KWO Fieldtest – Maverick voerboot met hoofdletter M

KWO Redactie
Maverick Remy van Os Header

Voerboten zijn inmiddels niet meer nieuw te noemen in het karperwereldje. Een voerboot biedt diverse voordelen, zoals het nauwkeurig uitvaren van je lijnen of het eenvoudig vissen op grote afstanden. Echter maken nog maar relatief weinig karpervissers gebruik van dit handige hulpmiddel, wat natuurlijk zonde is!

Kwaliteit staat bij Global Fishing hoog in het vaandel, en dat is duidelijk terug te zien in de vakmanschap waarmee de boten worden gebouwd!

Nederlandse voerbotenbouwer Global Fishing, bekend van de Navigator en Maverick voerboten, biedt een aantal kwalitatieve voerboten aan en heeft daarnaast ook ontelbare accessoires en gadgets in haar assortiment! In deze KWO Fieldtest neemt Remy van Os de Maverick onder de loep.

Mag ik aan u voorstellen, Maverick met hoofdletter M.


Remy van Os: Al meer dan tien jaar is Global fishing B.V. in Soest een grote speler als het gaat om de productie van voerboten. Dan hebben we het natuurlijk over de Navigator en de Maverick voerboten van Remco Bouwman. In het artikel wat je nu voor je hebt neem ik van A tot Z door wat de mogelijkheden van de Maverick zijn.

Als een jonge hond ligt hij te wachten in de gang tot hij naar buiten mag. En ja, die hakken zijn van mij en staan bijzonder goed bij oranje en wit!

Waarom een voerboot en waarom deze boot?

Van mijn vrienden was ik de laatste die een voerboot aanschafte. Ik vond het geen meerwaarde in mijn visserij en het slepen met zo’n onhandig groot apparaat zag ik niet zitten. Voor die tijd was het gewoon het ouderwetse gooi- en smijtwerk. Jan Tuinder was de eerste in mijn clubje die een voerboot had aangeschaft. Jan is stukadoor en schroomt niet om die tien kilo aan extra gear mee te nemen want deze vent is beresterk.

Met een gewicht van 9 kilo is de Maverick nu wel een standaard onderdeel van mijn uitrusting.

In afgelopen jaren werd het pijnlijk duidelijk dat de voerboot toch wel degelijk een meerwaarde had. Vooral in sessies waarbij ik stond te werpen en m’n vismaat z’n lijntjes haarfijn op de goede plek legde werd ik er helemaal uitgevist. Aaaaai, dat is een keer leuk maar dit nam structurele vormen aan. Uiteindelijk ben ik ook gezwicht voor de aankoop van een voerboot. Ik heb met veel plezier gebruik gemaakt van mijn eerste voerboot alleen naar mate ik steeds meer en intensiever mijn boot begon te gebruiken liep ik tegen de beperkingen aan van mijn standaard kale boot.

Bedankt makker, je zal altijd mijn eerste blijven. Ik ben nooit goed geweest in afscheid nemen.

Twee jaar geleden had ik Michiel z’n boot ingepikt om een sessie te vissen op Lac de Grosley. In een artikel wat ik een jaar daarvoor schreef over dat water heb ik een foto gebruikt van een dieptekaart die in het clubhuis hing. Na het gebruiken van Michiel’s boot kwam ik erachter dat er veel meer interessante dieptes en harde platen waar te nemen waren op de dieptemeter.

Bij het lenen van Michiel’s voerboot kwam ik erachter dat ik er zelf ook echt een moest hebben!

Na een aantal haattelefoontjes vanuit Zeeland moest ik toch echt een keer de boot teruggeven aan Michiel. Maar, ik moest er zelf een hebben! Weer werd ik op de feiten gedrukt dat mijn visserij toe was aan een uitbreiding. Ik wilde een andere boot die moest voldoen aan de volgende eisen:

  • Een grotere voorklep of twee voorkleppen;
  • Een dieptemeter;
  • Groter bereik;
  • Autopilot;
  • Betere besturing.

De complete set-up.

Dat het een Navigator/ Maverick zou worden stond als een paal boven water. De Mercedes onder de voerboten voldeed aan de bovenstaande eisen. Remco tipte mij over de boot die hij als demo model had gebruikt op de KWO experience dag op de Koperen plas. Deze boot was precies zo afgemonteerd zoals ik hem wilde hebben. Binnen een paar dagen stond het oranje gevaarte bij mij in huis in afwachting van de eerste sessie.

Deze boot was precies zo afgemonteerd zoals ik hem wilde hebben.

Verschil tussen de Navigator en een Maverick?

De Maverick is het instapmodel van Global Fishing en de Navigator is wel echt het paradepaardje. Het verschil tussen de twee bootjes zit hem niet in het formaat, want de mal die gebruikt wordt om de boot te maken is exact hetzelfde! De Navigator is echter afgebouwd met een dubbele hook-release die bij de Maverick ontbreekt. Daarnaast is de afstandsbediening van de Navigator ietsje anders. Of dit een noemenswaardig verschil is betwijfel ik.

De 10 jaar jubileum boot. Als member van de KWO community maak je regelmatig kans op een Navigator baitboat.

Omdat ik in deze review alleen de Maverick heb getest kan ik daar alleen over oordelen. Ik heb samen met mijn maat Jack Toutenburg de Maverick zover als mogelijk laten varen. Op de grens van 240 meter moesten we de afstandsbediening hooghouden om nog contact te hebben met de boot. Voor degene die denken dat de aarde plat is gaat die vlieger dus ook niet meer op want na 240 meter zie je dat door de bolling van de aarde het contact vermindert! (Geintje man, de aarde is plat).

Voor degene die denken dat de aarde plat is: na 240 meter zie je dat door de bolling van de aarde het contact vermindert.

Je moet jezelf ook afvragen hoe nauwkeurig je dan nog bent zonder autopilot en gps. Omdat mijn boot oranje is kun je hem nog wel zien, alleen het verschil van drie of tien meter naast een marker is op die afstand niet meer waar te nemen. De Navigator heeft een digitale handzender dus die zal waarschijnlijk minder problemen hebben met grote afstanden. Ik heb ook het vermoeden dat er bepaalde externe ruisfactoren zijn die de afstandsbediening nadelig kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan dichtbijgelegen bedrijven, vliegvelden en locaties waar een hoop communicatiesignalen worden uitgezonden.

Op 240 meter komt de boot steeds weer op dezelfde plek naast de marker uit, de Maverick vaart in een strakke rechte lijn naar de marker zodat er ook geen bocht meer in de lijn komt.

Dieptemeter en Autopilot.

Op de website van Global Fishing kun je je boot aankleden zoals je zelf wilt, niks is te gek! Een slangenprint op je boot, voervijzel in dezelfde mee gespoten kleuren of een Wi-Fish Raymarine met een tablet, het kan allemaal geregeld worden. Sinds kort is de website helemaal veranderd en is een stuk duidelijker dan voorheen.

Op de geleende boot van Michiel zat een Tolslon tf640 en daar was ik zeer gecharmeerd van totdat Remco mij erop wees dat dit in combinatie met een autopilot volkomen nutteloos is.

Waarom wil je op je scherm van je dieptemeter elke keer zien dat hij op de juiste plek wordt gedropt? Stel het in met de autopilot en je zit voor de rest van je sessie spot on!

Het grote verschil tussen de tf 500 en de tf 640 modellen van Tolslon is de gps-functie. Op de tf 640 kun je je stek markeren en vaar je op je scherm naar de juiste stek. Je kunt precies zien wanneer je op je stek aangekomen bent en je kunt instellen dat er een alarmpje afgaat als je even niet oplet. De tf 500 heeft die functie niet, je ziet natuurlijk wel gewoon het bodemverloop.

Brother’s in crime.

De autopilot is een klein kastje wat in je boot wordt gebouwd en vaart je boot naar vooraf in geprogrammeerde gps-coördinaten. (Uitleg in een notendop).

Dankzij de autopilot heb je in no time al je hengels spot on gelegd.

In de praktijk neem ik ruim de tijd om mijn stek in kaart te brengen. Als ik tijdens deze inspectie interessante plekjes tegen kom dan “save” ik deze stekjes op de autopilot. Ik geef elke stek een nummer of naam zodat ik de rest van mijn sessie weet naar welke steknummer ik moet varen. Tot slot vaar ik de boot naar de kant en sla dit waypoint op als home. Tijdens het uitvaren van je eerste heb je je handen vrij om de tweede hengel alvast klaar te zetten of in te draaien. Je hebt zo in no time al je hengels ververst en belangrijker: spot on gelegd. Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je niet op de juiste plek ligt want de gps-coördinaten blijven hetzelfde en de boot die vaart er domweg naartoe.

Je kunt tot 500 waypoints in de autopilot opslaan, zodat je als je weer een keer terug komt op het water niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Verlichting en knoppen op de boot

Mijn vorige voerboot was voorzien van kleine ledjes aan de voor- en achterkant. Dit was meer om te zien waar de boot was dan dat je er daadwerkelijk iets mee kon waarnemen. Vaak zat ik met mijn boot in of tegen de takken aan omdat de ledjes niet fel genoeg waren om obstakels te kunnen zien. Op de Maverick is dit echter een ander verhaal, met behulp van de afstandsbediening is het mogelijk om de verlichting en een zoeklicht aan- en uit te zetten. Daardoor is het bovendien niet nodig om continu het licht aan te laten wat toch weer een hoop power scheelt.

Het zoeklicht verlicht minimaal 100 meter!

De ledverlichting bevindt zich aan de rechter en linker voorkant van de boot. In het midden zit het zoeklicht. De opbrengst van de twee ledjes is al meer dan voldoende om obstakels waar te nemen. Zit je nog in de ontkenningsfase om een brilletje te nemen dan kun je ook het zoeklicht aanzetten. Dit is een lichtbundel waarmee je op zeker de hele oever mee verlicht. Een nadeel is dat wij alles goed kunnen zien maar dat onze vrienden onderwater ook zien dat er wat gebeurt aan het wateroppervlak.

Aan de achterzijde van de boot zijn aan weerszijde twee drukknoppen geplaatst. Dit zijn de knoppen om de boot en dieptemeter/autopilot aan te zetten. Als je op de afstandsbediening het licht aan zet dan worden dit je achterlichten, deze achterlichten kun je in diverse kleuren krijgen.

Het zoeklicht is een lichtbundel waarmee je op zeker de hele oever mee verlicht.

Accu

De techniek verandert continu: als je vandaag een nieuwe tv koopt dan is die over een maand alweer oud en is er weer wat nieuws. Alles moet sneller, lichter en beter. Zo ook in de hengelsport, dus zijn de nieuwe Maverick boten uitgerust met een 11 AH Lithium accu waarmee je ongeveer 5km kunt varen. Uiteraard afhankelijk van hoe vol je de laadbakken propt en of je lang met je licht aan vaart. Als je er dan ook nog een auto pilot en een dieptemeter op hebt zal dit de afstand ook beperken. Maar dan nog kun je lachend 4,5km varen. Ter vergelijking: Met een 16 AH Lithium accu op de Navigator kun je ongeveer 7,5km varen. In het midden van de boot zit overigens een schermpje waarop je kunt aflezen hoeveel power de accu nog heeft.

Uiteraard kunnen zowel de Maverick als de Navigator worden voorzien van de nieuwste dieptemeters.

Nu iets heel vets!

Remco adviseerde mij ten zeerste om zijn nieuwe accu van maar liefst 28AH erbij te nemen. Hij was er heilig van overtuigd dat ik de nieuwe accu niet in een sessie op zou varen. Hij kreeg helemaal gelijk. In een sessie waarin Vincent Knecht en ik bijna de 30 vissen aantikten en op grote afstand lagen te vissen kregen we deze accu niet leeg. In deze sessie vingen we bijna alles s ’nachts en hebben de boot optimaal belast. Auto pilot en licht aan en 200 meter + varen en gewoon niet leeg te krijgen. Let wel even op: bij de “oude” loodaccu’s merk je dat de accu opraakt doordat de boot langzamer gaat varen. Bij de nieuwe accu’s is het gewoon in een keer klaar. Check dus regelmatig even hoeveel spanning je nog hebt!

De 28AH accu zorgt ervoor dat je je hele sessie door kan beuken.

Het standaard 11AH accuutje weegt ook bijna niks. Je zou zeggen dat dit ideaal is, er zit alleen wel een klein nadeel aan. Het beïnvloed de vaarcapaciteit dusdanig dat de boot verzwaard moet worden. De boot ligt anders te hoog in het water waardoor de schroef niet 100% zijn stuwing kwijt kan. Door dit euvel te verhelpen ligt er onder de accu een plaatje wat de boot iets verzwaart.

In deze sessie vingen we bijna alles s ’nachts en hebben de boot optimaal belast. Auto pilot en licht aan en 200 meter + varen: Gewoon niet leeg te krijgen die accu!

Voerbakken

Mijn vorige voerboot had maar één voerbak en kon ongeveer 900 gram boilies uitvaren. Omdat de voerbak aan de achterkant van mij boot gemonteerd was beïnvloedde dat heel erg de vaarprestaties van die boot. Bij de baitboats van Global Fishing liggen twee voerbakken verzonken in het midden van de boot. Dit beïnvloedt de prestatie van de boot nauwelijks. Je kunt er 3,2 kg boilies in kwijt en je kunt de voerbakken onafhankelijk van elkaar openen.

Reviewen is ook je boot vol boilies trappen op de eetkamertafel om te weten hoeveel kilo boilies er in de voerbakken past. Ook leuk om dan gewoon de voerklep open te maken, Oeps sorry Lucy.

Een voordeel van twee voerbakken is uiteraard dat je meer voer naar je stek kunt brengen maar ook dat je er twee lijnen tegelijk mee kunt uitvaren. Op sommige wateren is het niet altijd slim om bovenop je voerstek te vissen. Wees creatief met de mogelijkheden van deze bootjes! Drop bijvoorbeeld de eerste voerbak over je te bevissen stek vaar je boot een stukje terug en drop daar je montage. (Of andersom.) Of doe je montage en voer in de ene bak en stop je toplood in de andere bak, zo breng je je toplood ook op afstand.

De machinekamer van de Maverick.

Een pinnetje schuift uit om de voerbak te vergrendelen.

Het mechanisme wat gebruikt wordt om het voer te droppen werkt simpel en is betrouwbaar. De voerklep druk je tegen de voerbak aan en vervolgens bedien je de hendel op de afstandsbediening waardoor er een pinnetje in beweging wordt gebracht en onder de voerklep schuift. Hierdoor borgt hij de voorklep en kun je hem volgooien. Simpel maar doeltreffend, geen geshizzel met magneten of kantelsystemen die bezwijken onder het gewicht van het voer.

Sommige vissers doen er alles aan om een BN-er te worden. Je komt immers niet zomaar in het rijtje Pilaar en Hofman. Zie hier ene Michael van Gerwen naast de beroemde Remco Bouwman.

Besturing

Al eerder gezegd in dit artikel schakel je de boot in door op de achterzijde de drukknoppen in te drukken. Zodra je ook de afstandsbediening aan zet hebben de twee eventjes de tijd nodig om met elkaar te communiceren voordat de boot klaar voor gebruik is.

Gelukkig zit er op de huidige afstandsbedieningen geen antenne meer, niks is zo erg om aan de waterkant je boot uit te pakken en te zien dat de antenne van je afstandsbediening een hele andere functie heeft gekregen. Met de linker hendel bedien je de voerkleppen en de rechter hendel is voor de gehele besturing van de boot.

In 2018 heeft er een modificatie plaatsgevonden er worden nieuwe aandrijfmotoren, kortere schroefassen en een nieuwe voortstuwingsschroeven gebruikt. Hierdoor vaart de boot nog strakker door het water.

Accessoires

De boot wordt geleverd in een draagtas van het merk Saber. Een Rebelcell inclusief oplader wordt geleverd bij de aanschaf ven je boot. Ligt er wel aan welke boot je aanschaft, bij een navigator krijg je een iets zwaardere accu. Bij de Fishfinder komt een driepoot en een accu met oplader.

Dat was het voor nu, hopelijk hebben jullie er wat van opgestoken. Tot de volgende keer!

Remy van Os


Enthousiast geworden over de Maverick en Navigator voerboten? Sla dan nu je slag met de winteractie van Global Fishing! Om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes check je de website van Global Fishing én volg je ze op Facebook & Instagram!

 




Er zijn geen reacties

Voeg je reactie toe