De ‘Rijensessie’ – Voorjaarssucces voor Tom de Maat

Het voorjaar is n van de mooiste periodes om naar de waterkant te gaan. Nu de zomer in volle gang is is het een mooi moment om terug te blikken op het geslaagde voorjaar van onze vriend Tom de Maat. Deze fanatieke visser trok afgelopen maanden regelmatig naar het Franse land. Na veel tegenslagen werd het wachten eindelijk beloond, want de ene na de andere rijenkarper kwam zowaar op de kant…

Tom vertelt:Zo goed als 2016 eindigde, zo slecht begon 2017. Na 3 maanden van kou, regen en visloze weekenden begon de natuur dan eindelijk op gang te komen. Zowaar werd de eerste vis gevangen, een oude bekende die zeer welkom was. Het voorjaar was zeer wisselvallig en ik wist zowaar geen enkele vis meer te vangen in eigen land, bizar!

" Zo goed als 2016 eindigde, zo slecht begon 2017. "

Tijd om naar Frankrijk te gaan

Hoewel de temperaturen in Nederland ’s nachts nog richting het vriespunt gingen, zagen de vooruitzichten in het beoogde gebied er beter uit. Een compleet nieuw hoofdstuk werd opengeslagen, het grote water werd opgezocht. De gevlochten lijnen werden opgespoeld en het aas werd vers afgehaald bij Exclusive Baits. Al snel na aankomst werd duidelijk dat dit geen makkelijke opgave ging worden. Na lang rond rijden, twijfelen en nog meer rond rijden, werd er uiteindelijk gekozen voor een stek die bevisbaar was en waar de wind de komende dagen op de kant zou blazen. De complete zone werd aangevoerd om zo veel mogelijk vis zolang mogelijk bezig te houden in de zone.

Het vissen op grote wateren was een compleet nieuwe ervaring voor mij.

Na de tweededag veerde mijn hengeltop langzaam dubbelen was het tijd om de hengel eens goed krom te gaan trekken. Na 300 meter waden werd het eindelijk diep genoeg om de boot in te springen. De golven sloegen in de boot op mijn schoot. Wat is het toch een machtig gevoel om een vis te drillen op een dergelijk groot water! Helaas wakkerde de wind stevig aan en was het niet meer verstandig om de sessie voort te zetten. Met een wijze les op zak en een mooie ervaring rijker keerde we terug naar het koude noorden. Hier werden diverse potentile wateren en kanalen bekeken, echter bleef de vis verder uit.

" Wat is het toch een machtig gevoel om een vis te drillen op een dergelijk groot water. "

Terug naar de grote sop

Met de kennis die tijdens de laatstesessie was opgedaan en met twee verlengde weekenden vissen voor de boeg was het vertrouwen hoger dan ooit tevoren. In de dagen voorafgaand aan de weekenden werd er voer opgehaald en werden de rigs geprepareerd.Het eerste verlengde weekend verliep nogal stroef, op mijn eerste leder na bleef het angstvallig stil.

Tijdens het eerste lange weekend vissen bleef het erg stil. Gelukkig kwam wl mijn allereerste leder op de kant.

Het duurde slechts 48 uur na thuiskomst voordat mijn maat en ik onze auto opnieuw door het Franse landschap stuurden.Vol goede moed werd er gevist op de reeds aangevoerde stekken, dat kon toch niet mis gaan?Voor mijn maat was dit ook zeker waarheid, maar ik zat nog wat te sukkelen. Tot overmaat van ramp werden we nog gepakt voor illegaal nachtvissen ook. Uiteindelijk wist ik dan toch nog wat kleinere visjes te vangen en besloten we het voor gezien te houden. Er was echter n ding zeker: ik geef niet op en kom terug!

" We geven niet op en komen terug! "

Als kleine pleister op de wond werden er nog enkele kleine exemplaren gevangen.

Het weekend van de rijenkarpers

Twee weken later was ik terug. Eerst werden er een aantal stekken aangevoerd die zich in het verleden al hadden bewezen. Dit nam wat meer tijd in beslag dan verwacht, dus het was ergens rond middernacht toen ik neer plofte op n van de legale nachtvisstekken.Het thuisfront werd ingelicht over mijn aankomst en nog voordat ik mijn telefoon weg had gelegd kreeg ik een knallende run op mijn kantstok.Dit had ik niet verwacht!

" Dit had ik niet verwacht! "

Na lekkere dril schoof ik het net onder een mooie, volle rijen! Na een hoop gestuntel met de camera kreeg de prachtige rijenachtige vis haar vrijheid terug en kon ik lekker gaan slapen. De wekker ging om 04:00 uur en het was tijd om te verkassen naar de eerste dagstek. Hier wist ik na een klein half uurtje al een schubje te vangen. Tot mijn verbazing bleef het echter stil tot laat in demiddag, dus besloot ik om te verkassen naar de meest potentile stek.

Tijdens het informeren met het thuisfront ging deze rakker er vandoor! Die wil je niet verspelen! 😉

Kort nadat mijn stokken in lagen, stond de Garde Pche aan mijn kraam. “Niet nachtvissen, want er zijn er vorig weekend nog 2 gepakt”, zeiden ze in gebrekkig Engels. Van binnen kon ik een klein lachje niet onderdrukken, want vertel mij wat, ik was n van de twee… 🙂

" Van binnen kon ik een klein lachje niet onderdrukken. "

Nog voordat ze weg reden vertrok de eerste hengel alen na een stevige, maar gecontroleerde dril schoof ik het net onder een hoog gebouwde rijen. Het weekend kon al niet meer stuk!

Whoop! Whoop! Alles loopt op rolletjes!

Snel werden alle stekken terug aangevoerd en het duurde niet lang voor nummer twee zich meldde. Hierna bleef het twee uur stil. Pas tijdens het maken van mijn avondeten (hoe kan het ook anders) vertrok mijn middelste stok weer. Deze voelde ng beter dan de vorige twee vissenen na een dril waarbij ik alle kanten op werd getrokken mocht ik wederom mijn net onder een waanzinnige rijen steken. Het was een genoegen om een schilderij als deze te mogen vangen en met een opgeheven hoofd ging ik terug naar de nachtzone. Meer om te slapen dan om te vissen, want de volgende morgen vertrok ik alweer vroeg huiswaarts…

Een waanzinnige vis van een ng waanzinnigere sessie! En ja, dat kost aardig wat energie..;-) #slaaptekort

Dit smaakt naar meer!

De geplande sessie in het daaropvolgende weekend werd helaas uitgesteld door een begrafenis, maar na een werkweek van 3 dagen werd het wel weer tijd om terug te gaan. De temperaturen liepen op en het was een gok of de paai al begonnen was. Tijdens de eerste ochtend wist ik opnieuw een rijen te vangen en mijn geluk kon niet op! Echter viel het hierna stil en was het wel mooi geweest. Tijd om nog eens een weekend door te brengen met wat oude vrienden.

Nog net voordat de paai begon wist ik deze hoogzwangere dame te verwelkomen in het net.

In de periode die volgde werd ook met regelmaat een lijntje nat gemaakt, met wisselend succes. Echter, daarover meer in een volgende update. Voor nu: veel succes in jullie visserij en zet hem op deze zomer!