Winterse perikelen – Vissen in de kou met Sjoerd en Ronald

Wintervissen… Vaak is het hard werken voor een relatief schaars resultaat. Toch is het met een speciale aanpak wel degelijk mogelijk om ook tijdens de wintermaanden regelmatig een vis te vangen. In dit toffe artikel van Sjoerd Buijks en zijn vismaat Ronald van der Riet nemen de boys ons mee naar hun ’s winterse visserij en de aanloop hier naartoe. We laten de mannen aan het woord…

De aanloop

Sjoerd vertelt:In de bloemenkwekerij waar ik werk is de drukste tijd van het jaar aangebroken, de winter. Tussen november en half maart is het aanpoten geblazen en zijn mijn vissessies eerder een zeldzaamheid dan een structureel terugkomend gebeuren. Toch probeer ik door tactisch te plannen af en toe mijn visuurtjes mee te pikken. Geen snelle doordeweekse nachtjes die in de zomer wat makkelijker ingepland worden. Niet alleen vanwege meer vrije tijd, maar ook vanwege het feit dat in warmere jaargetijden de vis makkelijker en sneller te vangen is. Vaak heb je dus niet zoveel tijd nodig om vis op de kant te krijgen.

Sjoerd zijn vistijd is in de wintermaanden schaars, daarom worden er vaak ‘langere’ nachtjes gevist.

In de winter gooi ik het roer om en probeer ik wat ?langere? sessies te vissen waarbij ik de hele ochtend na een nacht ook nog mee pak. Niet zelden is deze ochtend onverdienstelijk en kan er in een waterig winterzonnetje een mooie vis geland worden. Het vergt vanwege de kou echter wel wat doorzettingsvermogen, maar het vangen van een karper in winterse omstandigheden maakt een hoop goed.

Op tactisch gebied pak ik het anders aan dan in de zomer. Ten eerste is daar de waterkeuze. Om het ook in de winter leuk te houden en niet keer op keer kansloos te blanken kies ik de wateren uit die ik erg goed ken. Dit hoeven niet perse druk bezette putjes te zijn, maar het kunnen ook kanalen of rivieren zijn waar ik de winterholdings ken. Kennis is immers een troef die altijd van groot belang is!

" Kennis is immers een troef die altijd van groot belang is! "

Op gebied van aas en voer kan ik simpel zijn. Ik ben een ?voerder? en ook in de winter ben ik hier een voorstander van. Blijf alleen realistisch en knoop in je achterhoofd dat vissen koudbloedig zijn en hun activiteitbij koude watertemperaturen drastisch afneemt. Elke dag of zelfs om de dag een handje voer op je stek kan al genoeg zijn om de vissen actief te houden! Ikzelf voer vaak om de dag, een situatie die ervoor zorgt dat ik nooit zomaar teveel strooi. Meerkoeten, witvis of ander gespuis zijn ook dol op de lekkernijen die we inzetten om onze vriend karper te verleiden tot een aanbeet. Als aas gebruik ik in dit jaargetijde altijd de Smell van TTB Baits, een vismeelrijke knaller die al menig karper op de mat heeft doen belanden. Ik voer niet veel, maar hetgeen dat het water ingaat moet attractief zijn en voor de karper een activering zijn tot azen.

" Blijf alleen realistisch en knoop in je achterhoofd dat vissen koudbloedig zijn en hun activiteit bij koude watertemperaturen drastisch afneemt. "

Ronald vertelt:In het dagelijks leven ben ik werkzaam als timmerman. In de winterperiode is het vaak minder druk dan in de rest van het jaar en blijft er dus relatief meervistijd over. Tijdens deze koude periode worden de lijnen regelmatig bevochtigd in een lokaal kanaal. Mijn ervaring is dat daar met regelmaat nog wel een visje te vangen is, omdat het water gedurende de winter gewoon doorstroomt. Door deze stroming is de vis in beweging en heeft om die reden meer voedsel nodig dan een karper op stilstaand water. Buiten dat is het een stuk rustiger aan het water vergeleken met de zomerperiode. Door die situatie kan ik dus geheel mijn eigen gang gaan en dat is iets waar ik veel waarde aan hecht.

De kanalen bieden vaak prima opties om in de koude maanden enkele successen te boeken.

Het zoeken van de juiste stek

Eind oktober werd er gestart met het zoeken van stekken aan het kanaal. Net zoals iedereen heb je altijd een paar stekken in je achterhoofd die in het verleden al vis opleverden. Maar zoals het clich luidt, het ene jaar is het andere niet. Ik zoek daarom altijd verschillende stekken om deze stelselmatig af te vissen. Vooral in de winter is het een must om de vis te vinden. Hierbij gaan mijn voorkeuren vaak uit naar natuurlijke holding area?s zoals bruggen, duikers, sluizen en aftakkingen waar de vis in alle rust kan overwinteren. Plekken waar veel meerkoeten zitten kunnen ook interessant zijn.Die zitten er vaak niet voor niets! Hier is misschien wat natuurlijk voedsel te vinden, maar het kan ook zo zijn dat het water er net een graadje warmer is. Houd je ogen dus open en blijf scherp tijdens je uren aan het water, je leert er een hoop van.

" Houd je ogen dus open en blijf scherp tijdens je uren aan het water, je leert er een hoop van. "

Als ik dan een stuk of vier stekken heb gevonden ga ik die rustig aanvoeren. Ik begin altijd voorzichtig en voer ongeveer twee handjes vijftien en twintig millimeters per keer over twee stekken verspreid. Een hengel gaat bijna altijd de vaargeul in en de andere hengel positioneer ik bij een eerdere genoemde natuurlijke holding.

De eerste sessie’s

Ronald vertelt:De eerste sessie viste ik begin november. De dagen voorafgaand aan deze sessie heb ik vier stekken aangevoerd die zich op een voor mij interessante stukken bevinden. De eerste stek die ik bevis bevindt zich bij een brug waar een hengel strak tegenaan wordt gevist. De andere hengel wordt in de vaargeul gedeponeerd. Aan de rig hang ik enkel een PVA-zakje met drie gecruchte bollen. Helaas word ik morgens wakker met een blank. Na n nacht vissen wil dit natuurlijk niets zeggen dus laat ik nog een paar bolletjes te water voordat ik naar het werk rij.

De rig wordt voorzien enkel voorzien van een PVA-zakje met wat gecruchte boilies voor extra attractiviteit.

Die opvolgende avond vis ik weer, nu een enkel avondje op een andere stek, stek twee. Hier bevind ik me op een vernauwing van het kanaal met een aftakking de polder in. Hier vang ik direct een brasem op de hengel voor de aftakking. Het voer wordt dus in ieder geval benut. Rond 22:00krijg ik een run op dezelfde stek als waar ik de brasem ving. Helaas los ik voor het net een klein project spiegeltje… Ik baal er als een stekker van, want ’s winterse vissen tellen voor mij dubbel!

Twee dagen later ben ik terug aan het kanaal en bevis ik wederom stek twee. Deze keer vis ik een nachtje. Met veel vertrouwen positioneer ik de hengels en heb ik er vertrouwen in dat er een visje uit komt. Om het kort te houden: ’s morgens een dikke blank! Het blijft immers een taaie periode…

" Ik baal er als een stekker van, want ’s winterse vissen tellen voor mij dubbel! "

Sjoerd vertelt:De winter is nu echt aangebroken en de eerste nachtvorst hebben we alweer een tijd achter de rug.Met Ronald plan ik wat sessies in die we de komende weken zullen vissen. De eerste vindt eind november plaats in de buurt van Ronald zijn woonplaats. Een sessie waar Ronald in dit artikel later meer over zal vertellen.

Ik schakel door naar begin december. Al een tweetal weken was ik aan het voeren op een diepe zandput. Om de dag een handje Smell per stek. Het water ken ik goed en ik weet ongeveer waar ik moet zijn. Geen jaar is hetzelfde dus ook dezekeer is het afwachten of ik wel goed zit met mijn tactiek. Voordat ik begon met voeren viste ik samen met vismaat Niels Verhoeven een instant nachtje, in dit nachtje wisten we n spiegel te vangen. Maar ik had het gevoel dat er meer in zat dus startte ik met het structureel bevoeren van het water.

Het bleef bij deze ene vis…

Terug naar het water

Sjoerd vertelt: Het is vrijdagmiddag en al donker wanneer Ronald en ik na ons werk afgesproken hebben op een parkeerplaats bijhet water. Het is al ijzig koud en ik ben blij dat we nog een stukje moeten kuieren met de kruiwagen wat voor de nodige zweetdruppeltjes zal zorgen. Aangekomen op de stek vertel ik Ronald het een en ander over het water en de specifieke stek. Ronald beviste het water de afgelopen jaren een aantal keer, maar nog nooit visten we er samen. Nieuwe inzichten en nieuwe kennis dus! Het water is al een viertal jaar onderdeel van een SKP-project wat we met samen met onze vereniging opgezet hebben. Ik draag mijn steentje bij in de visstandbeheer commissie en heb het project dus van het begin af aan meegekregen. De spiegeltjes die er zitten doen het erg goed en de eerste lichting die er toen der tijd in is gegaan laat al erg goede groeistappen zien.

" Het is al ijzig koud en ik ben blij dat we nog een stukje moeten kuieren met de kruiwagen wat voor de nodige zweetdruppeltjes zal zorgen. "

Ik leg snel mijn hengels in en help daarna Ronald met de zijne. In het donker een stek bevissen waar je nog nooit bent geweest is niet ideaal dus help ik een handje. Gelukkig liggen deze ook al snel spot-on en kan het wachten beginnen. De tentjes worden vast opgezet om uit de wind te kunnen bivakkeren. Wanneer ik aan het worstelen ben met de mijne hoor ik een Delkim van Ronald zenuwachtige geluiden vertonen. Een aanbeet! Dat is rap, die hengel ligt nog geen half uur in. De watertemperatuur is zo?n 6/7 graden en de vissen lagen gewoon op de voerstek te wachten. En of dat de tactiek qua voorvoeren werkte, een dikke bevestiging dus! Ondanks de erg koude watertemperaturen gaat de vis er als een speer vandoor. Na een aantal minuutjes kan ik het toch snel moegestreden spiegelkarpertje landen voor Ronald. Het visje is niet groot, maar het plezier en de opwinding die het beestje veroorzaakte maakt alles goed.

Binnen een halfuur ging deze kleine, maar veelbelovende SKP-spiegel er als een jekko vandoor!

De hengel wordt weer richting stek geworpen nadat de montage is gecontroleerd en voorzien is van een PVA-zakje met boiliekruim. Een relatief slappe lijn met licht hangertje maakt het af en zorgt ervoor dat de Delkim bij het minst of geringste beweginkje een signaal laat horen. Scherp vissen is nou eenmaal van groot belang in de winter!

Het is inmiddels een uur of 19:00en de honger begint bij deze twee Bourgondirs toe te slaan. Broodjes hamburger en een lekker herfstbockbier staan op het menu en zullen de inwendige mens voorzien van genoeg lekkernij. Wanneer ik bezig ben met het afbakken van de broodjes word ik gestoord door een RX die er op los loeit, dat betekent een hengel van mij! Het gevecht duurt niet lang maar ik ben maar wat blij met de spiegelkarper die ik vang. Eentje van de een na laatste uitzetting ligt voor even op mijn onthaakmat. Wat kleuren ze toch mooi in de winter. Een kleur die ze van mij het hele jaar wel mogen behouden. Prachtig! De stemming is met deze snelle actie natuurlijk helemaal top en voor de goede orde wordt nog maar eens een bockbier open getrokken, proost. Ook die hengel wordt snel na het terugzetten van de vis op de stek terug gedeponeerd. Geen tijd te verliezen nu de vis zo actief is, want vaak zijn er in de winter veel kortere aasperiodes dan in de zomer. De soep moet dus gegeten worden wanneer hij heet is.

" De soep moet dus gegeten worden wanneer hij heet is. "

De avond vordert en rond de klok van 00:00 wordt toch maar eens de stretcher opgezocht. Verdere actie is uitgebleven en dus hebben we de avond bij kunnen kletsen en onze plannen klaar kunnen stomen voor het aankomende jaar. Rond de klok van 01:00 is er toch weer actie, wederom op n van de hengels die eerder ook al productief was. Na een succesvolle dril ligt ook deze kleine krachtpatser in het net, een schub ditmaal. Deze hengel ligt op zo?n vijf meter diepte bij een ingang van een grote kom. De andere hengel die vis opleverde ligt op zo?n acht meter diepte op het wijd. De rest van de hengels staan verspreid over de landtong waar we op bivakkeren, allen op verschillende dieptes. Op deze manier worden de kansen maximaal gespreid.

Een kleine schub die rond de klok van 01:00 even polshoogte kwam nemen!

’s Ochtends vroeg met het eerste licht stook ik het brandertje op en zet een verse bak Douwe Egberts. De Bialetti pruttelt lekker en de stoom zorgt voor een lekkere geur in de brolly. Een succesvolle sessie wordt afgerond met een verse bak koffie en samen turen we over het water. De wind beukt die ochtend vol op onze kant wat ervoor zorgt dat er kleine schuimkoppen op de kant ontstaan. Een koud tafereel wat ons doet besluiten rond 10:00 de hengels in te draaien. Het is goed geweest, drie mooie vissen op de kant en een hoop plezier rijker. Wat kan beleving toch simpel zijn. Als je er maar van geniet!

“De Bialetti pruttelt lekker en de stoom zorgt voor een lekkere geur in de brolly.”

Het kanaal

Ronald vertelt: Ik vis meestal doordeweeks mijn nachtjes aan het kanaal. Het merendeel van de stekken kan ik met de auto bereiken en aangezien ik een Caddy tot mijn beschikking heb gebruik ik die als bivvy. Dit betekent dat ik mr effectieve vistijd heb omdat ik mijn wekker wat later af kan laten gaan. Ook op stek drie is dit het geval en kan ik mijn auto boven aan de dijk wegzetten. Hier kan ik in en tegen een sluis aan vissen. Ondertussen ligt hier ook al een aantal dagen voer dus wordt het tijd dat er een nachtje gevist wordt.

Ik be-aas beide hengels met een vijftien millimeter van TTB, die ik samen met een PVA-zakje richting de stek slinger. Eentje aan het begin van de sluis tegen een houten sluisdeur en de andere hengel leg ik in de vaargeul onder de eigen kant. Het meeste vertrouwen heb ik in de hengel tegen de sluisdeuren aan, maar zoals zo vaak is het rond een uurtje of 04:00 als de andere hengel die afloopt! Even later ligt er een mooi typisch kanaal schubje op de mat. De eerste wintervis van het kanaal is een feit. Na een foto zwemt deze karper weer de diepte in. ’s Morgens vroeg net voordat de wekker gaat vertrekt de hengel die in de sluis ligt. Ook deze keer een mooi schubje! Voldaan ruim ik op en vertrek ik weer richting mijn werk.

De eerste 2 wintervissen van het kanaal zijn binnen!

Beide mooi gebouwde schubjes die flink wat power hebben!

Tijdens het werk spoken de plannen voor het volgende nachtje alweer door mijn hoofd. Deze sessie gaat natuurlijk weer op dezelfde succesvolle stek plaatsvinden. Deze keer gaat Sjoerd mee. Helaas geeft het weerbericht aan dat het de eerste echt koude nacht van het jaar wordt. Desalniettemin rijden we die vrijdagavond vol vertrouwen weer richting het kanaal om de kou te trotseren. Vier hengels worden gepositioneerd en snel daarna trekken we een heerlijk speciaal biertje open. Lang hoeven we niet te wachten op actie want Sjoerd zijn RX geeft een teken van leven. Het is helaas een brasem.

Het zal een uur of 22:00zijn als we de stretchers opzoeken achter in de auto?s. Het vriest al flink dus het werd ook hoog tijd om weg te kruipen onder het gevoerde fleece. Om twee uur nachts loopt mijn hengel tegen de sluis deuren af, na een stevige dril ligt er deze keer een mooi projectspiegeltje op de mat. Een foto van beide flanken volgt en na dat moment mag hij weer snel terug. De rest van de nacht verloopt helaas stil. Die week blijf ik rustig door voeren, elke dag een paar bolletjes per stek is voldoende om de vis actief te houden in deze periode.Na deze sessie ben ik ervan overtuigd. Dit wordt deze winter de stek die ik blijf bevissen. Het zoeken heeft geloond en ik vang tot op de dag van vandaag nog met regelmaat mijn vissen op deze stek.

Winters plezier staat voorop, elke vis telt en zorgt voor een brede glimlach op onze gezichten.

" Dit wordt deze winter de stek die ik blijf bevissen. "

Drie weken later

Sjoerd vertelt:Na de toch wel aangename positieve sessie van vorige keer hebben we al snel weer een datum waarop we dit kunstje terug willen herhalen. Op de vooravond van kerst staat deze gepland en na een week hard werken ben ik blij dat het vrijdagmiddag is. Om 18:00 staan we beide gereed op de parkeerplaats om onze trolly de duisternis in te duwen.

Die week heb ik om de dag weer een handje Smell?s per stek gebracht en ook nu hoop ik weer dat er snel een aanbeet volgt na het inleggen van de hengels. Het inleggen gebeurd met enige routine en geschied hetzelfde als voorgaande sessie. Met twee hengels waarop geen actie kwam de laatste keer zijn we wat gaan zoeken, de een iets dieper de ander wat ondieper. Wie niet waagt wie niet wint. Je moet vissen waar de vis zit en dus zoeken totdat je de juiste plek hebt gevonden. In de winter kan dit soms hardnekkig zijn, maar de aanhouder wint.

Nadat de hengels op de juiste plekjes liggen wordt het gasstel snel aangestoken om wat te eten. Het waait die dag erg hard en ook ’s avonds en ’s nachts ziet het er niet naar uit dat het minder wordt. De temperatuur is echter best aangenaam en dat maakt het dat de omstandigheden best goed zijn voor deze winterse sessie. Na het eten trekken we een pilsje open en praten we wat bij over het aankomende jaar in Frankrijk. Voor we het weten is het voorjaar en kan er weer volle bak achter onze gevinde vrienden aangegaan worden. Het gesprek wordt positief gestoord door een van mijn beetmelders. De hengel die onderaan het talud ligt op zo?n zeven meter diepte laat van zich horen en ik kan na een korte dril een wederom een mooi schubje landen.

Het gesprek werd positief gestoord door deze fraaie rakker!

De vis is dus nog steeds actief en dit beloofd een mooie nacht te worden. Niet lang na de eerste vis dient ook de tweede aanbeet zich aan en kan Ronald zijn dril eigenschappen even onder de loep nemen. Gelukkig voor hem kan ik het net snel onder deze mooie schubkarper schuiven en is ook nummer twee een feit. De vissen gaan helemaal los op de 15mm Smells. Een bewijs dat er in de winter dus niet alleen met licht verteerbaar aas gevist hoeft te worden. Het aanpassen van je voerfrequentie en hoeveelheid is veel belangrijker! Die nacht lijkt een erg goede nacht te worden wanneer vis drie zich aandient net nadat we de stretchers hadden opgezocht. ’s Ochtends met het eerste licht overzie ik de situatie als ik het gasstel opstook om de Bialetti eens lekker te laten pruttelen. Vijf vissen hebben we totaal bij kunnen schrijven, niet slecht!

" Het aanpassen van je voerfrequentie en hoeveelheid is veel belangrijker! "

Het nieuwe jaar

Sjoerd vertelt:De grootste vraag die ik mezelf altijd stel op visgebied wanneer het nieuwe jaar aanbreekt is; “Wanneer vang ik mijn eerste karper?” Ook dit jaar vis ik al snel de eerste nachtjes in de hoop om zo ook snel de eerste vis van het jaar te vangen. De afgelopen weken is het ten opzichte van de sessie voor kerst ijzig koud geweest en dit is te merken aan het gedrag van de vis. Drie nachten in twee weekenden blank ik, niets om over naar huis te schrijven dus. Toch wil ik over dat laatste nachtje van de drie nog even uitwijken.

In tegenstelling tot de sessie’s vr kerst is het ijzig koud!

Helaas moet ik voor alle 3 dan ook een blank noteren…

Met TTB Baits had ik half januari een nieuwjaarsvergadering zoals we die de afgelopen jaren houden. Nu kwam Sven van Anrooij met het idee om een nachtje vissen erachteraan te plakken voor de liefhebbers. Ik wist nog wel een water waar we met een vijftal man goed verspreid konden vissen maar toch bij elkaar konden bivakkeren, een heuse ?social? dus. Dit bracht het dus dat ik de week voor aanvang tweemaal kon gaan voeren, normaal geen probleem maar het weerbericht was ons niet gunstig gestemd. Tot tweemaal toe drijfnat van de regen maar gedreven tot op het bot. Achteraf had ik de oudjes op een makkelijker bereikbare stek moeten droppen, maar ik ben nou eenmaal snel enthousiast en zie weinig obstakels…

Gelukkig heeft iedereen, op wat gevloek na, de slecht toegankelijke stek kunnen bereiken en het weerbericht bleek ons ook gunstiger gestemd dan voorspeld was. Het beloofd dus een mooie gezellige sessie te worden. Met temperaturen tot net onder het vriespunt niet de warmste nacht, maar de kabbel op het water zorgt wel voor vangbare omstandigheden. Tegen de temperatuur kunnen we ons nou eenmaal kleden en we hebben genoeg alcoholische versnaperingen om onszelf hier doorheen te slaan! 😉

" Ik ben nou eenmaal snel enthousiast en zie weinig obstakels… "

De stekken worden (soms met wat moeite…) bereikt en de hengels worden in gereedheid gebracht.

Dat het vangbare omstandigheden bleken te zijn blijkt wel uit het resultaat van die nacht. Wim Hanegraaf en Jacco Noordermeer weten beide een mooie winterse schub te vangen. De nieuwe ProSect X viel bij deze ijskoude vissen duidelijk in de smaak. Niet de grootste vissen van het water, maar het plezier wat ermee gepaard gaat maakt alles meer dan goed. Aan gezelligheid was absoluut geen gebrek deze sessie! Dat soort momenten zorgen ervoor dat ik kan overwinteren naar het voorjaar toe. Een voorjaar dat voordat je het doorhebt weer staat te trappelen om binnen te stappen!

Jacco en Wim wisten beide een mooie winterse schub te verschalken.

Aan gezelligheid was absoluut gn gebrek!