The Fishing Daddy – Deel 3.2 – Een Frans avontuur

KWO Redactie
19990544_887403484757865_7425214769110465768_n

Files, karpers, stress en autopech… Het lijkt soms allemaal bij een Franse sessie te horen. Niels Kunzel ging samen met zijn vismaat Ramon richting het Zuiden en in een tumultueuze trip beleefden zij de nodige avonturen. Hieronder lees je het tweede deel van een paar dagen bikkelen in de zon!


Niels vertelt: Ik had zojuist na twee dagen in het beloofde land, eindelijk mijn eerste karper van de sessie gevangen en het was nog een bak ook! Ondanks dat het nog niet los was werd besloten om het toch maar een paar uur aan te kijken. Met nog 1,5 dag te gaan moesten er nu toch sneller aanbeten gaan volgen of we moesten alsnog verkassen. Mijn visdagen zijn mij heilig en ik doe er dan ook alles aan om het maximale uit een vistrip te halen. De gok om te blijven zitten werd binnen het uur uitbetaald en vol vertrouwen werd er volop gevoerd. Toen ook de nieuwe stekken nog gingen lopen ging het pas echt los. We kregen dubbel runs en zelfs een triple run en de karpers zaten dan ook vol op ons aas.

De vissen zaten vol op ons aas.

Met zoveel actie vliegt de tijd voorbij en in de inmiddels aangebroken laatste uren zou de waarschijnlijk laatste aanbeet voor Ramon zijn. En ja hoor er volgt een keiharde fluiter maar Ramon was inmiddels zo gesloopt van onze visserij dat hij niet wakker wordt. Ik sla aan en merk gelijk op dat deze vis enorm sterk is, dit zou weleens Ramon zijn PB kunnen zijn. Hard roep ik zijn naam. Ramon was echter met geen mogelijkheid wakker te krijgen en inmiddels sta ik al een half uur te drillen. Deze vis laat me alle kanten van het water zien. Als de vis eenmaal onder de top gekomen is zie ik dat mijn lood zo’n 2,5 meter verschoven is en vast zit in een pruik van mijn eigen draad. Lichtelijk in paniek begon ik wederom te schreeuwen om Ramon want deze vis wou ik echt niet verspelen. Ramon, RAMON, RAMOOOOON. Ondertussen deed ik mijn uiterste best om mijn hengel zo ver mogelijk naar achteren te houden en het landingsnet zo ver mogelijk naar voren. RAAMOOOOON! Terwijl ik de vis in het net schuif hoor ik vanuit zijn brolly: Joo wat is er? Nog vol van adrenaline roep ik wat er zojuist allemaal gebeurd is en dat dit eigenlijk zijn vis geweest zou zijn. Ramon zelf lijkt er niet echt mee te zitten, ”is toch goed!” gaf hij me nog mee op zijn Delfts. Na de weging ben ik opgelucht dat hij met deze vis zijn PB niet aangescherpt zou  hebben. De gun factor tussen ons twee is prima en tijdens dit vis avontuur waren we er al achter gekomen dat we het dan ook prima met elkaar konden vinden. Wat is er dan mooier om zo je sessie af te kunnen sluiten? Het is goed zo en snel pakken we onze spullen in want dan zie ik vanavond mijn gezinnetje nog en daar verlang ik wel weer naar.

Eenmaal onder de top gekomen zie ik dat mijn lood zo’n 2,5 meter verschoven is en vast zit in een pruik van mijn eigen draad.

Merde!

We zijn een half uur onderweg als er een storingsmelding op mijn dashboard verschijnt: accustoring of problemen met het elektronisch circuit. Dat is niet best maar ach als ik de auto nergens uitzet dan komt dat wel goed. PIEP! De volgende melding verschijnt: ABS werkt niet meer. Huh? Ach ik kan wel even zonder. Dan valt de airco uit en niet veel later de radio, pff dit kan nog weleens een lange rit worden! PIEP! PIEP! Langzaam vallen alle functies uit en als er ineens STOP op mijn dashboard verschijnt omdat de remmen niet meer werken moet ik toch echt stoppen. Met moeite kom ik nog tot een tankstation. Als een echte vriend beloofd Ramon mij eerst verder te helpen voordat hij met zijn eigen auto doorrijdt naar Nederland. Nadat we diverse dingen hebben gecheckt besluit ik dat het tankstation toch naar de depannage mag bellen. Als de beste man van het sleepbedrijf aangekomen is blijkt deze boos. Ze hebben namelijk een 206 i.p.v. 207 doorgegeven en ik spreek tot zijn teleurstelling ook nog eens belabberd Frans. Met veel woeste gebaren en nog vaker het woord merde crossen we al toeterend met zijn sleepauto en daarop mijn auto inclusief boot over het tankstation. Ik blijf beleefd en sms ondertussen mijn vrouw om te zeggen wat ik nou weer beleef. Niet veel later stoppen we om nog een paar  van die irritante pechvogels achter de sleepwagen te binden en dat nog wel op zijn zondag!

Dit kon er ook nog wel bij…

Eenmaal op het sleepbedrijf wordt mijn auto ingeparkeerd tussen allerlei andere kapotte auto’s en volgen we de boze Fransman uiteindelijk naar zijn kantoor. Eerst worden de wel verzekerde pechvogels geholpen en vervolgens word ik samen met Ramon naar een wachtverblijf gestuurd want de beste man moet er vandoor. Het wachtverblijf is een soort bouwunit in zijn loods met daarin een tafel, bankstel, klein keukenblokje, twee bedden, toilet en een doucheruimte. Uhm, het zal toch niet zeker? Ramon ziet dat die beste man inmiddels weer terug is op zijn kantoor en we besluiten om daar gewoon weer bij te gaan staan. Het lijkt te werken en hij helpt ons om alles verder af te handelen. Al snel blijkt dat het tres cher gaat worden en dat hij me op Maandag pas naar een kleine garage kan brengen om zo de kosten laag te houden. Ik knik vriendelijk en er wordt mij verteld dat ik mag overnachten op zijn sleepbedrijf. Ondertussen word hij weer gebeld en roept ”accident” en hop hij is ineens van zijn terrein verdwenen.

Nou daar zit ik dan helemaal alleen ergens op een sleepbedrijf op het platteland…

Ramon en ik besluiten dat Ramon beter naar huis kan gaan rijden en nadat hij mij van zijn powerbank heeft voorzien vertrekt hij naar Nederland. Nou daar zit ik dan helemaal alleen ergens op een sleepbedrijf op het platteland. Als tijdverdrijf besluit ik mijn natte spullen uit te gaan zetten en op te gaan ruimen. Terwijl ik de boot schoon sta te maken komt de Fransman weer aangereden achterop staat een camper waarvan het wiel is afgebroken. Ik zwaai vriendelijk en betrap de beste man ineens op een lach als hij al mijn visspullen rondom de auto ziet staan. Hij heeft het er maar druk mee en niet veel later moet hij alweer weg naar zijn volgende pechgeval. Of hij straks als hij terug komt voor mij een pizza mee moet nemen? Nou ja graag! Het ijs is duidelijk gebroken en vol goede moed wacht ik verder af. Uren verstrijken en rond 21:30 uur krijg ik van de laatste pechvogels een droog stokbrood en twee aangebroken zakken chips, van een Duits stel had ik eerder al 2,5 liter water gehad. Wanneer de Fransen pechvogels de eigenaar bellen om te zeggen dat ze naar hun hotel gaan, vraagt de eigenaar van het sleepbedrijf of ik die pizza nog wil? Nee niet nodig want hij heeft stokbrood en chips van ons gekregen hoor ik de Fransoos zeggen. Fuck daar gaat mijn pizza! Dan ga ik maar slapen, mijn stretcher staat naast mijn auto en ik lig daar prima. Het is rond 01:00 uur als ik wakker schrik van een sleepwagen die vol gas het terrein op knalt. Het betreft de eigenaar en ik besluit om verder te gaan slapen. Als om 6:30 uur mijn werkwekker gaat maak ik me gereed om direct mee naar de garage te kunnen. Het blijft lang stil totdat om 8:00 uur zijn eerste personeel het terrein op komt. Pff… een stuk of 4 man met een busje en zelfs een met kraanwagen, nu snap ik waarom hij zo boos was, zijn personeel kwam gisteren niet opdagen!

Ik zwaai vriendelijk en betrap de beste man ineens op een lach als hij al mijn visspullen rondom de auto ziet staan.

Je weet nooit wat je mee maakt, fishing is adventure!

Niet veel later komt ook de eigenaar aan en nadat mijn auto op de sleepwagen staat mag ik vandaag zelfs voorin zitten. De rit door de dorpen lijkt wel een parade hij toetert en zwaait werkelijk naar alle mensen die we tegenkomen en ik zwaai gewoon vriendelijk mee. Uiteindelijk komen we ergens boven in de bergen bij een kleine Renault garage aan en deze fixen mijn auto in 1 uur en het mooiste: met een factuur van  € 100,- voel ik me niet eens genaaid! Slechts 24 uur later dan gepland ben ik thuis en kan ik zeer tevreden terug kijken op dit avontuur!  Zo is er een nieuwe vriendschap ontstaan, is er lekker gevangen en tot slot heb ik een zeer bijzondere overnachting bij een Frans sleepbedrijf meegemaakt. Dan blijkt maar weer Fishing is Adventure!

P.S. Benieuwd naar mijn tijdelijk onderkomen in Frankrijk? Check dan onderstaand filmpje 😉

NIELS KUNZEL, A.K.A. THE FISHING DADDY



Er zijn geen reacties

Voeg je reactie toe