Kanaalvissen in Frankrijk – Solotrip in April – Beer Keunen

Na een reeks Alpenavonturen trekt Beer wederom naar het Franse land. Dit keer niet naar de heldere Alpenputten in het diepe zuidoosten, maar naar de pittoreske Franse kanaaltjes. Ondanks wat tegenslagen weet Beer toch een goede sessie te draaien. Hoe het hem verging lees je hieronder!

Beer aan het woord:We schrijven begin april, wat betekent dat het tijd is voor een nieuw solo avontuur in het Franse land. Het plan is om een aantal kanaaltjes te bevissen. Door de wisselvallige maand maart met een aantal dagen strenge vorst heb ik de keuze gemaakt om een ondiep kanaaltje te bevissen in Midden-Frankrijk

In plaats van de heldere Alpenputten trekt Beer dit keer naar de Franse kanalen!

De auto was weer volgeladen en vol goede moed stapte ik na het Paasontbijt in de auto. Het plan was om eerst een nachtje te maken op een Belgisch kanaal, zodat ik de reis in tween kon breken.

Even de beentjes strekken is best lekker! 😉

Na twee uur rijden kwam ik aan bij het kanaal. Het was echt ongelofelijk druk: om de 300 meter stond een tentje! Na nog een uur te hebben gereden had ik eindelijk een vrije stek gevonden op een betonnen kade.

Uiteindelijk vond Beer een vrije stek. De eerste rigs konden te water!

Na het nodige peilwerk werd er een hengel onder de eigen kant gevist voorzien van een Citruz pop-upje. De andere hengel werd in de vaargeul gevist. Deze nacht kreeg ik een aantal piepjes, maar meer ook niet. Ik had geen reden om te blijven dus ’s ochtends, na een bakkie koffie, ruimde ik snel op om door te rijden naar Frankrijk.

Snel een bakje koffie en dan door!

Het Franse land

Na vier uur rijden kwam ik aan bij het Franse kanaal. Ik had een aantal goede tips gekregen van een vriend die hier al eerder was geweest. Dat scheelde het nodige zoekwerk! Na aankomst werden er een aantal stekjes aangevoerd om ze later af te romen.

De nodige stekjes werden van wat voer voorzien.

Na wat peilwerk besloot ik om onder mijn eigenkant te vissen en strak tegen de overkant. In het midden van het water stond toch al een hoop wier en met de bootjes die in de vaargeul alles steeds omwoelen leek het mij niet verstandig om daar een rig te presenteren.

Het vele bootverkeer maakt de visserij op het kanaal niet eenvoudiger.

Verkassen

Na een aantal uurtjes vissen zonder actie besloot ik om eens te gaan kijken bij de voerstekjes die ik had gemaakt, een paar honderd meter verder. Op n van de stekjes zag ik vis draaien. Binnen no-time werden de spullen weer ingeladen en een paar honderd meter weer uitgepakt. Vol vertrouwen ging ik de eerste nacht in! Midden in de nacht kreeg ik een paar piepjes, waarna de swinger strak tegen de blank aanstond. Ik pakte de hengel op en het gevecht kon beginnen. Na 25 minuten kon ik een fraai spiegeltje scheppen.

De eerste is binnen!

Omdat ik deze vis op deze stek had gevangen besloot ik om hier nog een nachtje te vissen, en niet zonder resultaat. De volgende nacht kwam er een mooie schub langs.

Deze mooie, donkere schub was meer dan welkom!

’s Ochtends werd er nog wat gevoerd om daarna naar de supermarkt te gaan. Althans, dat was het plan…

De stekken werden weer voorzien van wat lekkers.

Faal

Na het voeren stapte ik in mijn auto om naar de supermarkt te gaan, maar dat ging anders dan gepland. Door de vele regen was mijn auto vast komen te zitten! Geen probleem, dacht ik nog. Met mijn handen begon ik te graven, er werden rubbermatjes onder de banden gelegd en er werden zelfs takken onder gestoken. En dat alles in de stromende regen! Helaas kwam de auto niet los.

Uh oh… Dit is niet handig!

Inmiddels zag ik er uit als een mijnwerker, compleet onder de modder! Ik zag dat er een hardloopster aan kwam en met mijn handen en voeten Frans kreeg ik haar zo ver om in de auto te gaan zitten. Zij zou gas geven en ik ging duwen. Helaas kwam er geen beweging in de auto: de banden bleven maar slippen. Ik besloot om maar te gaan liften naar een garage in het dorp. Ik ging aan de weg staan en bij de eerste auto die langskwam sprong ik op de weg met mijn handen in de lucht. Hij moet ook gedacht hebben “WTF is dit nu weer voor met modder besmeurde gast?”. Hij stopte en ik vroeg “Parle un peu anglais?”. Natuurlijk sprak de man geen woord Engels.

Natuurlijk sprak de man geen woord Engels.

Met handen en voeten wist ik hem duidelijk te maken wat er aan de hand was. Hij wilde me wel naar een garage brengen, dus met mijn modderige voeten stapte ik zijn auto in. Eenmaal aangekomen bij de garage vroeg ik nog of hij mee wilde om het probleem uit te leggen, maar hij moest werken dus dat ging niet door. Na een kwartier praten in de werkplaats wilde ze me helpen. De sleepkabel werd gepakt en ik reed mee naar de auto. Binnen 30 seconden was de auto weer vrij en was ik 50 euro lichter. Eindelijk weer vrij! Nu op naar de supermarkt en naar een nieuwe stek.

De auto is weer los! De trip kan weer worden vervolgd.

Nieuwe kansen

Eenmaal in de supermarkt zag ik dat de garage er langs lag. Er werden vier extra eclairs (een langwerpig gebakje) gekocht en nog even afgegeven bij de mannen die me hadden geholpen. Daarna werd er weer gezocht naar een nieuwe stek. Na twee uur te hebben rondgereden had ik een mooie stek gevonden. Er werd weer even gepeild, waarna de rigs weer werden uitgegooid.

Het wachten kan weer beginnen!

Omdat ik op een harde grindbodem viste maakte ik de rig met de super stugge Chod Link. Met dit onderlijn materiaal ligt je rig altijd recht en word je haak mooi van het lood afgelegd.

Door de harde bodem besluit Beer om met een stugge onderlijn te vissen.

Vol vertrouwen ging ik de avond in. Lang hoefde ik niet te wachten, want de onderstaande mooie schub kon de Citruz niet weerstaan!

De derde vis van de sessie is een feit!

De hengel werd weer snel voorzien van een nieuwe aasje en weer uitgegooid. Deze nacht was het erg koud en vroor het zelfs een paar graden. Meer dan een aantal piepjes kreeg ik niet.

De temperatuur daalde flink. Het ijs is op de bewaarzak te zien!

Hakken

De laatste dag was aangebroken en met temperaturen van 20 graden was de verwachting dat het wel eens los kon gaan. En dat bleek ook zo te zijn!

De laatste dag werd een bijzonder goede dag!

Als eerste kwam er een hooggebouwde spiegel langs en niet lang daarna mocht ik een fraaie schub vangen.

Na deze fraaie, kogelronde spiegel…

…volgde deze schub!

Als afsluiter kwam deze spiegel ook nog langs. Na deze serie vissen was het weer tijd om naar huis te gaan.

Deze spiegel sloot de sessie af. Tijd om naar huis te gaan!

Het was een mooie voorjaarstrip. Ik heb weer een hoop geleerd over het gebied en ga zeker nog eens terug. De volgende drie weken durende road trip staat alweer gepland, dus tot het volgende blog!

Beer Keunen

Wil je op de hoogte blijven van Beer’s vis avonturen? Volg hem dan op Instagram: @thesurgeforcarp