Solotrip in de Alpen – Beer Keunen op bakkenjacht

KWO Redactie
Beer Keunen Alpen Bakken Karpervissen Frankrijk Openbaar 10

De vorige trip naar Frankrijks was nog nog maar net voorbij of Beer zat alweer in de auto voor de tweede trip. De eerste trip werd er goed gevangen, de vis was LOS op dat moment. Beer ging niet twijfelen en besloot twee weken later terug te rijden naar het water, niet zonder succes, maar dat lees je zo.


Beer aan het woord: Het was eind mei en dit betekende dat er weer een trip op de planning stond. De keuze werd gemaakt om alleen naar de Alpen te rijden. Twee weken voor deze trip was ik voor een paar dagen met vriend en cameraman van Nash (Marco) ook al in het gebied, toen was de vis bizar los daar. Maar daar kunnen jullie binnenkort naar gaan kijken in de film die eraan zit te komen. Met die vangsten van toen nog vers in het achterhoofd moest ik zo snel mogelijk terug. Er werden een aantal vakantiedagen afgegeven en ik kon weer gaan.

Zouden de vissen deze trip ook weer los zijn?

Na mijn werk werd er koers gezet richting de Alpen, de reis werd in twee delen opgesplitst en na een aantal uur rijden werd er even wat slaap gepakt bij een tankstation. Mijn bus had ik omgebouwd tot mini-camper dus daar kon ik lekker in slapen.

Mijn mini-camper :).

Het plan was om alleen het bekende dagwater te bevissen. Dat betekende dat ik elke dag vroeg de wekker moest zetten om de eerste stekkeuze te kunnen hebben. Eenmaal aangekomen bij het water zat er niemand te vissen. Snel werden de hengels klaar gemaakt en uitgevaren. Toen ik met de boot op de stek aankwam zag het zwart van de vissen. De vissen waren nog niet aan het paaien maar het kon niet lang meer duren. Die dag pakte ik een spiegeltje van een kilo of 5 die direct weer mocht zwemmen en nog twee vissen werden er gevangen.

Het plan was om alleen het bekende dagwater te bevissen.

Het spiegeltje van een kilo of vijf.

Naast het spiegeltje werden er nog twee mooie schubs geland.

De vorige dag was het 25 graden en strak blauw, ik besloot om aan de andere kant van het water te gaan zitten zodat ze vis rustig kon paaien. Deze dag was een blank. De volgende dag koos ik er weer voor om aan de andere kant te gaan zitten. Het was bewolkt en het waaide wat harder, dus ze waren gestopt met paaien. Deze dag wist ik drie vissen te vangen.

Er werd weer gevist met het boeiensysteem om de vis weg te houden bij de obstakels. In de film die er aan zit te komen leg ik het boeien-systeem stap voor stap uit. De rig waar ik mee vis, is de slip D, gevist met een 24mm scopex squid wafter. Sinds dit jaar ben ik als ik bodemaas voor een groot deel afgestapt van de pop ups. De gedachten hierachter is dat ik vis waarmee ik voer. Mocht ik wel met een scopex squid citruz snowman vissen dan mix ik altijd wat citruz bollies door mijn voer heen om zo geen argwaan te wekken bij de vis.

Het boeiensysteem die ik binnenkort stap voor stap in de uitleg in de film die er aan komt.

De volgende dagen was het elke dag weer hard werken voor een visje. De wekker ging om 03:15 en na een keer snoozen was ik om 03:30 bij het water. Alle spullen konden weer uit de bus, de boot werd weer opgeblazen, hengels werden klaargemaakt en dan werd er tot 06:00 uur gewacht op een stoel totdat de hengels uitgevaren konden worden. En om 21:00 uur kon alles weer in de bus en werd er naar een parkeerplaats gereden waar een paar uurtjes slaap werden gepakt. Na een paar dagen begon het net op werken te lijken, maar met de vissen die er zwemmen kan je sessie met één vis al meer dan slagen. De komende dagen was het weer klam en heet weer. Ik ving nog wel wat vissen maar het waren niet de vissen waarvoor je meer dan 9 uur in de auto zit.

Weinig slapen en volle bak werken, heerlijk als dit dan resultaat oplevert.

Na een paar dagen had ik heel het meer bevist en besloot ik voor de laatste twee dagen voorin te gaan zitten. Het zou de volgende dag gaan regenen dus de perfecte omslag zat er aan te komen. De wekker werd weer vroeg gezet en ik was als eerste bij het water. In de regen werden de spullen uitgeladen en klaar gemaakt. Toen ik terug kwam varen met de laatste hengel deed de electromoter het niet meer. Dit was weer puur genieten zeker omdat de peddels nog in de bus lagen. Met een voerschep en met mijn handen werd er als een schildpad op het drogen naar de kant gepeddeld “TOP”. Eenmaal op de kant werden de peddels uit de bus gehaald en op de boot geklikt (weer een leermomentje). Na drie uurtjes vissen kreeg in de eerste aanbeet en kon ik een mooi spiegeltje scheppen.

Het zou de volgende dag gaan regenen dus de perfecte omslag zat er aan te komen.

Een mooi spiegeltje wat de blank voorkwam die dag.

De rest van de dag was het water erg dood en sprong er niets. De keuze werd gemaakt om alleen deze dag nog uit te vissen en dan naar huis te gaan. Om 17 uur kwam er een Engelse visser langs voor een praatje, ik vertelde hoe het was gegaan en hij besloot naar achter te rijden om te kijken of hij daar wel wat zag. Hij was nog geen 5 min weg toen ik een paar piepen kreeg op mijn Siren R3, de fles die normaal op het water dreef stond nu recht overeind en mijn slip begon heel langzaam te lopen. Snel pakt ik mijn hengel op. Toen ik dat deed schoot de fles onder.

Laat die ‘ene’ run maar komen van een bak!

Wat ik gemerkt heb is dat als het een vis van formaat is, hij de fles onder trekt. Zou het eindelijk een bak zijn dacht ik nog. Snel de boot in en het gevecht kon beginnen, nou gevecht… Binnen 5 min was de vis binnen eenmaal in het net herkende ik hem meteen. Zelf noem ik hem vuilniszak omdat het lijkt alsof je die aan je lijn hebt hangen, maar hij heeft meerdere namen zoals: pizza, number 8 en pastelle. Twee jaar geleden mocht ik deze vis al een keer vangen, maar ik was er zeker niet minder blij mee. Dit maal woog hij 25,7 kilo. Een mooie bak om de sessie mee af te sluiten. Na het wegen en de foto’s kon hij weer zwemmen.

Binnen 5 min was de vis binnen eenmaal in het net herkende ik hem meteen.

De dikke spiegel van 25,7 kilo, genaamd: vuilniszak, pizza, number 8 en pastelle.

Die dag werd er niets meer bij gevangen. Tegen het donker werd alles weer opgeruimd en koers gezet naar Nederland. Nadat ik een Franse skie-schans-drempel net op tijd zag en dus vol op de rem moest hoorde ik een harde knal achterin… een grote emmer tijgers kwam naar voren vliegen en alles lag onder de tijgers en het sap ervan. Wel fijn dat ik mijn bus bekleed heb dus ruik het nu nog! Snel werd het redelijk schoon gemaakt en ben ik meteen gaan slapen. De volgende ochtend wilde ik even een stokbroodje scoren bij een tankstation.

Na de dikke spiegel werd er helaas niks meer bij gevangen.

Toen ik kwam aanrijden zag ik een douane auto staan. Toen ik parkeerde stopte deze auto achter mijn bus, ze zullen vast gedacht hebben: “wat doet die ongewassen gast alleen in een afgetrapte bus…”. Er werd gevraagd waar ik vandaan kwam en dat vertelde ik ze, toen vroeg ik of ik de bus open moest maken. Ze gingen achter de bus staan die open ging. Nadat de bus open was deden ze meteen een stap of 3 naar achter, want die lucht van rotte tijgernoten, natte slings en netten kwam ze mooi tegemoet. Hij kon meteen weer dicht en ik kon mijn stokbroodje gaan halen, WINNING!

Tips

Hier nog een aantal tips waar ik zelf op let als ik alleen naar Frankrijk ga:

  • Kies een water waar je veilig kan zitten Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar probeer dat risico altijd te beperken;
  • Kies een gebied uit met meerdere potentiële viswateren, zo houd je andere opties over wanneer een water bezet is;
  • Neem genoeg eten en drinken mee, het laatste wat je wil is (als het goed los gaat) naar de supermarkt gaan;
  • Neem spullen mee waar je op ieder water mee uit de voeten kan. Denk dan aan een rubberboot en/of voerboot, want niet op ieder water mag je een rubberboot gebruiken;
  • Mocht je helemaal geen kennis hebben over het gebied of water, rijd er dan een keer heen en probeer zo veel als mogelijk informatie te achterhalen. Op internet staat veel, maar als je zelf in het gebied bent krijg je veel meer informatie;
  • Zorg altijd dat je belangrijkste spullen goed zijn opgeborgen, als ik de boot in ging nam ik een klein tasje mee met daarin mijn telefoon en autosleutels.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips. Veel succes aan de waterkant iedereen en tot de volgende keer!

Beer Keunen


Wil je alle visavonturen van Beer volgen? Check dan zijn Instagram-Account.



Er zijn geen reacties

Voeg je reactie toe