval die keer op keer zijn slip teistert. Ikzelf drill een lage twintiger af die direct terug gezet wordt. Als Michiel weer op de kant is (compleet NDK) vaar ik mijn hengel terug uit. Het is inmiddels half vijf en zometeen zal de nacht plaatsmaken voor de dag. Toen hier van de week zaten sprongen er ’s ochtends flink wat vissen tegen een wiergordel zo’n 250 meter links van ons. Met het naderende ochtendlicht besluit ik hier dan ook mijn rig te laten droppen. Waarna ik er een paar handjes bollen over strooi.

Een aparte vis, weggeplukt op een wiervrij plekje in een groot plantenveld.

Als ik mijn ogen open doe na een drietal piepen is het nog steeds schemerig. Op mijn steun ligt een gekromde hengel waar weinig beweging in zit. Ik kijk het aan en als de beetmelder weer piept sla ik aan. Vast! “Shit, die is het wier in gezwommen!” Snel vaar ik met mijn boot naar de wiergordel en ik zie mijn lijn de planten in gaan. Met m’n schepnetsteel probeer ik de lijn los te krijgen en terwijl ik dit doe komt de vis omhoog en klapt 3 meter voor mij uit het water. BAM! “Wattttt the f*ck was dat?!” hoor ik Michiel roepen. Ondanks dat hij 250 meter van me vandaan is kon hij de buffel horen springen. Nu ik de vis heb gezien sta ik helemaal op scherp. Zo’n vis heb ik nog nooit gevangen, deze mag ik absoluut niet verspelen.

Extreem!

Gelukkig weet ik de lijn vrij te krijgen en herstel ik het contact met de vis. Langzaam trekt de vis me naar open water waar ik op het gemak de bak af kan drillen. Michiel heeft onder tussen wel door dat het om een grote vis gaat en roept iets over een beurtwissel … ☺

Wat een bak! Het mooiste moment van mijn vissersleven tot nu toe.

Als de vis over het netkoord glijdt weet ik dat ik mijn PR heb verpulverd. Snel terug naar de kant waar we de vis in een weigh-sling schuiven. Met pijn in de armen tilt Michiel de weger omhoog en we zien de wijzer tot 27,8 kg slaan. Extreem, dit moet één van de twee grootste vissen van het water zijn. We zakken de vis even om alles in orde te maken en even later poseer ik met mijn Fish of a Lifetime. Wat een fantastisch moment en wat een einde van de vissessie.

Nagenieten

We hadden de vrouwen een belofte gedaan om de laatste avond ’thuis’ te blijven en dit keer kost het ons geen enkele moeite om op de camping te blijven. Allebei zijn we meer dan voldaan en kunnen we terugkijken op een leuke (natte) sessie met een fantastisch resultaat. De gamba’s en andere stukken dood vlees smaken die avond extra lekker. Met het klinken van 2 flesjes Kronenbourg sluiten we de sessie af en wordt het tijd om weer aan werk te gaan denken…

Nick Hoondert

Een Franse vijftigponder kwam op het pad van Nick ‘Nickalodeon’ Hoondert tijdens de zomervakantie van 2010. Samen met Michiel Pilaar viste hij op een groot Frans reservoir.