Karpervissen als passie: Jong geleerd, oud gedaan – Bianca Venema

Het is alweer zo’n 35 jaar geleden dat ik als kleine kleuter voor het eerst in mijn leven een hengel in mijn handen had. Een originele noeste bamboehengel. Het klinkt enorm cliché, maar ik ben net zoals velen ook ooit op die manier met het vissen begonnen.

Back in time

Opgegroeid in een arbeidersgezin hadden we het financieel niet breed. We gingen niet op vakantie. Mijn vader werkte fulltime als magazijnmedewerker bij een groot elektronicabedrijf en mijn moeder bleef in onze jongste jaren gezellig thuis. Vakanties werden thuis en aan de waterkant gevierd. Met de hele familie hebben we op die manier dagenlang vissend doorgebracht bijvoorbeeld op Slagershout bij Kampen. Hieraan bewaar ik mijn mooiste jeugdherinneringen. De eerste vis die ik ving was een paling. Trots als een pauw liep ik ermee rond in een emmertje, geweldig wat een vangst!

Het vissen heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Ging ik eerst voornamelijk met vader en familie mee naar de waterkant, vanaf een bepaalde leeftijd mocht ik ook alleen vissen in het Bornse kleigat. Soms stiekem als het van mijn ouders niet mocht. Ze hadden liever dat ik viste in de kleinere dorpsvijver. Het kleigat vond ik het echte werk, daar zaten de grote vissers met al hun glimmende materialen op van die mooie zitkisten. Dit trok mij aan als een magneet. Alleen het kijken naar de manier waarop zij visten vond ik al intens fascinerend en zodoende bracht ik daar mijn vrije uren het liefste door.

Lizette-Bianca-Jeugd
Een hele jonge Bianca met een schubje, toen al verslaafd aan vissen!

Nauwlettend volgde ik alle bewegingen van de heren; van de manier waarop ze de made aan de haak prikten tot het lokvoer dat ze zorgvuldig bereidden. Het witvissen heb ik tot mijn tienerjaren actief gedaan. Tot ik een karper aan de vaste stok haakte. Natuurlijk wist ik haar niet in mijn net te krijgen wegens lijnbreuk, maar de kracht van deze karper zal ik nooit vergeten. Ik stond te trillen op mijn benen. Toen er karper uitgezet in een wat grotere dorpsvijver was ik er als de kippen bij. Van het witvissen met vaste stok was ik overgegaan naar het vissen met de winkle picker en het leek met een uitdaging om op die manier een karper te vangen. Destijds nog met roggebrood om de haak gekneed. Dit bleek uiterst succesvol want al snel ving ik de ene na de andere karper en was ik niet bij het water weg te slaan. Een nieuwe hobby was geboren; karpervissen.

Karpervissende tienermeid

In mijn puberende tienerjaren schaamde ik mij als meid enorm voor het vissen. Dit werd voornamelijk ingegeven door opmerkingen van de omgeving zoals “je bent toch een meisje, waarom ga je dan vissen?”, “bah, vissen is vies, al dat slijm”, “Vissen is zielig, dierenmishandeling!” en nog meer van dit soort ongevraagde commentaren. Langs de waterkant zat ik niet altijd veilig, met bepaalde ongure types die zich daar wel eens ophielden. Meer en meer werd ik angstig en ging ik mij schamen. Vandaar dat ik mijn wekker een uurtje vroeger zette om in het donker en zodoende ongezien naar de waterkant te kunnen gaan.

Lizette-Bianca-Sterke-schub
Tegenwoordig geen schaamte meer, maar gepaste trots.

Ik vertelde niemand dat ik viste, alleen mijn familie en beste vriendin wisten ervan. Op zaterdag stond ik volledig opgemaakt en mijn haar in de lak in de disco te sjansen en te dansen, op zondagmorgen vroeg in het donker vertrok ik met mijn fiets volledig bepakt naar de waterkant. Heerlijk! Zonder vissen geen leven voor mij en ons. Het is als een manier van zijn, iets dat onlosmakelijk verbonden is met mijzelf en onszelf. Helaas destijds met schaamte naar de buitenwereld toe. In die jaren was het niet gewoon dat een meid viste.

Publiciteit

Dit is ook één van de redenen dat we ervoor hebben gekozen om de publiciteit rond ons karpervissende dames niet te mijden. Vissen is voor iedereen; dus ook voor vrouwen! Lizette is ruim drie jaar geleden besmet met het karpervirus. Lizette houdt vooral van karpervissen. Daarnaast het roofvissen en alle visserij vanaf een boot, hoe spectaculairder, hoe liever. Persoonlijk houd ik van alles en als ik niet hoefde te werken dan had ik mij met alle soorten en maten van de hengelsport bezig gehouden. Fantastisch!

Lizette-Bianca-Prachtige-schub
Lizette is inmiddels ook flink besmet met het karpervirus.

Toen Lizette de eerste keer meeging naar Smulders kleigaten in Enschede, hadden we het geluk dat het een goede sessie werd. Ze kon een paar karpers drillen en was direct verkocht. Gelukkig maar! Vanaf dat moment plannen we samen onze sessies in. We gingen steeds vaker samen vissen en ik deelde met Lizette mijn langgekoesterde droom om ooit naar Frankrijk te gaan; het Mekka voor karpervissers. Kort daarna was het zover. Onze eerste Frankrijk trip. We genoten van alles; de omgeving, de natuur en de mooie dikke biggen die we vingen. Geweldig! We houden ervan. Het karpervissen werd meer en meer een vast punt in onze agenda als invulling van onze vrije tijd.

Bianca-shoulders
Lizette met een Franse bak die de dames door heel Europa bekendheid gaf.

De Nationale Topcompetitie Karpervissen

Begin 2012 zag ik toevallig een bericht voorbij komen over een nationale topcompetitie karpervissen. Aangezien Lizette en ik competitief ingesteld zijn en daarom wel houden van een wedstrijdje, besloten we ons in te schrijven. De vreugde was groot toen we ingeloot werden en mee mochten doen. We gingen ervoor!

Al snel kreeg de media lucht van onze deelname. Wat bleek? Karpervissende vrouwen was ook 20 jaar nadat ik in het donker naar de waterkant fietste kennelijk nog steeds iets zeldzaams! De hierop volgende media aandacht overkwam ons. We hadden niet verwacht dat er zo’n ruchtbaarheid aan werd gegeven.

Al snel belde Sportvisserij Nederland voor een strip in hun Visblad, vervolgens besteedde Dagblad Tubantia een artikel aan onze deelname en dit leidde weer tot een telefoontje van SBS6 Hart van Nederland. Zij hadden de krant gelezen en wilde graag een reportage maken van onze deelname. Of we vanmiddag tijd hadden…

Lizette-Bianca-WCC-winners-scale
Karperwedstrijden in competitie verband geven een extra dimensie aan onze visserij.

Heel bijzonder zoals het plotseling zo snel kan gaan. De angst voor openheid van mijn visserij zat er nog diep in, en dan nu op nationale televisie? Zelfs mijn klanten wisten niet dat ik viste. Met de overweging om het vissen voor vrouwen mede open te breken hebben we besloten om mee te doen. Het werd een prima item, waarbij we tevens voor onze vaste hengelsportzaak Vos in Almelo wat reclame konden maken door het idee te opperen om een gedeelte van de reportage in hun winkel op te nemen. Als zelfstandig ondernemer weet ik hoe prettig het is als anderen mee helpen bouwen aan je bedrijf. De toegevoegde waarde bleek vervolgens al snel doordat we berichten ontvingen van vrouwen die visten en wilden gaan vissen maar niet wisten hoe dit aan te pakken. Vandaar dat we clinics gaan organiseren in Nederland en België.

Sponsoring

Tijdens de eerste wedstrijd van de topcompetitie in 2012 stimuleerde Sportvisserij Nederland vervolgens het zoeken naar sponsoren. Ze gaven in een speech aan dat sponsoring extra cachet aan de topcompetitie zou geven. We durfden niet te geloven dat ook maar één hengelsportmerk interesse had om met ons in zee te gaan. Maar je weet nooit natuurlijk. We besloten een aantal tackle merken aan te schrijven. Het duurde niet lang of we konden kiezen. Dat hadden we niet verwacht. We vonden het fantastisch en maakten een eerste keuze. Al snel bleek dat het gesponsord worden in de hengelsport gelukkig meer betekent dan wat materialen toegestuurd krijgen om te gebruiken.

Lizette-Bianca-bianca-spiegel

We zaten al snel bij de managers in het kantoor en leerden de wondere wereld van de hengelsport beetje bij beetje kennen. Erg interessant om een kijkje achter de schermen te mogen nemen. Door collega teamvissers werden we meegenomen in het schrijven en aangezien het onderling klikte werden we al snel uitgenodigd voor een gezamenlijke vissessie. We maken op die manier deel uit van een internationaal team van enthousiaste karpervissers verbonden aan elkaar via de gezamenlijke global sponsoren.

Lizette-Bianca-Team-Shimano
André Pitters van Shimano, een topper met het hart op de juiste plek!

Dit teamgebeuren vinden wij echt een verrijking van onze hobby. Het schrijven van blogs, artikelen en het nemen van foto’s is schitterend om te doen evenals het draaien van beurzen, open deur dagen, workshops en bijwonen van teammeetings.

Positieve reacties

De positieve reacties van lezers en bezoekers stimuleren ons vervolgens weer om hier actief mee door te gaan. Er is hierin sprake van een positieve wisselwerking en wederkerigheid. We besloten om deze reden tevens tot het geven van presentaties. Niets leuker dan onze passie te delen met zoveel mogelijk andere gepassioneerde karpervissers. Delen is vermenigvuldigen wat ons betreft. We zijn gevraagd om op de Carp Zwolle beurs 2015 een lezing te geven zullen medewerking te verlenen aan de jeugdhengeldag op 31 mei aanstaande.

Lizette-Bianca-Teamwork
We willen ons enthousiasme, passie en kennis overbrengen.

Bij onze huidige sponsoren hebben we alle mogelijkheden, krijgen we steun, vertrouwen en medewerking in alle aspecten van onze visserij. Onze visserij is hierdoor in alle opzichten verbeterd. We mogen gebruik maken van de beste materialen en top aas. Nadat Lizette het Wereldrecord van zwaarste karper ooit gevangen door een vrouw veroverde, hadden we ons hiermee per direct gekwalificeerd voor de WCC.

Het WCC avontuur

Onze huidige sponsoren steunden en steunen stuk voor stuk onze deelname en stelden kennis, materialen en aas beschikbaar. We overlegden ter voorbereiding over van alles en nog wat. Schitterend om zo gezamenlijk naar het grootste evenement ter wereld op het gebied van karpervissen toe te leven.

Lizette-Bianca-dubbelrun-wcc-header
Een hoogtepunt van het afgelopen WCC.

Mede dankzij de sponsoren zijn we WCC wereldkampioen geworden en zonder deze sponsoren was deze beleving toch een stuk individueler gebleven, waar overigens ook niets mis mee is. Het is een kwestie van uitvinden wat bij je past. Er zijn al verschillende gesponsorde vissers uit teams vertrokken omdat ze het moeilijk vinden om artikelen te schrijven of aan de sponsoren te denken bij het nemen van foto’s. Dit is prima, ieder doet wat het beste bij hem/haar past en beleeft zijn of haar hobby heerlijk op een geheel eigen wijze.

Lizette-Bianca-Ross-WCC-Daryl-Dynamite
Ross & Daryl, de WCC organisatie. Deze mannen hebben een geweldig event neergezet.

Onze doelstelling is (naast natuurlijk het vissen en vangen) het promoten van de hengelsport voor jeugd en vrouwen. Het delen van onze ervaringen en kennis met karpervissers en het helpen bouwen met onze sponsoren via het geven van feed back, uitvoeren van vertalingen en het geven van bekendheid aan hun producten. We houden ervan om samen met gepassioneerde mensen ergens aan te bouwen. Dit via het vissen op wateren zowel in Nederland als in het buitenland. Elk water en elk land heeft een eigen charme, waar we intens van genieten. Het buitenleven, back to basic in combinatie met alle boeiende facetten van de karpervisserij maakt dit voor ons onweerstaanbaar.

Lizette-Bianca-volschub
Genieten van het vissen, daar draait het om!

Toekomstplannen

Voor dit jaar hebben we sessies gepland in Zuid Afrika, België, Frankrijk, Tsjechië en natuurlijk verdedigen we in september onze WCC titel in Italië. Een bijkomende doelstelling voor ons is om op alle continenten van de wereld op karper te hebben gevist en het verloop van dit soort bijzondere sessies te delen. Sponsoren bieden hiervoor een platform, maar ook fora zoals KWO en Carpfeeling zijn prachtige kanalen.

Lizette-Bianca-Zuid-Afrikaanse-spiegel
Bianca met een prachtige Zuid-Afrikaanse spiegel. Binnenkort op een Skype-sessie met Lizette en Bianca welke opgenomen werd tijdens hun trip op dit prachtige water in het hart van Zuid-Afrika.

Verder hebben we via onze karpervisserij internationaal veel mensen mogen leren kennen, die het karpervissen op een evenzo gepassioneerde manier beleven als wij. Een mooie gemene deler. Natuurlijk hebben we helaas ook mensen leren kennen waarvan op enig momenten bleek dat ze op wat anders dan vriendschap uit waren, maar het overgrote deel zijn mooie mensen verspreid over de wereld, waarmee we onze passie kunnen delen.

Lizette-Bianca-Franse-spiegel

Dat is per slot van rekening waar we het voor doen en waar het om gaat. Beleving, samen met jong en oud genieten van de mooiste hobby die er is; Karpervissen.

Bianca Venema

Bianca vertelt over haar levensloop langs de waterkant en in het karperwereldje. Een mooie reis met diverse hoogte- en dieptepunten: de eerste nachtjes, haar partner Lizette, het WCC en sponsoring.