Vissen in Frankrijk met Jelmer Simmes a.k.a. TwincarpNL

Met duizenden viewsop YouTubeis de kans groot dat je wel eens een video van Jelmer Simmes, oftewel TwincarpNL,voorbij hebt zien komen. In deze update volgen weJelmer en zijn vismaat Fedde tijdenshun allereerste Frankrijktrip. Het bleekeen pittige trip te worden die de mannen niet snel zullen vergeten! Check snel de onderstaande video en lees het artikel.

De eerste Frankrijktrip

Jelmer aan het woord:Een trip waar ik al mijn hele leven naar uit heb gekeken werd deze zomer werkelijkheid. Al jaren droomde ik ervan om ooit naar Frankrijk te gaan om daar op de mooiste wateren er alles aan te doen om zoveel mogelijk karper te vangen. De datum werd vastgesteld, de visbenodigdheden werden aangevuld en het voer werd vlak van te voren vers klaargemaakt. Mijn vismaat Fedde en ik vertrokken zonder ook maar enige informatie over wateren of interessante omgevingen. We wilde het allemaal zelf uitzoeken!

We wilde het allemaal zelf uitzoeken!

De sessie begon zoals we hadden verwacht: een gezellige rit, vergunningen snel geregeld en een prachtige startlocatie. Maar een dag later begonde sessie steeds meer te lijken op een sessie om nooit meer te vergeten, en dan in de negatieve zin van het woord. Het ging van kwaad tot erger?

Slechtestart

Na een gezellige rit werden de eerste stekken aangevoerd. Het eerste nachtje werd gevist op een kanaaltje in het Noorden van het land. De stek was op een kleine 300 meter afstand van een dorpje met veel (vissende) jongeren. Een groep jongeren van zes personen hield ons al vanaf het eerste moment dat we aankwamen nauwlettend in de gaten. Wij waren hier niet mee bezig want we waren te druk met het bedenken van plannen om zoveel mogelijk karpers op de mat te krijgen.

Er was weinig aandacht voor andere zaken dan karpers vangen!

De tenten waren opgezet, de hengels lagen op scherp en de zon trok weg achter de hoge bomen langs het kanaal. Tijdens het kijken van een film liep de eerste hengel af, zo snel al! Helaas wist deze vis zich vast te zwemmen en daarbij schoot de haak uiteindelijk los. Een tweede kans kregen we helaas niet dus de volgende ochtend verkaste we naar de achterliggende rivier om daar nog twee nachten te vissen.

Geen warm welkom

De groep jongeren leek niet gecharmeerd van onze komst. Op het moment dat we deeerste barbeel in het net trokken begonnen deze testosteronbommen fel te schreeuwen. In het donker leek alles weer rustig. Er werd een film opgezeten we bleven tot laat in de avond buiten zitten. De rust werd verstoord toen onze vuilniszak, die aan een boom hing, met een enorme klap naar beneden viel. Dit vertrouwden wij niet, zeker niet toen we een vrij grote steen zagen liggen onder de boom en naast de vuilniszak. Op dit moment draaide de sfeer om en wisten we dat we niet meer alleen waren.

Van een rustig nachtje vissen was jammer genoeg geen sprake!

De auto van mijn maat stond vlakbij de vuilniszak, dus Fedde verstopte zich een uur lang in de bosjes langs de auto om te wachten tot de jongens terug zouden keren. Na enige tijd werd er een wit petje gespot in de bossen op zo?n 150 meter afstand. Dit moest n van de baldadige jongens zijn geweest, aangezien we dit petje al meerdere keren voorbij hadden zien komen tussen de groep. De jongen kwam steeds dichterbij en had niet in de gaten dat mijn maat nog steeds roerloos in de bosjes zat te wachten. Op het moment dat de jongen met de witte pet een steen opraapte ging het allemaal erg snel. Fedde schoot uit de bosjes en sprintte met een lange (ijzeren) stok in zijn hand achter de jongen aan. Ik bleef bij de hengels omdat de barbelen nog erg actief waren. Na ruim 25 minuten kwam Fedde terug met het bericht dat hij de groep was kwijt geraakt. Gelukkig zijn de jongens er goed van geschrokken, want de dagen erna bleven ze bij ons uit de buurt.

Na een vervelende start kon er eindelijk rustig gevist worden!

Ongewenst bezoek

De volgende nacht werd er niet verkast aangezien we nog niet alleveelbelovende stekken hadden bevist in de eerste nacht. ?s Middags kreeg ik bezoek van een kleine, kale man van een jaar of zestig. Fedde was op dat momentop pad om de voedselvoorraad aan te vullen. Het gesprek met deze man veranderde al snel in een nachtmerrie. Meerdere seksuele gebaren in combinatie met vieze woorden maakte mij snel duidelijk dat deze man op iets anders uit was dan informatie over de boilies die ik gebruikte.

Ik wist de man gelukkig op tijd weg te krijgen, want het begon te koken in mijn hoofd. ’s Avondswerd er opnieuw een film afgespeeld. We besloten in de tent te kijken zodat we er zeker van zouden zijn dat we geen steen tegen ons hoofd aan konden krijgen. Rond middernacht ging de rits van de tent plotseling open en de viezerik van vanmiddag stond in de deuropening. Ik vertelde Fedde dat dit de man was die mij vanmiddag in zijn appartement wou lokken. Fedde pakte zijn ijzeren stok er weer bij en binnen enkele seconden nam de man de benen. De volgende ochtend werden we opnieuw teleurgesteld wakker met een keiharde blank. De spullen werden snel ingepakt en het was nu tijd om richting het Alpengebied te rijden om daar de rest van de trip te vissen.

Tijd om te verkassen naar het prachtige Alpengebied!

Op naar de Alpen

Op Google Maps wist ik tijdens de rit naar het zuiden een mooi bergmeer te vinden in de buurt van Zwitserland. Dit meer was moeilijk bereikbaar, maar uiteindelijk wisten we een stek te vinden in the middle of nowhere waarbij we een waanzinnig uitzicht hadden. Het viel ons op dat er meerdere waarschuwingsborden hingen in het gebied waarin wij zaten te vissen. Op deze borden stonden koppen van onder andere vossen, herten, zwijnen en wolven. Jullie raden het natuurlijk al, de laatste van dit rijtje wist onze stek binnen enkele uren op te sporen.

Achter onze stek lag een heuvel met enorme rotsen. Het typische gejank van deze rakkers kwam hier vandaan. Fedde besloot om naar de auto te rennen om hier zijn favoriete stok te pakken uit voorzorg. Het leek me niet slim om alleen op de stek te blijven dus ik rende mee. Wolven zijn in principe niet gevaarlijk maar aangezien wij op dat moment geen lampen hadden en wij ons in hoog tempo naar de auto bewogen dachten de wolven misschien dat wij potentile prooien waren. Vlak voor de auto moest de roedel echt dichtbij zijn want elke stap die ze maakten was te horen.

Hoewel wolven fantastisch mooie beesten zijn, zit je niet altijd op een (nachtelijk) bezoekje te wachten…

We waren net op tijd in de auto, want toen Fedde de auto startte, zagen wij twee wolven die ons aankeken op nog geen dertig meter afstand. Door het geluid van de auto renden de dieren als bange wezels terug de heuvel op. De volgende nachten konden wij genieten van het gejank van deze roedel op verre afstand. De drie nachten op het bergmeer verliepen zonder enige karper. Het werd weer tijd om naar een nieuw water op zoek te gaan.

Inzet wordt beloond

Al snel reden we de auto meerdere keren vast en daarbij liep de auto flinke beschadigingen op. De zon ging in raptempo onder en nog steeds was er geen geschikt water gevonden. Onderweg naar de laatste optie reden we de voorbanden lek waardoor we genoodzaakt waren om te overnachten in een hotel. Na zes nachten vissen hadden we nog steeds geen karper op de mat, de auto was totaal gesloopt en de ervaringen met de baldadige jongeren, de viezerik en de wolven zette onze motivatie op een laag pitje.

Fantastisch als de lokale bevolking je helpt!

De volgende ochtend kreeg de trip een andere draai. De auto werd gerepareerd en met volle moed reden we terug naar het Noorden om daar de laatste twee nachten te vissen op een grote plas. Al snel lagen de hengels op scherp tussen een enorm lelieveld, en na nog geen twee uur volgde de eerste run op dit water! Een prachtige spiegel liet ons alle tegenslagen vergeten, wat waren we blij met deze vis!

Na alle tegenslagen was deze spiegel op z’n zachts gezegd meer dan welkom!

Na deze vis ging het helemaal los. De volgende dag strooide ik twaalf kilo voer in de hoop nog dikkere vis te vangen. Slechts een uur na het storten van dit voer volgde er een dubbelrun. Ik ving een enorme schub en de eerste karper voor mijn maat Fedde was ookeen feit. De schubkarper bleek mijn nieuwe PR te zijn met 20.8 kg. Wat een fantastisch resultaat na zoveel tegenslagen!

Jullie zagen ‘m al in de header: de 20 kg + vis die de vistrip deed slagen!

De laatste nacht verliep ook zonder slaap, en er werden nog een aantal dikke vissen gevangen. Wat er precies gevangen werd check je in de video bovenaan!

Aan het einde van de trip werd er toch nog succes geboekt!

Bedankt voor het kijken en lezen!