Kanaalvisserij: ouderwets doorzetten – Tips van Bart Uijttenboogaart

KWO Redactie
bart-uijttenboogaart-kanaal-karper

Op Zweden en Finland na heeft Nederland, met maar liefst 11% van het totale grondoppervlak, het meeste water van heel Europa! Niet onterecht noemt Bart Uijttenboogaart ons landje daarom het ‘waterland’. In dit artikel vertelt deze fanatieke rakker jullie over zijn visserij op de verschillende kanalen die Nederland rijk is. Een leerzame stukje met enkele nuttige tips!


Bart vertelt: Rondom vrijwel elke plaats zijn korte, lange, smalle of brede kanalen te vinden. Soms met scheepvaart, soms niet. Kilometers lang kunnen ze zijn. Soms onderbroken door een sluis of een brug, maar vooral lange, uitgerekte stukken water met ieder een eigen bestand aan vis. En juist dát maakt het voor velen van ons een grote uitdaging. Waar begin je? Zwemt er überhaupt wel karper? En zo ja, waar kun je ze het beste vangen?

Tsja, waar moet je beginnen?

VOORBEREIDING!

Het voorjaar van 2018 was turbulent. Een nieuw huis en drukte op het werk maakte het dat er (te) weinig uren overbleven voor een gedegen voorbereiding. Zomaar ergens neerploffen op een kanalenstelsel zou ik overigens iedereen afraden. Ik heb het al te vaak zien gebeuren..: een prachtig kanaal, een gave stek, de meest avontuurlijke verhalen van andere vissers en… een snoeiharde blank omdat we er wel even een visje dachten te vangen zonder gedegen voorbereiding.

Met een goede voorbereiding zal je meer kanaalkarpers strikken.

Zomaar ergens neerploffen op een kanalenstelsel zou ik overigens iedereen afraden.

Het is dan ook  pas eind maart als ik met de auto het kilometerslange (en tevens voor mij nieuwe) kanaal afrijd, op speurtocht naar mooie stekken. Op het oog zijn er, los van bruggen, lelies en rietkragen, maar weinig opvallende zaken te vinden. Ik besluit dan ook om de voerboot in te zetten om per sluisstuk een beeld te krijgen van dieptes en het type bodem. Na twee weekenden speuren lukt het me niet om een keuze te maken, dit moet anders!

In het prille voorjaar kies ik bewust voor één van de havens in het kanaal, daar waar diepte én ondiepte in elkaar overgaan. Na twee weken om de dag een handje te hebben gevoerd besluit ik het erop te wagen. Twee zonnige middagen en één ijskoude nacht verder resulteerde in twee brasems uit het dino-tijdperk. Zo groot waren ze. Ik besluit voor nu de handdoek in de ring te gooien en na de geplande Frankrijksessie in april een nieuw strijdplan te maken. Persoonlijk zijn het voor- en najaar voor mij de momenten om uit te pakken met een plan, in de zomer is het langs het kanaal vaak te druk met dagjesmensen/vissers. Ik besluit dan ook om deze maanden over te slaan en in het najaar terug te keren, mét een gedegen plan!

Er valt nog veel te ontdekken op de kanalen in de Benelux.

DE STEKKEUZE

Het is begin september als ik op een zonnige middag besluit om de auto te pakken en een aantal sluisstukken verder te gaan kijken. Wie weet vallen er karpers te spotten die genieten van de stralende zon. Na een tip van een oude bekende kom ik in het midden van een nieuw sluisstuk terecht waar de oevers prachtig aangekleed zijn met overhangende bomen, rietkragen en lelievelden. That’s carpy! Maar zwemt er ook vis?

Ook in Frankrijk lijkt de tactiek om eerst de juiste stek te vinden te werken.

Strategisch kies ik graag voor een zo centraal mogelijke stek, zodat de vissen alle ruimte hebben om van beide kanten aan te komen zwemmen. Zowel in Nederland en Frankrijk is het me namelijk opgevallen dat op kanalen vissen vaak vanaf één kant aan komen zwemmen. Het water is overwegend helder, waardoor zeer kleine zandplaatjes zichtbaar zijn tussen het bodemwier. Wat mij betreft dé spots om aan te voeren en te toetsen of onze gevinde stofzuigers de spots bezoeken. Kleine hoeveelheden boilies verspreid ik over de diverse plekjes om vervolgens de volgende ochtend terug te komen.

De karpersnoepjes van CG Baits waar ik mee ten strijde trek.

Het is zondagochtend rond een uur of 10:00 als ik de auto parkeer op een doodlopende zandweg. Gewapend met een zonnebril en een gezonde dosis adrenaline wandel ik rustig naar de stek. Ik tuur vanaf een brug naar de bodem en kan mijn boilies nergens terugvinden. Na ook de andere spots te hebben gecheckt kom ik tot het besef dat het aas overal weg is. In mijn ooghoek zie ik twee koeten op een omgevallen boom genieten van de zon: ‘zouden zij…?’

Ik besluit dezelfde avond terug te komen om het ritueel te herhalen en deze keer ruim 750 gram per spot te voeren, dat kunnen die (s)meerkoeten in ieder geval niet op! De volgende ochtend sta ik al vroeg aan het kanaal om te speuren naar het voer, hetgeen overigens vroeg in de ochtend niet meevalt. Mijn oog valt op de stek onder de brug waar het ‘zandplaatje’ inmiddels een stuk groter is geworden. YES! Dit moet wel vis geweest zijn!  Vol goede moed rijd ik naar mijn werk en denk ik na over wanneer ik tijd heb om de stek een eerste nacht op de proef te stellen.

 

Mijn oog valt op de stek onder de brug waar het ‘zandplaatje’ inmiddels een stuk groter is geworden. YES! Dit moet wel vis geweest zijn!

Het voer is weg, dat moet wel karper geweest zijn!

TIJD OM TE GAAN VISSEN

Over het wel of geen impact hebben van luchtdruk op het aasgedrag van de karper is al veel geschreven. In 2012 schreef Bart van den Hurk dit artikel, hetgeen mij destijds al aan het denken zette. Na wat zoeken vond ik de app ‘Weatherpro’, die op elke locatie in de wereld ook een forecast biedt met een luchtdrukvoorspelling. Dit maakt het voor mij in ieder geval makkelijker een sessie te plannen op een zo gunstig mogelijk moment. De voorspelling was dat in de nacht van vrijdag op zaterdag de luchtdruk van 1031 naar 1012 zou schieten: ik moest en zou dan ook die nacht aan het kanaal verblijven.

Klik op de foto om de WeatherPro app te downloaden.

Na een drukke werkweek is het rond 19:00 dat ik mijn auto de zandweg op rij en even later al het materiaal naar de stek verplaats. Ik kies er strategisch voor om 3 hengels te verspreiden over +- 150 meter en de meest buitenste hengels onder eigen kant te positioneren, zodat eventuele doortrekkende vis geen lijn zou kunnen ontdekken. De schemer valt en de spanning is voelbaar. Zou het dan eindelijk gaan lukken om een kanaalvis te strikken?

Ook op dit Franse kanaal kwamen vrijwel alle vissen vanaf één kant. Ook hier werd de ‘zoek- en voertactiek’ met succes toegepast.

De goede moed is de volgende ochtend compleet verdwenen als ik om 7:30 wakker word. Geen piep? Geen brasem? Helemaal niks? Moedeloos app ik een maat dat de eerste blank gemaakt is. Ik besluit een kop koffie te zetten met het plan daarna in te pakken. Rond 8:15 volgen ineens drie piepen op de middelste hengel, die recht voor mijn tent staat en met een slappe lijn twee meter uit de kant onder een brug ligt. Brasem? Rustig zet ik mijn mok neer om vervolgens de slippers aan te schieten…

Wat volgt is complete chaos. Een snoeiharde run trekt mijn hengel krom en voordat ik het weet sta ik op kletsnatte sokken te drillen in het gras. De vis schuurt langs één van de brugpilaren en ik besluit op de brug te gaan staan om de vis eronder weg te krijgen. Nadat de vis onder de brug vandaan is en ik hem vanaf het gras verder dril komt er een lange, stokoude schub boven in prachtige herfstkleuren. WAUW! Ik schep de vis, til de vis op de mat en zie dat het voer zijn werk heeft gedaan. De KS1 ligt in pulp op de mat, heerlijk als een plan werkt! De eerste vis van een nieuw kanaal en met 17,4KG een prachtig resultaat!

Wat volgt is complete chaos. Een snoeiharde run trekt mijn hengel krom en voordat ik het weet sta ik op kletsnatte sokken te drillen in het gras.

De eerste vis van een nieuw kanaal en met 17,4KG een prachtig resultaat!

DE VISSEN OP HET VOER

Ik besluit de komende dagen stevig door te voeren, en door gebruik te maken van de zwarte KS1 van CG Baits, gebaseerd op een mix van Krill, Squid, Cell en Chili hoop ik de (s)meerkoeten én de karpers te slim af te zijn. Ook besluit ik om niets aan het toeval over te laten, en alleen te gaan vissen als de luchtdruk een zo optimaal mogelijke voorspelling (daling) heeft. In de volgende sessie vang ik al om 21:15 mijn eerste vis in de schemer, strak onder de kant op de linkerhengel.

Een enorme plons gevolgd door een snoeiharde run resulteert in opnieuw een zware kanaalschub van 16,2KG, die wederom de mat zwart verft met ‘KS1-boilie poep’. In de sessies die volgen vang ik meerdere vissen boven de 15KG grens en besef ik heel goed dat ik op goud zit. Ook hier blijken de karpers een duidelijke voorkeur te hebben voor één kant (links), houd hier dus rekening mee indien je met een maat op een kanaal aan de slag gaat.

Ook hier blijken de karpers een duidelijke voorkeur te hebben voor één kant (links), houd hier dus rekening mee indien je met een maat op een kanaal aan de slag gaat.

AFSLUITING EN TIPS

Kanaalvissen is een vak apart. Lukraak ergens gaan zitten verkleint de kans op een aanbeet en die zijn op veel kanalen al schaars te noemen. Investeer dus tijd in de stekkeuze, voordat je ergens aan de slag gaat. Daarnaast is het aan te raden om gebruik te maken van de techniek van tegenwoordig. De app van Weatherpro kost je €0,99 en geeft je alle gewenste weerinzichten inclusief luchtdrukvoorspelling! Ook loont het om strategisch te kiezen voor het te gebruiken aas. Zelf zet ik, naarmate de dagen weer korter worden, graag een vismeelboilie in. Voor mij is de goed verteerbare KS1 dit jaar dé topper uit het assortiment van CG Baits, waarbij ik gebruik maak van twee diameters (18mm en 24mm). Deze combi bied ik ook aan op mijn rig, waarmee ik het haakaas minder brasemgevoelig maak.

Doe je voordeel met deze tips & vang ze!

Bart Uijttenboogaart

Benieuwd waar Bart graag mee voert? Lees zijn artikel over de ‘Smikkelmix’! Volg CG Baits op Instagram voor meer foto’s van Bart en zijn teammembers.



Er zijn geen reacties

Voeg je reactie toe