Jong geleerd, oud gedaan – Mike Gerrits

Karpervissen is voor velen van ons de normaalste zaak van de wereld. Voor buitenstaanders kan het echter heel bijzonder lijken om achter n soort vis aan te jagen en dat ook nog eens ’s nachts te doen! Mike Gerrits besloot dat het hoog tijd werd om zijn broertje Jaimy en zijn maatje Demian een kijkje te geven in het nachtvissen op karper. #SPANNEND

Mike aan het woord:Geenvan deze jeugdige rakkershadden ooit een nacht gevist, of serieus op karpers gevist. Daar moest uiteraard verandering in komen! Ik nam de beide boys mee om het nachtelijke leven aan de waterkantte ervaren. Mijn broertje Jaimy en zijn maatje Demian waren maar wat enthousiast toen ik ze vroeg om een nacht mee te gaan vissen.

Daar moest uiteraard verandering in komen!

De eerste nacht

We gaan de allereerste nacht in voor de jongens. Als ik terugdenk aan mijn eigen ‘eerste naggie’ aan de waterkant was ik behoorlijk enthousiast n zenuwachtig. Wat een spanning! Gaat ‘ie aflopen? En zo ja: wanneer? Zouden hier mooie vissen zwemmen? Allerlei dingen ratelden door mijn hoofd, prachtig!

Terug naar de sessie: Het is inmiddels een uur of elf ’s avonds. Helaas is het tegen deze tijd nog steeds akelig stil. Tijd om wat hamburgers te bakken, dat hoort er natuurlijk ook bij 😉 Het is heerlijk gezellig en we genieten volop van de avond. Het enige wat nog ontbreekt is een brullende beetmelder, dat zou toch heerlijk zijn!

Pas ’s ochtends weet Jaimy, het broertje van Mike, zijn allereerste karper ooit te vangen!

De klok slaat 12 keer endat is voor ons een teken om ons bed in te duiken. De nacht verloopt rustig en we weten helaas geen vis te strikken. Tot ’s ochtends vroeg. Het is om half zeven als de verre hengel een volle fluiter produceert. De eerste vis is een feit en de jongens kunnen hun geluk niet op. Op het moment dat we deze vis aan het afdrillen zijn, knalt er nog een andere hengel vandoor. Na de stille nacht is het nu ineens gekkenhuis geworden! Gelukkig weten we beide vissen te landen, en dat in amper een kwartier tijd.

Ook Demian weet zijn eerste vis te vangen tijdens deze sessie!

Dat de jongens genoten hadden van de nachtvisserij bleek al snel. We waren nog maar net thuis of ze vroegen me of ik eventueel nog een nachtje kon vissen deze week. Dat positieve bericht deed me goed. Na twee vissen snakte de mannen naar meer! Het was aan alles te merken dat ze veel plezier hadden in het vissen.

Het was aan alles te merken dat ze veel plezier hadden in het vissen.

Mijn antwoord was duidelijk en we maakte het plan om nog een nacht te gaan. Dit kwam goed uit, want dezelfde dag dat de volgende sessie werd gepland kreeg ik een lading bollen binnen van Harnold Kikkert, de man achter De Tacklebox. 2,5 kilo Fruity Krill gingen mee tijdens de volgende nacht, al had ik achteraf zelf nog een kilootje meer mee kunnen nemen…

Harken in de tweede nacht

Heerlijk! De tweede nacht met de boysop pad. De spullen wordeningeladen en gaan met die banaan! Volgende de jongens waren we niks vergeten dus volgas reden we naar de waterkant. De dag daarvoor had ik al inkopen gedaan bij de supermarkt, want de vreetzakken moesten weer hamburgers bakken natuurlijk.

De tweede sessie begon goed met deze kleine rakker!

Om half 12 ’s avonds meldde de eerste vis zich. Geen groot exemplaar, maar de jongens waren er zeer blij mee! Ondanks de hoopvolle start bleef het de rest van de nacht stil. We konden heerlijk slapen tot ongeveer zeven uur ’s ochtends. Een volle fluiter resulteerde in een mooi schubje voor Jaimy. Uit het niets liep ook een tweede hengel af, waardoor Damian ook aan de bak mocht. Wederom twee vissen binnen 15 minuten!

De eerste van de ochtend voor Jaimy!

En ook Demian was maar wat blij met deze gekleurde rakker!

De Fruity Krill deed precies waar ze voor gemaakt is! Dat de vissen deze bol konden waarderen was mij al snel duidelijk. Normaal gesproken kun je op dit water met enkele bollen om je haakaas prima een visje vangen, maar ik merkt dat hoe meer ik voerde, des te harden het ging lopen. Dat vonden de jongens overigens absoluut niet erg, want we waren er tenslotte om vis te vangen.

Eentje uit de flinke reeks vissen die in de tweede sessie voorbij kwamen.

Enkele uren verder zijn we een mooie reeks vissen rijker. We besluiten om tot het middaguur te blijven zitten. Een verstandige keuze? Nou en of! Er volgde nog een aantal kleine schubjes waardoor ik besloot om stevig door te voeren. Hopelijk zouden we door de kleinere vissen heen vissen en op een grotere exemplaar stuiten.

Kers op de taart

Inmiddels brak het middaguur aan en werd het eigenlijk tijd om op te ruimen. Ik stelde voor om het toch nog een extra uurtje aan te zien, omdat ik achterin een hoek aardig wat vis zag azen. De nodige Fruity’s werden gedropt en knallen maar! Binnen een uur moest de stek nog een vis opleveren. De jongens waren nog vol vertrouwen, maar ook bekaf. De sessie was al geslaagd, ondanks of we nog wat bij zouden vangen of niet.

Demian met de vis die de sessie tot een hoger niveau tilde!

Om half n zwijgen de beetmelders nog steeds. De wind trekt iets aan en plotseling vertrekt de hengel in de hoek. De vis neemt geen paniekerige run zoals de kleine schubs en ik vermoed dat het wel eens om een betere vis kan gaan. De jongens schieten in actie en staan zelf eerder bij de hengel dan ik. De n heeft het schepnet in z’n handen en de ander begint de vis af te drillen. Toen de vis eenmaal boven kwam, wisten ze niet wat ze zagen. De dikste schub van de plas lag op de mat, en dat al tijdens de tweede nacht! Het geluk kon niet op bij de jongens. Geslooptwaren ze, maar vooral voldaan.

Uiteraard moest ook Jaimy even poseren met deze prachtige vis!

Knap gevist jongens, en wie weet gaan we binnenkort eens op zoek naar wat kanaalrakkers 😉