Pionieren door de jaren heen – Remco Akkermans

Al ruim 17 jaar vist Remco Akkermans door heel Europa. In deze blog blikt hij terug op een aantal hoogte- en dieptepunten! Lees meer over eeuwige drang naar het ‘onbekende’ en grote karpers.

Remco-Akkermans-sfeer-bolsena

Ze zeggen wel eens: “tijden veranderen” en als ik op mijn vissersleven terugkijk, moet ik toegeven dat dat misschien wel klopt. Ik merk dat mijn visserij is veranderd nu ik vader ben van twee geweldige mannetjes. Toch ben ik er ook van overtuigd dat ik nu net zoveel geniet van mijn hobby als vroeger.

Op zoek naar het onbekende

16 jaar geleden is het alweer geleden dat ik voor het eerst naar het beloofde Franse land ging. Op zoek naar het onbekende! Op dat moment had ik zelfs nog niet eens mijn rijbewijs, maar mocht ik voor het eerst mee met mijn maat Ron. Die trip maakte de ‘pionier’ in mij los, waarna we in de jaren daarna nog vele weken samen versleten aan de Franse meren en rivieren. Tot op de dag van vandaag vissen we samen en merk ik dat onze passie voor het grote onbekende bij ons allebei nog erg groot is.

Remco-Akkermans-foto1

Mijn eerste Franse vis van groot water was er gelijk één die indruk maakte.

In het begin bevisten we de wat kleinere wateren. Al snel merkte ik na een paar jaar dat voor mij de drang naar groot water met een onbekend bestand alsmaar groter werd. Daardoor kwamen we uiteindelijk op één van de grootste meren in Zuid Frankrijk terecht. Onzeker en geschrokken van de enorme plas water die voor ons lag, gingen we er voor.

Remco-Akkermans-foto2

Wat een plas met water… hoe moesten we dit aanpakken?

De eerste sessie

Het was op dat moment mei 2001, toen we voor het eerst aan het echte grote werk begonnen. Meer dan 3300ha water lag er voor ons; nog nooit hadden we op zo’n groot meer gevist dus we moesten een plan maken, zoals we nog nooit eerder hadden gedaan. De watertemperatuur was al vrij hoog, waardoor we het liefst op het ondiepe gedeelte van het meer wilden gaan vissen, maar ja daar was geen nachtviszone.

Remco-Akkermans-foto3

In mijn eerste buitenlandtrip ving ik mijn eerste 20kg vis; ik was verkocht!

Eerlijk als wij zijn hebben we alles in onze boten geladen en zijn we toch naar de andere kant gevaren. Terwijl we twee weken verstopt hebben gezeten in de bossen, maakten we de visvakantie van ons leven mee.

Natuurlijk ging deze trip niet alles vanzelf. Zo werd er al bij Hazeldonk benzine getankt in plaats van diesel, waardoor we 5 uur later dan gepland pas arriveerden aan het water. Eenmaal aangekomen gingen we op zoek naar wat nieuwe stekken toen we per ongeluk een doodlopend bospad in reden. Dat betekende dat we achteruit terug moesten. Eenmaal terug op de hoofdweg draaiden we de aanhanger iets te scherp waardoor de punt van onze boot die op de aanhanger lag nét tegen de achterruit kwam, met als resultaat…

Remco-Akkermans-foto4

Wel handig in en uit laden zo!

Achteraf hebben we al vaak gelachen om wat we mee maakten naast het vissen. Tijdens deze vakantie wist ik dat ik verkocht was aan pionierend vissen en de jaren daarna visten we alleen nog op wateren waar we een speciaal gevoel bij hadden. Meren zoals Lac de St. Cassien en Lac de Madine waren op dat moment onze wateren, hier moest het gebeuren en als het een keer niet lukte daar maakten we ons geen zorgen over want we hadden de tijd.

Remco-Akkermans-foto5

Zelfs de kerstvakanties werden besteed aan het karpervissen, zoals hier op Cassiën.

Genieten op een andere manier

Het waren prachtige tijden waarin we volop plezier hebben beleefd en veel mooie herinneringen aan over hebben gehouden. Maar dan komt de tijd dat je aan iets anders moois gaat beginnen en voor je het weet ben je papa en heb je er ineens een geweldige hobby erbij waardoor je je vistijd heel anders moet indelen. Het aantal trips per jaar wordt minder en korter, wat betekent dat ik bewuste keuzes moet maken om toch het maximale uit je hobby te kunnen halen.

Kampeervakanties in Frankrijk worden ‘stiekem’ in de buurt van mooie meren en rivieren gepland waardoor je in 3 weken toch nog enkele uurtjes kunt vissen. Door in Nederland het struinen met het pennetje weer op te pakken, kan met minder vistijd toch optimaal van mijn hobby worden genoten.

Remco-Akkermans-foto6

Soms pakt een familievakantie erg goed uit.

Plannen 2014

Zoals ieder jaar worden de plannen voor het aankomende jaar al in de winter gesmeed. Zo ook nu zullen mijn buitenlandtrips vooral kort en in het noorden van Frankrijk zijn en zal het vissen in Nederland vooral bestaan uit korte nachtjes en pensessies.

Remco-Akkermans-foto7

Op dit moment kan ik gelukkig ook erg genieten van de ‘kleine dingen’!

De bedoeling is wel om nu de jongens al wat groter zijn weer wat meer uurtjes te kunnen maken dan de afgelopen jaren en ooit het pionieren weer op te pakken want daar blijft toch echt mijn hart liggen.

Maar op het moment dat ik dit schrijf hebben we besloten om de keuken nog even te verbouwen waardoor ik dit weekend eerst kan beginnen met slopen; dus “papa” moet nog even wachten met vissen!