Terugblik op een succesvol najaar – Kevin Hoes

Dat het najaar d tijd is om nog eens flink gas te geven hoeven wij jullie niet meer uit te leggen. Ook de vissende vader Kevin Hoes sluit zich volledig bij deze uitspraak aan en dat is niet voor niets! Met de vangst van meerdere najaarstargets op een druk bevist water had hij absoluut geen reden tot klagen. In onderstaand artikel laten we Kevin aan het woord en lezen we hoe een switch in zijn loopbaan het begin was van een droom!

Weekendploeg

Kevin aan het woord: Nu de winter inmiddels in volle gang is,blik ik graag nog eens terug op het werkelijk bizarre najaar dat ik heb meegemaakt. Als getrouwde man en vader van 2 kindjes is het niet altijd even gemakkelijk om de tijd te spenderen aan het water die je voor ogen hebt, maar proberen een gulden middenweg te zoeken is dan de opdracht.

Door de goede verkoop op mijn werk kreeg ik de kans om in de weekendploeg te stappen voor een korte periode. Uiteraard nam ik deze kans met beide armen aan zodat ik toch eens gedurende het najaar ook doordeweeks wat gerichter op onze beschubte vrienden kon jagen. Dit resulteerde dat ik in plaats van een kort nachtje tot maximaal 18 uur vissen per week, naar een sessie van 30 uur kon gaan en ook nog eens korte sessie van 8 uur. Het is nog steeds niet vergelijkbaar met een groot deel van de ‘diehard’ karpervissers, maar vissende vadersmet kids zullen mij kunnen begrijpen!

Doordeweeks mijn eigen najaarsplan trekken: heerlijk! (foto: Ben van Boekel)

Voorbereiding

Ik probeer altijd mijn vistijd zo productief mogelijk te gebruiken. Erwerden voorafdoelen en targets opgesteld die gepaard gingen met de nodige voorbereiding.Zo begon ik in de laatste week van augustus met het onder handen nemen vaneen stek waar ik dat voorjaar al meerdere malen succesvol was geweest.

Door de grote hoeveelheid wier besloot ik om eerst een week rijkelijk zelfgekookte mais te voeren. Dit zodat alle soorten vis de stek al voor een groot stuk konden kaal vreten. In de tweede week schakelde ik volledig over op boilies om zo het aantrekken van brasem toch enigszins te verminderen.

Als boilies maakte ik gebruik van de Spicy Krill van Warbaits. Dit is een attractieve en goed verteerbare boilie die gemaaktis voor de instantvisser. In plaats van deze instant te gebruiken ben ik ermee gaanvoorvoeren. Dagelijks ging ik afwisselend ’s morgens of ’s avonds gemiddeld 4 kilo boilies te water laten. Na 1 week voorvoeren met boilies begon het toch al te kriebelen om te gaan vissen, echter had ik pas gepland om na het werkweekend te gaan.

Als aas werd er gekozen voor de vertrouwde Spicy Krill.

Die vrijdag kwam ik ’s avonds aan op het stekje om wat te voeren. Nog voordat ik mijn eerste boilies met de werppijp te water had gelaten, sprong er een massieve spiegel geheel uit het water recht op mijn voerplek. Als je zo’n tafereel waarneemt, dan wil je direct naar huis je hengels gaan halen! De sessie stond echter pas na het weekend gepland, dus even te tanden op elkaar en volhouden… Vol spanning ben ik dat bewuste weekend gaan werken. Mijn gedachten dwaalden echter continu af naar wat ik misschien wel zou gaanmeemaken tijdens de eerste sessie.

" Mijn gedachten dwaalden echter continu af naar wat ik misschien wel zou gaanmeemaken tijdens de eerste sessie. "

Fishing time!

Eindelijk dinsdagmorgen: kids de deur uit, en gaan! Snel werden alle visspullen de wagen in gepropt en het gaspedaal werd ingetrapt. Eenmaal aangekomen op de stek zag het er veelbelovend uit! De wind stond naar mijn gevoel de juiste kant op, het was niet te warm en toch kwam het zonnetje regelmatig vanachter de stapelwolken kijken. Snel de hengels erin, en vissen maar! De hoopwas groot nadat ik devrijdag ervoor die springende bak zag.

De weersomstandigheden waren precies goed! Het vertrouwen was dan ook hoog.

Qua montage hieldik het vrij simpel, in mijn ogen nog steeds het meest efficint (zeker als er is voorgevoerd)! Beide hengels werden voorzien van soepeleleader met een inlinelood van 140 gram. Voor de onderlijn zelf gebruikte ik soepele braid en hield ik deze niet langer dan 20 cm. Tevens voegde ik een kleine sinker toe om de onderlijn plat tegen de bodem aan te houden. Een haakmaat 7 voorzien van een line aligner en een stukje silicone slang op de haaksteel moesten het verder afmaken. Zo viste ik 1hengel met standaard bodemaas en de andere snowman-style.

De montage is vrij simpel, maar zeker doeltreffend!

Tot mijn verbazing bleef het echter stil tot dat het donker werd. Het nadat de zon onder was ging mijn linkse beetmelder af, en na een korte dril werd een klein schubje van 7 kilo gevangen. Ik besloot om hierna onder de wol te kruipen en hoopteom later die nacht gewekt te worden door een dikke bak.

Waar ik op hoopte werd ook werkelijkheid! Rond de klok van 3 uur kreeg ik een streep van een run op dezelfde hengel en na een slopende dril van minstens 30 minuten kon ik een blok van een spiegel landen. Helaas was het wel een bekende vis, maar met een gewicht van25,1 kilo kon ik niet anders dan tevreden zijn met het resultaat! Verder bleef het stil en in de vroege ochtend werd de bak op de gevoelige plaat gezet. Tegen de middag besloot ik om de spullen opte ruimenen de resterendeboilies op te voeren op dezelfde plekjes als voorheen.

De eerste vis van het najaarsoffensief is weliswaar een bekende, maar met ruim 25 kilo kan ik niet anders dan tevreden zijn!

Tijd om terug te gaan!

De donderdagavond erop werd er wederom koers gezet richting het water. Na alles op scherp te hebben gelegd, beslootik om vroeg mijn stretcher op te zoeken. Het duurde ditmaal niet lang voordat ikwerd gewekt door de eerste vis; een mooie spiegel van 13,3 kilo. Een uurtje later volgde er nog een spiegel van 12,7 kilo.

Het was echter rond de klok van 4 uur toen ik een verwoestende run kreeg op n van mijn hengels! Na een dril van minstens 20 minuten kreeg ik doordat het om een vis van degelijk kaliber ging! Na het scheppen van de vis besefte ik me pas dat het om een echte target ging die er maar zelden uitkomt. Een pracht van een rijen die net boven de 20 kilo klokte was voor even de mijne. Bij het eerste licht werden de foto’s genomen en werd de vis voorzichtig los gelaten in haar element.

Na nog enkele korte sessies en vangsten tot 19 kilo gedaan te hebben, stond er een vistrip naar Frankrijk op de planning. Eens terug uit het beloofde land deed ik mijn toertje rond het water om de draad terug op te pikken, maar al gauw werd duidelijk dat de kant waar ik viste bijna geen vis meer had opgeleverd. Toch geef ik het niet zomaar op en begon mijn stekje opbouwend aan te voeren met dezelfde methode (lees: voorbereiding). Na ongeveer 2 weken voeren was het ondertussen al begin november en werd de eerste sessie gepland. Deze resulteerde in enkele vissen met als topper weer dezelfde topvis die ik op 25,1 kilo had begin van het najaar, echter woog hijnu 26,4 kilo.Ook ving ik nog een prachtige spiegel van ruim 22 kilo.

Na mijn Frankrijktrip werd er nog een andere topper gevangen, ditmaal een spiegel van iets meer dan 22 kilo.

Bergafwaarts

Er volgde nog enkele sessies, door de dalende watertemperatuur ging het al snel bergafwaarts. Wel bleef ik mijn stekken dagelijks voorzien van een (kleinere) hoeveelheid boilies, zo’n 0,5 tot 1 kilo per dag. Na een blank en 1 sessie met 1 vis ging ik nog eens volle moed naar de waterkant voor een nachtje. Het harde werken werd wederom beloond in de vorm van wederom de vangst van de target-rijen, ditmaal op 21,1 kilo.

Eentje van de ‘wish-list’.

" Na een blank en 1 sessie met 1 vis ging ik nog eens volle moed naar de waterkant voor een nachtje. "

Het is altijd fijn om vissen in je logboek bij te schrijven die de binnenkant van je net nog niet gezien hebben, maar vissen van dit kaliber dubbelen maakt mij niets uit! 😉

Hopelijk hebben jullie genoten van mijn najaarsverhaal. Op naar een goed en productief 2017!