Riviertrip op De Lot – Remco Akkermans

Karpervissen op de Franse rivieren is niet altijd makkelijk. Remco Akkermans is op De Lot op zoek gegaan naar grote schubkarpers. De tijd moet worden verdeeld tussen de vriendin en het vissen.

Soms moet je als visser blij zijn dat je vriendin ziet wat het met je doet als je lekker kan gaan vissen en zegt: “neem gewoon je hengels mee om een paar dagen te vissen tijdens de 3 weken dat we in Frankrijk verblijven”. Na goed overleg besloten we dus het eerste gedeelte van de vakantie lekker van de rust te genieten om daarna naar de rivier de Lot te gaan. Mooi vooruitzicht!

1_zon_lot

Let’s go !

Op 3 augustus is het eindelijk zover, na een leuke eerste gedeelte van de vakantie reizen Cindy en ik door naar onze nieuwe camping. Met een plekje direct aan het water zal ik de aankomende week vooral ’s nachts vissen en overdag lekker met Cindy gaan genieten van de mooie omgeving van de Lot.
Toen we na een vlotte reis aankwamen, kwam ik er gelijk achter dat het niet makkelijk ging worden hier. Er ligt zoveel wier in het water dat normaal vissen onmogelijk is. Dus: tijd voor een grote schoonmaak: duikbril op en het water in! Na bijna 2 uur in het water te hebben gelegen en met kramp in beide benen kon ik weinig verschil zien. Omdat het al wat later wordt besluit ik om toch maar gewoon mijn hengels in te gooien en te hopen dat het zaakje met een pva-zak om de haak, toch goed op de bodem komt te liggen.

Op zoek naar een bootje

De eerste nacht blijft het stil en bij het binnen draaien van mijn hengels merk ik gelijk dat al mijn rigs midden in het wier hebben gelegen. Ik besluit een simpel speelgoedbootje (SGB) te kopen om zo vanuit de boot op zoek naar open stukken te gaan tussen het wier. Zo gezegd, zo gedaan en ’s middags drijf ik al over de Lot in mijn prachtige felblauwe SGB op zoek naar een paar mooie plekken om mijn rig te droppen.

De SGB blijkt absoluut noodzakelijk om een stek te kunnen creëren.

Na een uurtje te hebben rond gedobberd, kan ik op het hele stuk maar een stuk of vier plekjes vinden van hooguit 1 vierkante meter. Gelukkig is het water erg helder, zeker voor een rivier en kan ik de bodem vrij goed zien. Vol goede moed worden de lijnen uitgevaren en voer ik mais en boillies bij. Helaas blijft het ook deze nacht stil en kan ik pas in de ochtend de eerste activiteit waarnemen! Rond 8 uur ’s morgens word ik plots gewekt door een pieper. Als een speer de tent uit, snel de boot in en er achteraan! Na een korte dril van een minuut of 10 wordt de eerste karper geland. Mijn strategie werpt zijn vruchten af en ondanks dat hij maar 7,5 kg weegt ben ik er erg blij mee. Nadat ik mijn stekken voorzie van wat extra voer om de vis aan het aas te laten wennen, stop ik met vissen voor vandaag. Morgen een nieuwe poging!

Eerst zaaien, dan oogsten

De derde nacht begint goed, want rond 1 uur krijg ik een harde run. Na een stevige dril vanuit mijn felblauwe ‘karperboot’ kan ik een hoge schub van 17 kg landen. Na deze vis volgt er in de vroege ochtend nog een mooie schub van 12 kg. Het begint langzaam te lopen op mijn stek en ondanks dat ik veel tijd kwijt ben met uitvaren merk ik dat het secuur uitvaren zeker de moeite waard is. Hierbij moet ik mijn vriendin een compliment geven voor haar geduld want ik ben veel op het water te vinden in mijn SGB!
Na een lekker bakje koffie stop ik weer met vissen en gaan Cindy en ik weer een dagje genieten van de omgeving. De Lot is een geweldige plek om je vakantie te vieren, niet alleen de rivier maar ook alle dorpjes er omheen zijn de moeite waard om eens te bezichtigen. Daarnaast is het een echte aanrader om ook bij kleine, lokale restaurantjes te eten want de Franse keuken is fantastisch.

De eerste karpers komen op de kant!

Wat een bak van een vis!

Na de nacht van gisteren merk ik dat de verwachtingen erg hoog zijn en het lijkt dan ook een eeuwigheid te duren voordat ik beet krijg. Na een stevige dril kan ik het net onder een lange schub steken van 13 kg bij maar liefst 96cm! Snel vaar ik mijn lijn weer uit en dat valt niet mee in het donker. Met veel geduld en een hoofdlampje kan ik de open plek in het wier weer vinden. Het is bijna licht wanneer deze hengel afgaat. Snel pak ik mijn hengel op en spring weer in de boot (ik begin een ervaringsdeskundige te worden). De vis neemt harde runs en zwemt steeds dieper in het wier. Na al 40 minuten bezig te zijn en wat kunst- en vliegwerk om de vis uit het wier te krijgen lukt het me om de vis te scheppen. Pas als ik de vis uit het water til, hoort Cindy aan mijn gekreun dat dit echt een forse is. Hij blijkt toch een stuk zwaarder dan ik dacht: 20,8 kg en 97cm, wat een BAK van een vis! Als ik na het wegen en fotograferen samen met de vis het water instap, zie ik pas hoe indrukwekkend breed de rug van de vis is. Ik geniet van elke seconde tot hij rustig weg zwemt.

Ik kijk in het net en zie een fantastische schubkarper van dik 20 kg.

De laatste nacht…

In mijn laatste nacht duurt het niet lang voor er een beet volgt en ik weer met hengel en al de boot in spring. Ik merk al snel dat deze vis anders vecht en al snel zwemt de vis zich vast in het wier. Als ik boven de vis zit, is het zaak om met de hand het wier van de lijn te halen en zo cm bij cm lijn te winnen. Als ik al een aantal keer met mijn hand in het water heb gepakt, voel ik opeens iets dat groot en glibberig is. Van schrik trek ik mijn hand terug en weet ik meteen dat dit geen karper is. Langzaam komt het gevaarte boven water en weet ik uiteindelijk de meerval het net in te trekken. Altijd leuk om aan de karperhengel een flinke meerval te vangen en zeker vanuit de boot. Hij blijkt 135cm lang te zijn en 15,8kg te wegen en wordt na het fotograferen weer snel in zijn element terug gezet.

Even wennen zo’n ‘paling’ van 135 cm.

Deze nacht volgt er nog een supersterke schub van 15,8kg en een spiegel van een iets lager gewicht. Mijn eerste spiegel blijkt ook de laatste vis van de vakantie en zo eindigt onze vakantie waarbij ik mijn vrouw Cindy heb ontdekt als een geweldig vismaatje ☺